Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: bompassering er gratis, ikke la dere lure av folk som hevder noe annet

Startet av Knusse, søndag 01. november 2015, klokken 16:21

« forrige - neste »

Knusse

Hvis man skal lade hjemme på 16A, hva er det opplagte valget? CEE eller ladestasjon?
Av økonomiske hensyn ser jeg at det er ca halv pris til fordel ladekabel og CEE-kontakt.

Andre argumenter for / mot?

phingoc

mode 3 er alltid å foretrekke fremfor mode 2. Derfor ladestasjon fremfor CEE stikk.
2015 Tesla Model S 85d
+ 2013 Mercedes C63 AMG (Brabus har herjet med den, 600 ish hester)
----------------------
= over 1000hk i garasjen! :D

Knusse

Ladeteknikk ligger vel også i "klumpen" på kablen?
Hva er årsaken til at du mener mode 3 er bedre enn mode 2? Mindre strøm, koster mindre?

Homecast

Høyere sikkerhet på mode 3 kontra mode 2.

Mode 2 er og blir en tilpasning for å komme i nærheten av et anlegg man har fra før av, mode 3 er en fullverdig løsning med tanke på sikkerhet og hastighet

I tillegg får man nå mode 3 veggbokser med innebygd B type jordfeilvern som gjør at man slipper det i sikrngsskapet slik man må ved mode 2.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Knusse

#4
Sitat fra: Homecast på torsdag 01. oktober 2015, klokken 14:34
Høyere sikkerhet på mode 3 kontra mode 2.

Mode 2 er og blir en tilpasning for å komme i nærheten av et anlegg man har fra før av, mode 3 er en fullverdig løsning med tanke på sikkerhet og hastighet

I tillegg får man nå mode 3 veggbokser med innebygd B type jordfeilvern som gjør at man slipper det i sikrngsskapet slik man må ved mode 2.

Hei, er mode 2 og 3 det samme som Type 2 og 3? Begge disse kan benyttes i forbindelse med CEE-kontakter?!
Jeg skal max bruke 16A og valget står mellom CEE og ladestasjon ala Salto.

Griffel

#5
Sitat fra: Knusse på torsdag 01. oktober 2015, klokken 14:42
Hei, er mode 2 og 3 det samme som Type 1 og 2? Begge disse kan benyttes i forbindelse med CEE-kontakter.
Mode1 lading fra vanlig stikkontakt med kabel uten kladd, ikke tillat i en del land ikke aktuelt for nye biler,
Mode2 lading fra vanlig stikkontakt med ladekabel med kladd (kontrolboks)
Mode3 lading fra fastmontert ladestasjon (kontrollboks)
Mode4 lading med likestrøm fra en ekstern lader

Type1 og type2 er navn på kontakttypene som benyttes i bilen. Type2 stikkontakt benyttes også i ladestasjoner med stikkontakt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#6
Sitat fra: Knusse på torsdag 01. oktober 2015, klokken 14:13
Ladeteknikk ligger vel også i "klumpen" på kablen?
Hva er årsaken til at du mener mode 3 er bedre enn mode 2? Mindre strøm, koster mindre?
I din private garasje hvor du selv har full kontroll er ikke forskjellen veldig stor.

En fastmontert ladestasjon med kabel tilpasset bilen din (type 1 eller type 2) er bekvem da den alltid henger klar.
Ladestasjonens strømstyrke er tilpasset kursen . Du slipper å stille strømstyrke i kladd eller bil.
Ladestasjonen er barnesikker (berøringsikker). Det er ikke CEE kontakten.
Ladekabler med kladd har untagelsesvis fabrikkmontert CEE plugg.

Du slipper CEE kontakten, i en annen tråd her på forumet er det bilder av en fastbrent CEE plugg.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22920.msg387931.html#msg387931

Selv om CEE er bedre enn Schuko kan altså slikt skje.

I fellesgarasjer og steder hvor du ikke har full kontroll vil bruk av fastmontert ladestasjon hindre de som er dummere enn deg i å bruke alt mulig rask av adapeter, skjøteledning av ymse kvalitet osv.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Knusse

Hei Griffel, hva tror du da om denne:
http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Lader_mest_hjemme_med_16A

Her er det begge deler, CEE og ladestasjon.

OlavEmil

Halv pris på kabel i forhold til stasjon? Det forstår eg ikkje. CEE-kontakten må du jo uansett få montert. Ein ladestasjon med CEE-kontakt får du ned i under 5 000,-. CEE ladekabel kostar stort sett meir enn 5 000,-.

Det opplagte valet er ladestasjon. Mykje enklare å jobbe med, og billigare :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

jkirkebo

Sitat fra: Homecast på torsdag 01. oktober 2015, klokken 14:34
Høyere sikkerhet på mode 3 kontra mode 2.

Mode 2 er og blir en tilpasning for å komme i nærheten av et anlegg man har fra før av, mode 3 er en fullverdig løsning med tanke på sikkerhet og hastighet

I tillegg får man nå mode 3 veggbokser med innebygd B type jordfeilvern som gjør at man slipper det i sikrngsskapet slik man må ved mode 2.

Det er bedre å ha jordfeilvernet i skapet, slik at kabelen også er beskyttet mot jordfeil ved f.eks skade.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ingeniøren

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. oktober 2015, klokken 16:46
Sitat fra: Homecast på torsdag 01. oktober 2015, klokken 14:34
Høyere sikkerhet på mode 3 kontra mode 2.

Mode 2 er og blir en tilpasning for å komme i nærheten av et anlegg man har fra før av, mode 3 er en fullverdig løsning med tanke på sikkerhet og hastighet

I tillegg får man nå mode 3 veggbokser med innebygd B type jordfeilvern som gjør at man slipper det i sikrngsskapet slik man må ved mode 2.

Det er bedre å ha jordfeilvernet i skapet, slik at kabelen også er beskyttet mot jordfeil ved f.eks skade.

Nå er det vel menneskene vi skal beskytte og ikke kabler ? Strømmen tar trolig korteste vei og er vernet nære, dvs i boksen, burde vel dette være best ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Knusse

Sitat fra: OlavEmil på torsdag 01. oktober 2015, klokken 15:56
Halv pris på kabel i forhold til stasjon? Det forstår eg ikkje. CEE-kontakten må du jo uansett få montert. Ein ladestasjon med CEE-kontakt får du ned i under 5 000,-. CEE ladekabel kostar stort sett meir enn 5 000,-.

Det opplagte valet er ladestasjon. Mykje enklare å jobbe med, og billigare :) .

Man MÅ ikke ha CEE kontakt vel? Det er ladestasjoner som ikke benytter CEE, skulle jeg mene, a la Salto. Jeg har sett kabler ned til 3500,- så da er ikke valget så enkelt allikevel :)

OlavEmil

Nei, du kan få fastmontert ladeboks, men desse er dyrare, og må monterast av elektrikar, så det ser eg ikkje vitsen med.

No er jo scenarioet du stiller opp "CEE vs ladestasjon", så eg går ut frå at det er CEE-kablar du ser etter, og ikkje vanlege stikkontaktladarar. Dei eg ser kostar stort sett frå 5000 og oppover. Ladeboksen til jkirkebo (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15683.msg378406.html#msg378406) kostar 4200,- pluss frakt (trur det er 150 i frakt), då har du ei betre og enklare løysing som kostar nokre hundrelappar meir enn den billigaste kabelen du har funne.

Enkelt val, slik eg ser det :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

jkirkebo

Sitat fra: OlavEmil på torsdag 01. oktober 2015, klokken 21:26
Nei, du kan få fastmontert ladeboks, men desse er dyrare, og må monterast av elektrikar, så det ser eg ikkje vitsen med.

No er jo scenarioet du stiller opp "CEE vs ladestasjon", så eg går ut frå at det er CEE-kablar du ser etter, og ikkje vanlege stikkontaktladarar. Dei eg ser kostar stort sett frå 5000 og oppover. Ladeboksen til jkirkebo (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15683.msg378406.html#msg378406) kostar 4200,- pluss frakt (trur det er 150 i frakt), då har du ei betre og enklare løysing som kostar nokre hundrelappar meir enn den billigaste kabelen du har funne.

Den prisen er for 32A utgaven, 16A utgaven er 400 kroner rimeligere ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Knusse

OlavEmil, hvorfor velge en kabel som er fast mot en som man ta med hvis man har det behovet/ønsket. Begge alternativene benytter CEE-kontakt.
Det er jo også en boks mindre på veggen, sikkerhetsmessig er det ikke underlag for å si at den ene er bedre enn den andre.

Jeg tror at en kabel er mer fleksibelt og gir like bra lading. Kontakten kommer til å stå mer eller mindre fast i CEE-kontakten.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA