Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: eGolfen nesten i hus, hva trengs?

Startet av Lynet, lørdag 31. oktober 2015, klokken 15:32

« forrige - neste »

Teslanewbie

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 11. oktober 2015, klokken 19:37
Nei det hevder jeg ikke? Jeg har ikke holdepunkter for å si at vinkelen blir større enn den er når døren er lukket. Det har jeg ikke sjekket. Men at vinkelen først blir mindre fordi døren holdes så vertikal som mulig i starten er på det rene. Dette for å unngå for mye utsving helt nederst.

Men på bildet du tegnet med blå streker er vinkelen langt mindre enn den kan være. Nettopp fordi toppen av døren hever seg en del før dørene går ut.

Glad jeg aldri må åpne bakdørene i høyde på 2 meter eller lavere. Skulle jeg gjort det hadde den nok blitt for upraktisk.

Garasjen mitt er standart høyde 2.50 , betong tak ,men med garasjeportmekanikk og lysrør på innsiden av taket hvilket senker takhøyden ca 20-30 cm  dette tror jeg er tilfellet for svært mange for å ikke nevne dem som har bilen i fellesgarasje i borettslag . der er det også  ventilasjons og vannrør i taket .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

Ja jeg hadde plass i et slikt anlegg før. 210cm ved innkjøring. Men sikkert 240+ der jeg parkerte.

Om du har 220-230 ville jeg beholdt reservasjonen og satset på praktisk test med demobil eller måling utført av noen som har fått bilen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

mr_Utopia

Sitat fra: satheesh.net på torsdag 08. oktober 2015, klokken 11:25
Falkedørene er imponerende godt utviklet. Sensorene reagerer på det mest utrolige (i positiv retning) og er meget robuste. (Jeg mishandlet dem så godt jeg kunne, bortsett fra og slå til dem med en flaske eller annen gjenstand.)

- Hang i dem
- Dro i dem
- Fysisk gikk imot retningen ved åpning/lukking (altså motsand på motorene)
- Var hardhendt på en måte jeg aldri i verden ville gjort på min egen bil

Og nei; jeg var ikke "snill", men gikk inn for å nærmest ødelegge dem - uten at jeg lykkes...


Supert svar! Kjempepositivt å få slik info, ikke bare kommentarer om "kjøp en og prøv, og selg den om det ikke går!".

Model X er kjempespennende, og interessant for meg pga tilhengerfeste med høg kapasitet, 7seter og firehjulsdrift. Men den må funke i parkeringshus om det skal være aktuelt for meg.

Tror du det er mulig å komme seg inn i bilen bak uten å bruke Falcon-dørene, f.eks. gå inn bakluken? For barn f.eks.?

KrW

#78
Vil tro dørene åpnes ca. slik som dette om taket er 2m-2.10m. Ifølge Wikipedia er bilen 1626mm høy. Mulig den blir enda litt lavere på "very low". Om man har plass nok ved siden av bilen til at dørene kan åpnes slik, så er det veldig lett å komme seg ut og inn av en sånn åpning.

Supert å lese om testingen til Satheesh  :D
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

kjølholdt

Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

pberg

Det der kan du nok ta med en spade med salt. Tilsvarende bilder tildligere er oppgitt til 236.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

KrW

Kommentar på Facebook: "Elon stated a garage ceiling as low as 6'2", 1.88m (Elon's height) would be enough for falcon doors to open."

Annen kommentar:  "I've been told by Tesla that the maximum opening height is 2.2 meters but that it will open in considerably less space than that."
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Teslanewbie

Sitat fra: KrW på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 12:08
Kommentar på Facebook: "Elon stated a garage ceiling as low as 6'2", 1.88m (Elon's height) would be enough for falcon doors to open."

Annen kommentar:  "I've been told by Tesla that the maximum opening height is 2.2 meters but that it will open in considerably less space than that."

Veldig bra . Håper dette innen kort tid ogå illustreres med bilder  i tillegg til ord ...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

mr_Utopia

Men når bilen er lansert, må det da finnes teknisk spesifikasjon på dette?

Jeg antar at bilen er typegodkjent når den er lansert? Og st det da en eller annen plass på internettet må finnes dimensjons skisser?

RuneW

Sitat fra: KrW på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 12:08
Kommentar på Facebook: "Elon stated a garage ceiling as low as 6'2", 1.88m (Elon's height) would be enough for falcon doors to open."

Annen kommentar:  "I've been told by Tesla that the maximum opening height is 2.2 meters but that it will open in considerably less space than that."

Det er litt forskjell på at dørene vil åpne seg og at det er praktisk mulig å komme seg inn/ut gjennom dem. Om jeg parkerer bilen min 10 cm fra nabobilen "lar døren min seg åpne", uten at det hjelper meg så veldig mye...

Hadde falkedørene klart å bøye leddet "feil vei" (altså at de rette seg ut mer enn når døren er lukket), så ville de ha vært svært fleksible. Da kunne man i teorien ha valgt mellom at de skulle gå langt ut eller langt opp.

Men de er vel ikke konstruert slik? De er vel kompliserte nok som de er i utgangspunktet...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

petersv


Dvergen196

Oh shit, her tror jeg mange kommer til å få seg en lite hyggelig overaskelse.
Model X 90D AP2 Levering 18/3-17
P85D 2015 Solgt
P85 2013 Solgt

petersv

Neeh, de fleste vil vel åpne dørene for å teste pga høyde uansett. Men etter hvert, hvis man ikke gjør noe som dette kan de jo skje med et uhell. Men man ser ellers at det ikke er noe problem overhodet å åpne dørene i en garasje med helt vanlig takhøyde.

sigurdi

De med ekstern garasje slik som oss, kommer nok til å bruke summon (autoparkering) uansett.

Barn har vel absolutt aldri gått ut av bilene våres inni garasjen.

De med større garasjer så tilpasser en seg slikt ganske kjapt, etter at fruen knuste bakruta for 2.gang på Carawellen (porten hadde en tendens til å gli litt ned og da traff håndtaket helt øverst i bakruta når en rygget ut)
Fikk jeg innvilget portåpner uten spørsmål. ;-)

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Kvark

S85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA