Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Blybatteriskolen

Startet av moso, fredag 26. mars 2010, klokken 15:35

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Siffen på mandag 15. februar 2010, klokken 13:21
Forsikringsselskapet ville dekket ny 6-er kasse med fratrekk for elde. Min bil hadde da gått 28.000 km etter batteribytte og dermed måtte jeg eventuelt betale 28 % av kostnaden selv (100.000 km er 100%).


Hvilket forsikringsselskap?
Jeg har hørt at Gjensidige er relativt imøtekommende, men at If er absolutt avvisende.
Jeg har If  :'(
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Boogie

Det er veldig lite sannsynlig at alle blokkene i en kasse går ifm en eksplosjon.
Det er to vannpåfyllingskretser i 11er kassen. En på 5 og en på 6 blokker. En eksplosjon kan forplante seg gjennom disse slangene og ta med seg en til to blokker mer. I værste fall hele rekken. Men det har jeg aldri sett. Nylig så jeg en som tok med seg totalt 4.
Men det var en svært kraftig eksplosjon hvor toppen på to av blokkene var totalt ødelagt.
Når det er sagt, så kan det godt være andre blokker som også er dårlige, og som vil være de neste til å eksplodere om man ikke er forsiktig.
Et Robometer er absolutt å anbefale for å vite tilstanden til dårligste blokk.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Siffen

Jeg har Gjensidige og de har vist seg å være veldig imøtekomende og åpen for alternative løsninger. Jeg måtte ved kjøp av brukte blokker fraskrive meg eventuell reklamasjonsrett overfor selskapet slik som jeg ville hatt ved kjøp av ny kasse. Jeg synes allikevel det ble en god deal da jeg skiftet fire blokker til 3000,- pr. stk. Det var bare en blokk som var defekt og jeg har dermed tre stk (av de gamle)som eventuelt kan brukes senere.
Bergen:
Har hatt P106, men er desverre ikke elbileier lenger.

moso

Skadene dekkes av min forsikring - med fratrekk av egenandel og for alder på batteriene. Hva er egentlig estimert levetid på disse batteriene? 100.000 km? 5 år? Ser for meg at dette kan bli litt diskusjon - gode argumenter for laaaang levetid mottas med takk.
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

Ken

Tror de har en hylle liv av 10år. Dette var bekreftet av SAFT som var villig til å selge et parti av større format blokker i Statene uten garanti fordi de var over 10år gammel.
Gratulere med oppgjøret.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

moso

Takk. Jeg fant ikke noe i dokumentene men 10 år/100.000 burde vel være akseptabelt for forsikringsfolket.

Et helt annet spørsmål selvfølgelig er om jeg nå skal tenke tanken om å be Enviro om et tilbud om å plukke ut de 6+3 batteriene foran også og bygge om til LiFePo4. Dette er vel kanskje det billigste tidspunktet jeg kan gjøre en slik konversjon på (ikke hensyntatt fremtidig prisfall på litium batterier). Synspunkter?
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

El rayo

God idé!

Jeg kommer til å bytte til Litium på min Th!nk når battriet tar kvelden.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

moso

Snakket med Enviro - de er ikke helt fornøyde med litium løsningen ennå, relatert til ytelse I kulde og balansering. Så da er bilen satt opp igjen med brukte batterier og kjøres inn for å sjekke at alt ser bra ut. Etter 45 minutter i kulda på Asker stasjon i dag tidlig ventende på forsinkede og innstilte tog kjenner jeg at det skal bli bra å få den tilbake igjen.
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

Elmo

Sitat fra: moso på tirsdag 23. februar 2010, klokken 18:21
Skadene dekkes av min forsikring
Hvilket forsikringsselskap?   Full Kasko eller mini-kasko(brann/Tyveri) ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

moso

Jeg sender deg og andre som har vært aktive her og som er interessert i det en IM. Tror ikke jeg vil legge det ut på et åpent forum. Ellers er det jo ikke sikkert at de fornuftige vilkårene gjelder så mye lenger.
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

Elmo

#26
Fair enough. Takk for PM
Siden Enviro sier at hele pakken er gåen blir vel hele byttet under ett. Som sagt må du passe på å få den gamle kassen. Ingen grunn til at Enviro skal profitere på eventuelle brukbare/reparerbare blokker, og forsikringsselskapet er vel neppe interessert i dem.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ken

Jeg hjalp en P106 eier med batteribytte. Den ene kassen var byttet tidligere av Enviro som en forsikring sak. Eieren hadde trodd at en isklump hadde ødelagt batterikassen og fikk ny. Det var trolig en eksplosjon han følte, men det var det samme til Enviro. Ukjent forsikringsselskap, men jeg kan finne ut hvilket. Fysisk skader til pakken har en bedre sjanse for erstatning tror jeg.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

moso

Da er bilen endelig på veien igjen, har satt meg på venteliste på Robometer og benyttet lav valutakurs på engelske pund til å kjøpe evlite. Rimelig lei av buss og tog og vil fremover både sørge for å kunne fylle vann på batteriene ofte og slippe å være uten bilen flere dager i strekk.
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

Elmo

Tenkte bare jeg ville dele et bilde av en real batterieksplosjon i PSA. Alle 6 er blåst skikkelig.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA