Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: bompassering er gratis, ikke la dere lure av folk som hevder noe annet

Startet av Knusse, søndag 01. november 2015, klokken 16:21

« forrige - neste »

TM

Sitat fra: OlavEmil på onsdag 07. oktober 2015, klokken 09:39
Vi betalte 12 000,-, men fekk då installert ein 32A kurs på CEE, og ein 16A kurs på dobbel schuko, begge med 15 meter kabelstrekk. Bør bli vesentleg billigare for berre ein 16A kurs, kabelen var vel noko av det dyraste.
Fikk du da 6 mm2 eller 10 mm2 ledningstverrsnitt. Jeg har ca 35 meter ledningsstrekk med 6 mm2 og lurer på om dette er godkjent med 32A vern.

jkirkebo

Sitat fra: TM på onsdag 07. oktober 2015, klokken 18:05
Sitat fra: OlavEmil på onsdag 07. oktober 2015, klokken 09:39
Vi betalte 12 000,-, men fekk då installert ein 32A kurs på CEE, og ein 16A kurs på dobbel schuko, begge med 15 meter kabelstrekk. Bør bli vesentleg billigare for berre ein 16A kurs, kabelen var vel noko av det dyraste.
Fikk du da 6 mm2 eller 10 mm2 ledningstverrsnitt. Jeg har ca 35 meter ledningsstrekk med 6 mm2 og lurer på om dette er godkjent med 32A vern.

Ja, hvis kabelen ikke er forlagt i isolert vegg er 6mm2 nesten alltid nok. Selv i isolert vegg kan 6mm2 være nok så lenge det er 1-fase og ikke 3-fase kabel/kurs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ingeniøren

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 07. oktober 2015, klokken 18:23
Sitat fra: TM på onsdag 07. oktober 2015, klokken 18:05
Sitat fra: OlavEmil på onsdag 07. oktober 2015, klokken 09:39
Vi betalte 12 000,-, men fekk då installert ein 32A kurs på CEE, og ein 16A kurs på dobbel schuko, begge med 15 meter kabelstrekk. Bør bli vesentleg billigare for berre ein 16A kurs, kabelen var vel noko av det dyraste.
Fikk du da 6 mm2 eller 10 mm2 ledningstverrsnitt. Jeg har ca 35 meter ledningsstrekk med 6 mm2 og lurer på om dette er godkjent med 32A vern.

Ja, hvis kabelen ikke er forlagt i isolert vegg er 6mm2 nesten alltid nok. Selv i isolert vegg kan 6mm2 være nok så lenge det er 1-fase og ikke 3-fase kabel/kurs.

Var det ikke maks 25 amp på 6 mm2 da ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ludo

Kan ha 32A på 6mm2, litt avhengig av forlengningsmåte.

ludo

SitatJa, hvis kabelen ikke er forlagt i isolert vegg er 6mm2 nesten alltid nok. Selv i isolert vegg kan 6mm2 være nok så lenge det er 1-fase og ikke 3-fase kabel/kurs.

Perfekt svar! :-)

Griffel

Setter en opp en CEE må en være litt oppmerksom på hva en kobler til av utstyr:

Ikke alle ladestasjoner beregnet på mode3 lading, tilfredstiller kravene til mode2 lading. (Mode 2 = ladeutstyr tilikoblet nettet via stikkontakt, mode3 = fast tilkoblet nettet)

En kan risikere å kjøpe en (mode3) ladestasjon fra en røver som utstyrer denne med en sladd og CEE støpsel, eller tro at en selv kan kjøpe en hvilken som helst ladestasjon beregnet for fast montasje og utstyre denne med en med sladd og plugg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA