Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: bompassering er gratis, ikke la dere lure av folk som hevder noe annet

Startet av Knusse, søndag 01. november 2015, klokken 16:21

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: Knusse på torsdag 01. oktober 2015, klokken 22:00
Jeg tror at en kabel er mer fleksibelt og gir like bra lading. Kontakten kommer til å stå mer eller mindre fast i CEE-kontakten.

En ladekabel som f.eks Ratio 31313 vil styre bilens lader og tilføre strøm like bra som en ladestasjon som f.eks Entrel og andre i 10 000 kr klassen. Forskjellen ligger i utseende og gadgets som utsatt lading, apper etc.

Alt en ladestasjon og/eller en ladekabel må gjøre er å skjekke strømnettet for jording, styre bilens lader og legge inn et rele. Uendelig andre funksjoner kan legges til, men det bedrer ikke ladingen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Homecast

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. oktober 2015, klokken 16:46
Sitat fra: Homecast på torsdag 01. oktober 2015, klokken 14:34
Høyere sikkerhet på mode 3 kontra mode 2.

Mode 2 er og blir en tilpasning for å komme i nærheten av et anlegg man har fra før av, mode 3 er en fullverdig løsning med tanke på sikkerhet og hastighet

I tillegg får man nå mode 3 veggbokser med innebygd B type jordfeilvern som gjør at man slipper det i sikrngsskapet slik man må ved mode 2.

Det er bedre å ha jordfeilvernet i skapet, slik at kabelen også er beskyttet mot jordfeil ved f.eks skade.

Med innebygget DC beskyttelse kan man i utgangspunktet sette en vanlig kombiautomat i sikringsskapet, som tar 2-3 moduler totalt mot minst 6 moduler ved bruk av B vern (har enda tilgode å se 2 modulers B vern)
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

jkirkebo

Sitat fra: Homecast på fredag 02. oktober 2015, klokken 08:35
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. oktober 2015, klokken 16:46
Det er bedre å ha jordfeilvernet i skapet, slik at kabelen også er beskyttet mot jordfeil ved f.eks skade.

Med innebygget DC beskyttelse kan man i utgangspunktet sette en vanlig kombiautomat i sikringsskapet, som tar 2-3 moduler totalt mot minst 6 moduler ved bruk av B vern (har enda tilgode å se 2 modulers B vern)

Ja, man kan selvsagt doble opp men du mister selektiviteten ved jordfeil og vet ikke hvilken automat som slår ut (evt. begge).
ABL har 2-modulers B-vern.
3-modulers jordfeilautomat er vel ellers ganske "ut", det går stort sett bare i 2-modulers nå. Men det er klart, om plassen er dårlig kan det være en løsning å sette vernet i ladeboksen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Homecast

Sitat fra: jkirkebo på fredag 02. oktober 2015, klokken 09:16
Sitat fra: Homecast på fredag 02. oktober 2015, klokken 08:35
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. oktober 2015, klokken 16:46
Det er bedre å ha jordfeilvernet i skapet, slik at kabelen også er beskyttet mot jordfeil ved f.eks skade.

Med innebygget DC beskyttelse kan man i utgangspunktet sette en vanlig kombiautomat i sikringsskapet, som tar 2-3 moduler totalt mot minst 6 moduler ved bruk av B vern (har enda tilgode å se 2 modulers B vern)

Ja, man kan selvsagt doble opp men du mister selektiviteten ved jordfeil og vet ikke hvilken automat som slår ut (evt. begge).
ABL har 2-modulers B-vern.
3-modulers jordfeilautomat er vel ellers ganske "ut", det går stort sett bare i 2-modulers nå. Men det er klart, om plassen er dårlig kan det være en løsning å sette vernet i ladeboksen.

Teknisk sett er dette bare anleggsbeskyttelse, så å sette 100mA kombiautomat i skapet skal være ok, så kan 30mA som sitter i ABL boksen ta seg av personbeskyttelse. I tillegg er det da DC leddet som skal gå etter 6-8mA. det må vel være et rimelig kult anlegg? ;)

Har du link til dette vernet? pr idag har jeg bare kommet over 4 modulers her i Norge.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

jkirkebo

Sitat fra: Homecast på fredag 02. oktober 2015, klokken 09:26
Har du link til dette vernet? pr idag har jeg bare kommet over 4 modulers her i Norge.

Det lå link (og bilde) på Saltos sider tidligere, men nå finner jeg bare 4-modulers der. De oppgir varenummer til 2-pol utgave, men skriver nå at både 2-pol og 4-pol tar 4 modulers bredde. TIl alt overmål finner jeg ikke 2-pol utgavene på ABLs hjemmeside lengre. Virker derfor som at dette var et kortlivet produkt dessverre, evt. "vaporware".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Homecast

Sitat fra: jkirkebo på fredag 02. oktober 2015, klokken 10:40
Sitat fra: Homecast på fredag 02. oktober 2015, klokken 09:26
Har du link til dette vernet? pr idag har jeg bare kommet over 4 modulers her i Norge.

Det lå link (og bilde) på Saltos sider tidligere, men nå finner jeg bare 4-modulers der. De oppgir varenummer til 2-pol utgave, men skriver nå at både 2-pol og 4-pol tar 4 modulers bredde. TIl alt overmål finner jeg ikke 2-pol utgavene på ABLs hjemmeside lengre. Virker derfor som at dette var et kortlivet produkt dessverre, evt. "vaporware".

Ok, da er det vel som eks hos Siemens, 2 pol, 4 moduler.
Schneider har snakket om en 2 moduler men tørr ikke si noe om dato......
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

OlavEmil

Sitat fra: Knusse på torsdag 01. oktober 2015, klokken 22:00
OlavEmil, hvorfor velge en kabel som er fast mot en som man ta med hvis man har det behovet/ønsket. Begge alternativene benytter CEE-kontakt.
Det er jo også en boks mindre på veggen, sikkerhetsmessig er det ikke underlag for å si at den ene er bedre enn den andre.

Jeg tror at en kabel er mer fleksibelt og gir like bra lading. Kontakten kommer til å stå mer eller mindre fast i CEE-kontakten.

Sikkert smak og behag. Sjølv har eg meir enn nok med original kabel, type 2-kabel, skøyteleidning og hurtigladar når eg er på tur.

Mogleg kabel er akkurat like bra som boks når ein berre skal lade på 16A. Eg er ikkje elektrikar, og veit ikkje kva ein boks har som ein ladekabel ikkje har (bortsett frå innebygd sikring).
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

weld77

Kommer jo litt an på hvilken bil man har og hva bruksmønsteret er også.... jeg har Tesla og tar med meg ladekabelen i bilen sånn ca en gang hver måned eller annenhver måned. Mao er jeg ikke avhengig av å koble den inn og ut jevnlig. Med bil med kortere rekkevidde og annet kjøremønser må man kanskje ha med kabelen på alle turer, da er det tungvindt, forbundet med risiko å glemme kabelen og sliter mer på kontakten om den blir koblet inn og ut opptil flere ganger daglig.

Det jeg alltid har i bilen er Type 2 - kabel for offentlig 22kW lading (ennå ikke brukt), 2.5" skjøteledning og blått og rødt adapter. Adapterene og skjøteledningen er jo forsåvidt ubrukelig om jeg ikke har med ladekabelen, men det er kun aktuelt på lange turer og de er det ikke så veldig mange av gjennom året.

Jeg klarer meg med enorm margin hjemme med vanlig stikkontakt og lading på 5-6-7A stort sett. Skal installere en CEE regner jeg med, men tar det ikke før jeg uansett skal ha elektriker hjemme.

Knusse

Fikk nok en mail fra anbud.no om at det kan ikke installeres en CEE 16A hvis det skal lades bil. Hva skjer?
Er det greit at de sier det? Han ville bare sette inn en ladestasjon eller 10A kontakt.

MEM76

#24
Sitat fra: Knusse på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 18:56
Fikk nok en mail fra anbud.no om at det kan ikke installeres en CEE 16A hvis det skal lades bil. Hva skjer?
Er det greit at de sier det? Han ville bare sette inn en ladestasjon eller 10A kontakt.

Det som skjer er at CEE kontakt har falt litt imellom stolene når det har vært media-dekning om de nye reglene (f.eks. i teknisk ukeblad ol.), dvs at man kunne få intrykk av at det var kun Schuko med 10A og Type 2 som var lov.

Siterer under fra http://www.dsb.no/Global/Elsikkerhet/Dokumenter/Elbil_installatoer.pdf

----8<----8<----8<----8<----8<

INSTALLASJON

Ved etablering av nytt ladepunkt for elbil, Mode 1, skal det installeres én kontakt pr. kjøretøy. Kontakten skal forsynes av en egen kurs, kursen skal være beskyttet av et overstrømsvern og jordfeilbryter av B type. Dersom det benyttes vanlig kontakt (Schuko / NEK 502 kontakt) skal denne beskyttes med et vern på maks 10A.

Dersom det benyttes en industrikontakt (rundstift EN 60309) kan det benyttes høyere ladestrøm. Industrikontakt må plasseres 1,5m over gulv/bakke eller utilgjengelig for barn, da disse kontaktene ikke har barnevern. Egen boks / kapsling for kontakt er bare nødvendig på offentlig sted.

----8<----8<----8<----8<----8<

Sitatet over er fra versjon 4 av dokumentet. Dersom noen skulle ha versjon 2, så står det ingenting om CEE kontakt:

----8<----8<----8<----8<----8<
INSTALLASJON

Ved mode 1 installasjon bør det monteres en enkel stikkontakt som kun benyttes til
formålet. Det må legges en egen kurs til ladeuttaket. Ladeuttaket skal være beskyttet med et overbelastningsvern ≤10A og 30mA jordfeilbryter.

Det vil være fornuftig å montere en kurv under kontakten slik at den også kan benyttes for mode 2, ladere. Vi kommer tilbake til mode 2 senere i veiledningen.
----8<----8<----8<----8<----8<

Så dersom noen har en utdatert veiledning, så kan det skape problemer..
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

OlavEmil

Sitat fra: Knusse på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 18:56
Fikk nok en mail fra anbud.no om at det kan ikke installeres en CEE 16A hvis det skal lades bil. Hva skjer?
Er det greit at de sier det? Han ville bare sette inn en ladestasjon eller 10A kontakt.

Kva har anbud.no med det å gjere? Det er jo elektrikaren som veit kva som er lov og ikkje.

Legg ut anbod på finn.no i staden.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Knusse

#26
Det er elektrikere som svarer via mittanbud.no :)
Bekymrer meg litt at de er så bombastiske på ladestasjon.
Det finnes jo semi-portable ladestasjoner som benytter CEE på 16A.

OlavEmil

Sitat fra: Knusse på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 21:41
Det er elektrikere som svarer via mittanbud.no :)
Bekymrer meg litt at de er så bombastiske på ladestasjon.
Det finnes jo semi-portable ladestasjoner som benytter CEE på 16A.

Ah, høyrest meir fornuftig ut :) .

Då er det berre inkompetente elektrikarar (jf. innlegget til MEM76). Vent på at elektrikarar som kan jobben sin svarar på anbodet. Gjekk kjapt og greitt her hos oss (med anbod på finn.no).
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Knusse

Sitat fra: OlavEmil på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 21:46
Ah, høyrest meir fornuftig ut :) .
Då er det berre inkompetente elektrikarar (jf. innlegget til MEM76). Vent på at elektrikarar som kan jobben sin svarar på anbodet. Gjekk kjapt og greitt her hos oss (med anbod på finn.no).

Hvor mye måtte du betale for dette? Og hva fikk du installert?

OlavEmil

Vi betalte 12 000,-, men fekk då installert ein 32A kurs på CEE, og ein 16A kurs på dobbel schuko, begge med 15 meter kabelstrekk. Bør bli vesentleg billigare for berre ein 16A kurs, kabelen var vel noko av det dyraste.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA