Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Overharmoniske spenninger...

Startet av Aviator, lørdag 31. oktober 2015, klokken 00:30

« forrige - neste »

Geir Bergmann

Sitat fra: Aviator på søndag 25. oktober 2015, klokken 16:17
Sitat fra: bromm på torsdag 22. oktober 2015, klokken 10:27
Med ALT untatt Concierge, bør du ihvertfall få 300k, selv med 15.000 på telleren. Det ble jo nylig diskutert en Solar Orange uten både Park Assist og en del annet til 320k - så jeg vil ikke tro at din skal være verdt stort mindre enn det... :)
Dette er grunnen til at jeg heller kjøper ny. 2016mod med allt uten concierge med 0 på telleren til 300k (m/rabatt), fortell meg da hvorfor jeg skal gi 300k for en 2014 som ikke er speccet slik jeg vil ha den og har gått 15000?

Da lurer jeg på hvordan du fikk den fullt speccet til 300 000?  :o ;D
BMW i3 fra 23.12.2015

Olemann


Tipper vi vil se noe av det samme som vi så da Tesla kom med en stor oppgradering (D). Nemlig at topp spec'ede biler P85 ble pumpet ut på FINN. Betydelig mindre andel S85/60. De som engang kjøpte det heftigste og dyreste vil være raske til å gå på ny bil når noe vesentlig nytt kommer.
Kommer i3 med vesentlig større kapasitet eller annet utstyr (type radar/autopilot etc) tror jeg de med "alt utstyr" biler i større grad vil selge enn de som sparte på kronene når de kjøpte ny.  Så skal man handle brukt OG er på jakt etter full spec bil, så vent til noen vesentlig nytt lanseres.  Bilen trenger ikke være i salg, holder at den er lansert.  Natten Mr Musk annonserte D modellene rant det inn med full spec'ede P versjoner på FINN.

Snapcase

Tenkte jeg skulle bestille meg en ny nå, gidder ikke å vente lenger på en brukt med det utstyret jeg vil ha.
Og bruktprisene er også alt for høye, biler som straks runder 2 år med standard interiør og liten skjerm til 280k.
Ikke aktuelt. Og de som har det meste ligger på samme pris nivå som en splunka ny.


Her har jeg nå satt opp "min" hos selger,  så dere som har i3. Er det noe viktig som mangler før jeg skriver under?




JorgenM

Sitat fra: Snapcase på torsdag 19. november 2015, klokken 11:48
Og bruktprisene er også alt for høye, biler som straks runder 2 år med standard interiør og liten skjerm til 280k.
Igjen, prisene på finn.no er veiledende.

Jeg kjøpte nettopp 11 måneder gammel i3 med navi PRO til 230k. Lå forresten ute til 279k den.
Sparte ca 100k på å kjøpe brukt vi og bilen er fortsatt som ny.

Men, noen må selvsagt kjøpe nybiler også. Hadde helt sikkert vi gjort også hvis vi hadde økonomisk rom til det :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Snapcase

Sitat fra: JorgenM på torsdag 19. november 2015, klokken 12:46
Sitat fra: Snapcase på torsdag 19. november 2015, klokken 11:48
Og bruktprisene er også alt for høye, biler som straks runder 2 år med standard interiør og liten skjerm til 280k.
Igjen, prisene på finn.no er veiledende.

Jeg kjøpte nettopp 11 måneder gammel i3 med navi PRO til 230k. Lå forresten ute til 279k den.
Sparte ca 100k på å kjøpe brukt vi og bilen er fortsatt som ny.

Men, noen må selvsagt kjøpe nybiler også. Hadde helt sikkert vi gjort også hvis vi hadde økonomisk rom til det :)

Trur du var meget heldig.
Og ja, det er en par jeg har prøvd å "by" det  jeg mener er en ok pris, men får blankt nei og bilene ligger vel fortsatt ute til salgs. Også ofte har bilen "feil" interiør eller mangler en annen ting jeg syns er viktig.

Så fuckit, skal jeg heller låne noen kroner av banken å få den jeg vil ha. Skal uansett ha den i 5-6 år før jeg skaffer meg en ny. Kjedelig å inngå kompromiss for og spare noen relativt få kroner på noe man skal bruke daglig over så lang tid.


bromm

Sitat fra: JorgenM på torsdag 19. november 2015, klokken 12:46
Jeg kjøpte nettopp 11 måneder gammel i3 med navi PRO til 230k. Lå forresten ute til 279k den.
Sparte ca 100k på å kjøpe brukt vi og bilen er fortsatt som ny.
Som LMOR indikerte tidligere så kan vel den lave prisen kanskje forklares med manglende 5AT og standard interiør (som utstyrslista indikerer: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24041.msg409724.html#msg409724). Det er faktisk så stor forskjell på biler med og uten den pakken, at jeg tror vi får et klart skille i bruktprisene også...

JorgenM

Utstyr er alltid en personlig preferanse. Tviler på at akkurat dette utstyret vil utgjøre særlig forskjell. Km-stand og pris er fortsatt viktigst når folk kjøper brukt.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

LMOR

Sitat fra: JorgenM på torsdag 19. november 2015, klokken 17:54
Utstyr er alltid en personlig preferanse. Tviler på at akkurat dette utstyret vil utgjøre særlig forskjell. Km-stand og pris er fortsatt viktigst når folk kjøper brukt.
Ekstrautstyr er alltid viktig på en BMW. Enig med bromm at det vil bli et skille. En i3 uten 5AT som etter hvert vil forventes som standard på nye biler vil tape seg mer enn en som har alt. Det er jo din bil et eksempel på. Men fint for deg.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

EinarV

Er vel muligens enkelte på finn.no som har gjort som meg. Jeg har lagt ut bilen for en pris jeg kan leve med å få. Får jeg ikke den prisen så beholder jeg den, hvis noen vil kjøpe så har de en fullt utstyrt bil som er som ny til 40k under dagens pris, men over 60k under det jeg betalte. Får jeg solgt så går jeg å bestiller en ny med eksakt samme spek...
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

Klykken

Sitat fra: EinarV på torsdag 19. november 2015, klokken 23:17
Får jeg solgt så går jeg å bestiller en ny med eksakt samme spek...
hmm... Hvorfor det?
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Olemann

#85
Min erfaring (30 år med kjøp/salg av biler, kjøpt nytt, kjøpt brukt, solgt brukt) er at utstyr betyr mye for bruktpris når bilen er ganske ny (under 3-4 år), avhenger også av type bil (BMW/Merc/Audi mer kritisk enn f.eks Kia).   OG avhenger av tekn.utvikling på biltypen.

Beholder man sin i3 i mer enn 5-6 år betyr utstyr lite fordi da er de nye bilene så langt unna dagens spec.  at det er de som trenger spare penger som kjøper brukt, da betyr tilstand og pris alt.
Dog; biler med "rett" utstyr selges ofte først, gitt lik pris.   Men at tapet i kroner blir størst på biler med fete utstyrslister (etter noen år) er for meg klart.


LMOR

Tapet i kroner blir nok større etter 5-6 år, men da har du også hatt glede av dette i 5-6 år  ;)
Men for de fleste av oss betyr det å selge bilen raskt uten å måtte gå ned i pris også mye.
Ellers tror jeg du tar feil ift at ingen bryr seg om 5AT etter hvert. Det å kjøpe en bruktbil uten moderne sikkerhetsutsyr om 5-6 år, blir som å kjøpe en bruktbil uten AC i dag. (og snart ryggesensor). Forutsatt en modell der mange kjøpte med slikt utstyr.
Ellers produseres det så få i3, at det bør være enkelt å selge brukt i mange år til.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Leica

Sitat fra: Snapcase på torsdag 19. november 2015, klokken 11:48
Tenkte jeg skulle bestille meg en ny nå, gidder ikke å vente lenger på en brukt med det utstyret jeg vil ha.
Og bruktprisene er også alt for høye, biler som straks runder 2 år med standard interiør og liten skjerm til 280k.
Ikke aktuelt. Og de som har det meste ligger på samme pris nivå som en splunka ny.


Her har jeg nå satt opp "min" hos selger,  så dere som har i3. Er det noe viktig som mangler før jeg skriver under?

   



Hei,
har mye av konfigurering som "Snapcase," men skinn og spekefjøl og er veldig fornøyd, med untak av at selger ikke fortalte meg om comfort access! Det tok jeg ikke med og angrer som en hund! I og med at bilen har nøkkelfri start er det bare plunder med denne fjernkontrollen som kun brukes til å åpne og låse bilen, med comfort access kan den ligge i lomma, og bli der!

Jeg valgte standardfelg på vinterhjul og opplevde at jeg fikk vesentlig lenger kjørelengde enn med 428 som jeg har på sommerhjulene. Selv nå når temperaturen  begynner å krype under -10°C er ikke vesentlig redusert. Er ikke 5-10%.
Når det gjelder bruktbilpriser så er jo prisen på finn.no fantasipriser, men det er jo en del på forument som gir inntrykk av i3 er så unik at de aldri kommer til å bytte den. i3 kommer til å bli gammel den også, akkurat som alle andre biler. Når tenkte du sist på at du skulle skifte motor i fosilbilen din fordi den nå ble lansert med større motor? Det er flere her som fabler om å oppgradere batteripakkene hvis / når det kommer nye batterityper. Glem det! i3 er en genial bil for de daglige gjøremål og rekkevidden er nok for de fleste turer du kommer til å gjøre,det har aldri vært meningen at det skulle være en fullverdig erstatter for en familiebil.

Kanon

Det  med batterier blir et prisspørsmål, antakelig blir det for dyrt ja. .
Har egentlig samme erfaringer med vinterrekkevidde, har 428 vinter og 430 sommerhjul. Etter to dager med tilsammen 240 km kjøring i 7-9 kuldegrader. Dog tørt og fint føre. Da jeg satte bilen på lading istad, meldte den om 128 km rekkvidde. Kjørt i ecopro med  20 grader i kupe. Synes heller ikke precond har allverden og si på rekkevidde heller.

EinarV

Sitat fra: Klykken på fredag 20. november 2015, klokken 06:38
Sitat fra: EinarV på torsdag 19. november 2015, klokken 23:17
Får jeg solgt så går jeg å bestiller en ny med eksakt samme spek...
hmm... Hvorfor det?

Hvorfor ikke? Det er da en meget oppegående bil, og jeg vil nok ha med alt utstyr i neste omgang og...
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA