Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software 7.0

Startet av Mippen, lørdag 31. oktober 2015, klokken 11:56

« forrige - neste »

Mippen

Bra leserinlegg fra en som ikke kjører elbil. Bevis på hvorfor det er viktig å satse på elbiler og kollektivtransport.
Fremtiden er elektrisk.

Philip Marlowe

Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Ferry

Hun har unektelig noen poenger, men hvorfor er eneste alternativ Tesla til 600.000? Kan hun ikke klare seg med trilling elns? Det er ikke gratis å kjøre gammel fossilbil heller. Hvis en legger forsikring, årsavgift og bensinpenger etc i et elbillån så kan en komme langt. Alt avhenger av utgangspunktet, så klart.

ladov

Kanskje dette heller er nok et eksempel på hvor viktig det er med ordentlig byplanlegging?

Problemet når alle har enebolig på 1 mål tomt er at det blir fryktelig ugreit å lage et skikkelig kollektivtilbud. Dessverre er det typiske byggefelt i en typisk norsk kommune en ås med lavproduktiv skog som en eller annen bonde vil bli kvitt. Det bygges gjerne akkurat langt nok unna eksisterende kollektivtilbud til at ingen noensinne gidder å gå eller sykle dit. Og må man enten ta bilen, eller den nye bussruten som går 5 ganger i døgnet..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Mippen

Jeg har Tesla, men ser også hennes poeng. Hvis man ikke har penger til en bil til mer enn 20.000kr har man nødvendigvis ikke nok penger å bruke på til en nyere brukt elbil. Får kanskje en gammel think eller lignende, men det dekker kanskje ikke alle sine behov. Å ta opp lån på 90.000 pluss med 20.000 eller mindre i egenkapital er kanskje for mye for noen i faste utgifter pr mnd. Man bruker riktig nok bensin og bompenger når man kjører en vanlig bil, men det er lettere å tilpasse utgiftene etter hvor mye man har på kontoen. For eksempel kan man sette fra seg bilen noen dager for å spare drivstoff den mnd. Eller gjøre som noen  gjør - kjører folk til og fra fest i helger for å få litt ekstra penger til drivstoff.

Ellers er jeg enig i at mange nok ville hatt råd til en elbil. Bruker man et par tusen i mnd på drivstoff osv, vil man også kunne bruke de samme pengene på å betjene et billig lån. Spørsmålet er om bilen de får for den summen er god nok til å fylle behovet som eneste bil.

Fremtiden er elektrisk.

Porsgrunn

Hun tar jo opp flere problemer på en gang.

Problemet med ikke godt nok kollektivtilbud eller et kollektivtilbud som ikke dekker alle sitt behov. Det er ikke vanskelig å støtte frustrasjonen over dette.

Poenget med at elbiler er så dyre blir litt merkelig. Ja nye biler er dyrere enn gamle, men de blir gamle etterhvert de også. Det er et problem som vil løse seg selv ettersom dagens elbiler blir eldre bruktbiler.

eivhelle

Bare i rene besparelser på driftsutgifter, bom og parkering bør det ligge et potensial på bortimot 30k. Så det bør absolutt være økonomisk interessant å bytte til en rimelig elbil. Og med dagens lave rentenivå burde det være mulig å finansiere lån for en elbil til inntil 150k bare basert på årlige besparelser.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Mippen

Helt enig, men så er spørsmålet om den rimelige elbilen dekker behovene godt nok for henne. For min egen del dekker ikke en rimelig elbil alene mine behov. Da måtte jeg hatt en bil nr2 til lengre turer. Har forsøkt meg med en Leaf som eneste bil og det var ikke så praktisk i forhold til lengre turer. Det ble liksom ikke så ofte vi reiste på fjellet eller på hytten. På en tur måtte vi også til slutt parkere Leafen og ty til en lånt fossil for å komme oss videre. Det slipper jeg å tenke på nå.

Man klarer seg fint med en vanlig elbil dersom man bor et sted som er godt utbygget med lademuligheter og man ikke må reise langt avgårde for å komme seg dit man pleier å reise til. Spørsmålet er hva slags behov hun har.
Fremtiden er elektrisk.

eivhelle

#8
Leser man artikkelen litt nøye observerer man for det første at dama måtte hentes med bil av typen sin. Derfor må man anta at vi her snakker om et relativt nomalt hushold hvor man muligens har mer enn en bil. Dama er også ganske klar på at hun ikke mener at den gamle bilen hennes forurenser og hun antyder at hun ikke har tro på at elbiler er miljøvennlige.

Med dette som utgangspunkt er det lite trolig at hun i det hele tatt har gjort noen innsats for å vurdere mulighetene en liten billig elbil vil gi. Derfor avfeier hun elbiler med at Tesla er for dyrt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

AppleKnocker

For å si det litt brutalt; det har alltid vært dyrt å være fattig, og det kommer det fortsatt til å være. Ikke engang MD(R)G kan endre på det :-X

Synes for øvrig hun har gode poenger, men jeg aner en offermentalitet mellom linjene. Hver enkelt må ta ansvar for sine valg og tilpasse seg realitetene. Det gjelder hvor man bor, jobber og hva man prioriterer i livet. Hadde det vært meg hadde jeg nok forsøkt å gjøre noen endringer. F.eks i form av annen jobb eller nytt bosted, fremfor å vente på at bussen skal bruke halve tiden til jobb. Eller kjøpt en trilling. Eller vist fingern til de som kaller meg miljøsvin.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Mippen

Sitat fra: eivhelle på torsdag 01. oktober 2015, klokken 11:16
Leser man artikkelen litt nøye observerer man for det første at dama måtte hentes med bil av typen sin. Derfor må man anta at vi her snakker om et relativt nomalt hushold hvor man muligens har mer enn en bil. Dama er også ganske klar på at hun ikke mener at den gamle bilen hennes forurenser og hun antyder at hun ikke har tro på at elbiler er miljøvennlige.

Med dette som utgangspunkt er det lite trolig at hun i det hele tatt har gjort noen innsats for å vurdere mulighetene en liten billig elbil vil gi. Derfor avfeier hun elbiler med at Tesla er for dyrt.

Det er meget mulig. Det betyr fortsatt at det kan være for dyrt og upraktisk for noen å bytte ut den gamle fossilen med en elbil. Det er mange som tenker på denne måten. Det er derfor en del jobb å gjøre for å få folk til å tenke "riktig".


Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 01. oktober 2015, klokken 12:18
For å si det litt brutalt; det har alltid vært dyrt å være fattig, og det kommer det fortsatt til å være. Ikke engang MD(R)G kan endre på det :-X

Synes for øvrig hun har gode poenger, men jeg aner en offermentalitet mellom linjene. Hver enkelt må ta ansvar for sine valg og tilpasse seg realitetene. Det gjelder hvor man bor, jobber og hva man prioriterer i livet. Hadde det vært meg hadde jeg nok forsøkt å gjøre noen endringer. F.eks i form av annen jobb eller nytt bosted, fremfor å vente på at bussen skal bruke halve tiden til jobb. Eller kjøpt en trilling. Eller vist fingern til de som kaller meg miljøsvin.


Det er ikke så lett. For det første må man få seg en jobb som man er sikker på at man kommer til å være i en lang stund. For mange er det vanskelig å finne en jobb som de blir i lenge når de er ung og eventuelt nyutdannet. Det er mye vikariater og deltidsstillinger.  Det krever også mye tid, energi og penger å flytte. Kanskje finner man ikke en plass som er praktisk og økonomisk nok i nærheten av jobben sin, da må man gjøre det beste ut av det. Bor man noen km unna sentrum sparer man ganske mye penger.

Selv jobber jeg sentralt i Bergen og bor under 2 mil utenfor sentrum. Jeg bruker mellom 1 til 1,5 timer til og fra jobb med buss - det til tross for at jeg kan gå i noen minutter ekstra ned til hovedveien. Med elbilen min eller sykkelen bruker jeg ikke mer enn maks 35 minutter. Jobber jeg på kvelden må jeg vente i 45 minutter før bussen går, og bruker nesten en time hjem med den. Må også gå de siste km hjem. Da bor jeg under to mil fra Bergen sentrum.

Innfartsparkeringen er bare tull. Jeg må stå i kø for å komme til parkeringen og bruker derfor like lang tid til jobb som jeg hadde gjort med å ta bussen hele veien, og mye mer tid enn å sykle eller å kjøre hele veien. For de som ikke har elbil må man betale bompenger pluss busskort for å bruke innfarts parkering. Ikke minst er det trangt og jeg har opplevd tidligere med flere anledninger å få skader på bilen av andre (Hit n run).

Selv om man bor i "Sone Bergen" som hun nevner i innlegget sitt betyr det ikke at tilbudet er bra. Man skulle tro at det gikk an å ta bussen greit innen denne sonen, men neida. Eneste fordelen man har er at det er samme takst innen sone Bergen uansett hvor man reiser.

Bilde sone Bergen merket med rød grense.
Fremtiden er elektrisk.

AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA