Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Blybatteriskolen

Startet av moso, fredag 26. mars 2010, klokken 15:35

« forrige - neste »

moso

Æsj - i dag kom det et skikkelig smell fra bak i Saxo´en min og det renner væske ut av batterikassen. Jeg hadde en mistanke om at det var noe problemer med batteriene etter at ladelyset hadde kommet på rundt 30% en stund (normalt nærmere 20%) - og sågar rundt 55% dersom det hadde gått noen dager siden lading. Enviro mente dette var normalt i kulda. Jaja. Smellet kom med energimeteret rundt 55% og ladelyset kom på kort tid etterpå.

Jeg får ringe Enviro mandag men utifra siste samtale og hva jeg har lest ellers her virker det som om jeg må belage meg på at det tar tid å få bilen reparert hos dem. Noen som vet om jeg gjør noe fryktelig dumt ved å fortsette å bruke bilen?

Morten
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

Boogie

Sitat fra: moso på lørdag 13. februar 2010, klokken 14:25
Noen som vet om jeg gjør noe fryktelig dumt ved å fortsette å bruke bilen?

Ja, du må ikke fortsette å kjøre. Tviler på at du kommer så langt etter en slik eksplosjon uansett.
Du burde nok stoppet noe tidligree.
Er man i tvil om batteriene er OK, så kan man måle spenningen på hver kasse når lyset kommer på.
Verdien fra kassen bak deles på 11, forre nedre kasse deles på 6 , og kassen oppe foran (i motorrommet) deles på 3.
Snittverdien fra hver kasse skal ved normale verdier ligge innenfor 0,02V.
Er det mer enn 0,1V forskjell, så har du en celle som har sviktet.
Fortsetter du å kjøre så får du en eksplosjon.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

moso

Ja - skulle nok insistert på å få bilen sjekket, men stolte på Enviro da de sa symptomene var normale i kulda. Bilen blir stående til jeg får snakket med Enviro mandag.

Hvor finner jeg lettest målepunkter for å måle spenningen på de tre kassene?
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

hens

Når du har hatt eksplosjon, og det renner under batterikassen er det nok for sent å begynne med målinger.  Kjølesystemet er sannsynligvis tømt, og frostveske og elektrolytt vil blandes og gjøre ytterligere skade.
Batterikassen må ut. Snarest!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

moso

Ja, spørsmålet om målepunkter var mer for senere bruk. Det er tydelig at disse bilene krever noe mer oppfølging enn å bare følge med på energimeteret og å følge kjøre og ladereglene. Når bilen er på veien igjen tror jeg det blir Robometer.

Jeg får ikke gjort noe med batterikassen på egen hånd. Får håpe Enviro kan se på den raskt. 
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

Elmo

#5
Sitat fra: moso på lørdag 13. februar 2010, klokken 17:24
Hvor finner jeg lettest målepunkter for å måle spenningen på de tre kassene?
Jeg ser at god info om det faktisk mangler under PSA-Batterier på Elbilwiki (bør gjøres noe med snarest :-), men jeg tror det har vært beskrevet her på forumet tidligere.

Sitat fra: hens på lørdag 13. februar 2010, klokken 21:08
Når du har hatt eksplosjon, og det renner under batterikassen er det nok for sent å begynne med målinger.  Kjølesystemet er sannsynligvis tømt, og frostveske og elektrolytt vil blandes og gjøre ytterligere skade.
Hvis eksplosjonen fører til at frostveske og elektrolytt blandes vil alle batteriene i den vannfyllekretsen (elektrolytt) fort kunne dø fullstendig (0 volt). Dvs. 3, 5 eller 6 batterier. Har sett det på en defekt Partner jeg kjøpte. Eksplosjon i kun ett batteri drepte 6.

Men jeg har også sett at det ikke går så ille. På "Elmo" eksploderte to batterier så kjølevesken rant ut, men allikevel var det kun de to som ble ødelagt. Og til tross for eksplosjonen målte de begge noen volt etterpå. 

Men som andre sier - bilen må stå. Selv bare å slå på tenningen så kjølevannet begynner å sirkulere kan gjøre skaden verre enn den nå er.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: moso på lørdag 13. februar 2010, klokken 14:25
Æsj - i dag kom det et skikkelig smell fra bak i Saxo´en .....
Og som jeg sa i en annen tråd her om dagen . . . . når batteriene eksploderer så høylydt kan du være heldig å få igjen på brannforsikringen. Noen har klart det.  Det er verdt et forsøk.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Boogie

Sitat fra: moso på lørdag 13. februar 2010, klokken 17:24
Hvor finner jeg lettest målepunkter for å måle spenningen på de tre kassene?

På kassen bak sitter det en sikring/shunt på hver sin side av kassen. Ta ut disse og mål spenningen mellom dem (i den enden av kontakten som ikke har ledning, ellers måler du resten av bilen, og ikke kassen).

6er kassen under foran har tilsvarende kontakter i bakkant på høyre side.

Og på 3er kassen sitter de bak kassen mot frontruta. Minus polen er lett å finne da den sitter rett under kanten. Plusspolen sitter enda lenger ned, under minuspolen. Denne kan være vanskelig å nå.

Forøvrig har minuspolen et hvit felt på toppen, mens plusspolen ikke har noen maling, så den er svart. Holderen har også et hvit felt på kontaktene.
Minus er en shunt. Pluss er en sikring. Shunten kan ikke settes inn i pluss kontakten (passer ikke), mens sikringen passer begge steder.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

moso

Målte for moro skyld 11-er kassen. 67.2 Volt håper jeg indikerer at det ikke er altfor mange batterier som er gått. Jeg kom meg ikke under bilen for å måle 6-er kassen til sammenligning og skjønner ikke hvor målepunktene på 3-er kassen er. Spent på om Enviro har kapasitet om dagen.

Morten
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

Boogie

Måling av kun en kasse hjelper desverre ikke. Vi må ha alle tre for å sammenligne.

Det går å måle 6er kassen uten å jekke opp bilen, men det er klart at det er enklere om man jekker den opp på høyre side.

Om du kikker på baksiden av 3er kassen (den med alle ledningene i lokket opp mot torpedoveggen) så vil du se den ene kontakten/shunten.
Rett under denne finner du sikringen som er montert 90 grader på den første, og på høykant.
Denne siste er veldig vanskelig å komme til siden det er så trangt.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

moso

Nå er bilen på vei med falken til Enviro så da får vi se hvordan det går.

Morten
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

Siffen

Du bør absolutt sjekke med forsikringsselskapet. Når det har skjedd en eksplosjon dekker de det normalt. Jeg hadde eksplosjon i 6-er kassen i min P106. Forsikringsselskapet ville dekket ny 6-er kasse med fratrekk for elde. Min bil hadde da gått 28.000 km etter batteribytte og dermed måtte jeg eventuelt betale 28 % av kostnaden selv (100.000 km er 100%).
Jeg valgte å kjøpe brukte blokker for at det skulle passe bedre til mine. De gikk da med på å betale 3750,- pr blokk og 4000,- for arbeidet som jeg gjorde selv. Jeg har nå kjørt ca 5000 km etter dette.
Når 6-er kassen var nede monterte jeg samtidig signalledninger for å kunne overvåke spenningen på de enkelte blokkene i 6-er kassen og spenningen på 11-er og 3-er kassene. Det har vist seg at spenningen er helt stabil og differansen varierer litt mellom 0,01 og 0,02 volt.
Lykke til videre med din bil
Bergen:
Har hatt P106, men er desverre ikke elbileier lenger.

moso

Jepp. Ifølge Enviro har eksplosjonen tatt med seg hele 11-kassa. Forsikringsselskapet er selvsagt varslet. Håper jeg får bilen relativt raskt tilbake - buss+tog+buss var litt nedtur i dag kan man si.
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

Elmo

#13
Sitat fra: moso på søndag 14. februar 2010, klokken 21:14
Målte for moro skyld 11-er kassen. 67.2 Volt
Sitat fra: moso på mandag 15. februar 2010, klokken 19:04
Ifølge Enviro har eksplosjonen tatt med seg hele 11-kassa.
Med 67 volt er det lite sansynlige at noen blokker har fått blandet lut og kjølevann (siden de da veldig fort går i 0), og at absolutt alle 11 skal sprekke i eksplosjonen syns jeg også er veldig usansynlig, men men.
Spørs om ikke du bør si at du vil ha tilbake "utskiftede deler".
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

moso

Jeg tror de så veldig raskt på pakken, ihvertfall kom beskjeden ganske fort etter at bilen kom til dem i dag. Vi får se imorgen om diagnosen fremdeles er den samme. Fikk ikke snakket med Sigmund, han la bare igjen en beskjed på svareren min.
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA