Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Overharmoniske spenninger...

Startet av Aviator, lørdag 31. oktober 2015, klokken 00:30

« forrige - neste »

Aviator

Hei, jeg er ny på forumet og har funnet masse hjelpsomt materiale her for å bli litt mere elbil informert. Jeg kjører i dag en Range Rover diesel, som er en relativt dyr og tørst bil som jeg omtrent ikke har bruk for, den bare står i garasjen å brenner opp tusenlapper i verditap. Vi er en familie på 4, med to barn i barnehagealder og nå begynner det å bli mindre behov for barnevogn. Range Roveren kunne med letthet ta tvillingvogn+ekstra barnevogn+barneseng+bagasje for 2 uker på hytta og to unger i barnesete. Nå blir det litt råflott å ha denne bilen for 2 hytteturer i året, vi trenger egentlig bare bil til å storhandle en gang i uken og besøke besteforeldre i helgene. Først tenkte jeg på en TMS, men selv om husstanden tjener ok, byr det meg i mot å bruke så mye penger på en trillebår til rema-posene.

Jeg må inrømme at jeg aldri har hatt noe til overs for BMW, jeg synes de er stygge, kjipe og kjedelige. Helt til jeg så og prøvde i3. Fantastisk morsom bil som jeg falt pladask for. Det eneste som er ankepunktet er kort rekkevidde og liten plass, men jeg har sett flere her på forumet som har 2 barneseter i isofix på de.

Når det gjelder bruktbilprisene blir jeg ikke noe klokere, stort sett alle bruktbiler er priset høyere enn nybilpris fra Bilia, mao. en 22 måneder gammel 14' modell koster mer enn enn ny 16 modell. Dermed er bruktmarkedet fullstendig uinterresant og irrasjonelt.

Da gjenstår det å specce en ny 2016 i3:
Fluid black  (denne lakken er visst priset som metallic uten å være det og uten å ha ekstra topcoat)
403 Soltak
420 Solfilm
5AT Driving assist+
654 Dab+
7GA Comf. adv
5DU Park Assistant pakke
5A2 LED frontlykter
609 Nav proff
7KX Loft (jeg vil ikke ha de skjærefjølene inni bilen, tre hører hjemme i gammel Jaguar)
7PN Hurtiglading AC/DC
ZVS 19 Stjerneke 427
674 Hifi Harman K

Jeg tror jeg ender opp på kr. 322100 her, omtrent det samme som en brukt, dårligere utstyrt 2015 modell. Noen som vil gi noen råd/tips/synspunkter?

JorgenM

Du har ikke vurdert kampanjepris?
http://www.bmw.no/no/no/general/tilbud/i3/Voltage_Edition.html
http://www.bmw.no/no/no/general/tilbud/i3/High_Voltage_Edition.html

Forøvrig siste dag på denne kampanjen idag, så kanskje litt sent nå :)

Jeg er i samme situasjon som deg, skal velge mellom brukt eller ny. Heller nok mot brukt bare jeg finner en med riktig specs...
Du må huske at alle brukte kan man prute på.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Aviator

Takk for svar, denne prisen er kampanjepris, dvs. jeg må bestemme meg i dag før kl 1700. Den er nok nesten 40000 dyrere i morgen. Hvis jeg slår til på dette tenker jeg at rabatten spiser opp en del av verditapet.

bromm

Ser meget bra ut - men jeg ville nok ha byttet inn soltaket mot P-assistpakken (det ryggekameraet med super kvalitet og front PDC-sensorene er et must, som brukes ved nesten hver eneste parkering). Soltaket tilfører også en del vekt høyest oppe på BMW's bil med det kanskje laveste tyngdepunktet, så man skal være veldig glad i sola for å ta med de to "gluggene" ;) (PS! Frontruta er går så høyt at du ikke vil savne det)...

...og glem nå for "17" ikke å ta med 6AK Connected Drive Services (mer her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20387.msg341558.html#msg341558 og her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10373.msg362662.html#msg362662). Det er fortsatt usikkert om man kan kjøpe dette senere eller ikke, så de 2.400 kronene bør du bruke nå, for å være helt sikker.

Nå har du kanskje bestilt bilen allerede, men normalt går det bra hvis du dukker opp med endringer "gry-tidlig" i morgen ;)

Aviator

Takk for svar Bromm. Ja det stemmer, jeg flesket til og bestilte bilen.

Jeg gikk igjennom listen og den har denne pakken:
Park Assistant pakke 5DU
Ryggekamera 3AG
Park Distance Control (PDC) 508
Park Assist 5DP
Glemte visst å føre opp det på første innlegg, rettet nå.

6AK hoppet jeg over fordi bilen kommer til å være i en underjordisk garasje, fullstendig uten 3g dekning, så jeg så ikke poenget.

Demented_Genius

6AK har ikke bare med 3G å gjør. Det har med at telefonen din blir mer sømløst sammen koblet med Idrive. Les mer om det der Bromm linka.
BMW X5 2011
BMW I3 2016

Aviator

Sitat fra: Demented_Genius på onsdag 30. september 2015, klokken 20:15
6AK har ikke bare med 3G å gjør. Det har med at telefonen din blir mer sømløst sammen koblet med Idrive. Les mer om det der Bromm linka.
Men får jeg noe nytte av det hvis jeg ikke får forbindelse med bilen?

LMOR

Sitat fra: Aviator på onsdag 30. september 2015, klokken 20:42
Antar du har tenkt å kjøre den også?
Da har du f.eks. stor nytte av RTTI. Men du kan kjøpe den etterpå også.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Demented_Genius

Du kobler telefonen opp mot bilen når du kjører. Iremote som brukes til å fjernstyre bilen, får du med uansett.
BMW X5 2011
BMW I3 2016

bromm

Tror du missforstår litt her - du skal vel ikke sitte i bilen når den står i garasjen  ::)

Og hvis du ikke har nett der en gang, så har du jo i hvertfall bruk for litt muligheter når du er ute på veien ;)

Les denne én gang til : http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20387.msg341558.html#msg341558

Du vil nok svært gjerne ha 6AK :)

LMOR

Sitat fra: Demented_Genius på onsdag 30. september 2015, klokken 21:18

Du kobler telefonen opp mot bilen når du kjører. Iremote som brukes til å fjernstyre bilen, får du med uansett.
Du trenger ikke 6AK for å koble til mobilen og bruke BMW Connected App. Den misforståelsen trodde jeg vil hadde lagt død.
Det er BMW Online som ligger i 6AK, inkl. muligheten for å sende data til bilen fra web. Det er også grunnpakken for å kunne legge på RTTI og andre online tjenester.
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på onsdag 30. september 2015, klokken 23:11
Du trenger ikke 6AK for å koble til mobilen og bruke BMW Connected App. Den misforståelsen trodde jeg vil hadde lagt død.
Det er BMW Online som ligger i 6AK, inkl. muligheten for å sende data til bilen fra web. Det er også grunnpakken for å kunne legge på RTTI og andre online tjenester.
Forklar nærmere er du snill - gjerne med screenshots fra 2 forskjellige biler - en med og en uten 6AK...

LMOR

Jeg anbefaler ingen å kjøpe bil uten 6AK. Men hvis noen lurer på det, send en PM. Uansett hva jeg skriver her nå kommer bromm til å fortsette jakten.
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

marskar

BMW ConnectedDrive grunntjenester
•   Grunnlaget for bruk av tjenester og apper fra BMW ConnectedDrive er grunntjenestene ConnectedDrive services (6AK) og intelligent nødanrop (6AC).

•   Dersom du har bestilt en av disse grunntjenestene, kan du også bestille tjenester og apper fra BMW ConnectedDrive (RTTI, concierge service, remote services, online entertainment, Internett, Teleservices) som ekstrautstyr.

•   Ekstrautstyret Teleservices (6AE) inkludert et fastmontert SIM-kort inngår i grunntjenestene. Ekstrautstyret leveres automatisk ved bestilling av funksjonene ConnectedDrive services (6AK) eller intelligent nødanrop (6AC).
a. ConnectedDrive services (SA6AK)
•   Dette ekstrautstyret er den sentrale modulen for å kunne bestille flere separate tjenester og apper fra BMW ConnectedDrive.

•   Det er nødvendig å identifisere bilen og behandle relevant informasjon. Dataene slettes etter bruk.

•   Forespørsler videreformidles ev. (i forbindelse med Point of Interest-søk) til tjenesteytere. Dataene slettes etter bruk, de blir ikke videreformidlet til tredjepart.
2014 BMW i3
2016 BMW 320d X-drive M-Sport
x 2012 BMW 520d M-sport

TorS

Sitat fra: marskar på torsdag 01. oktober 2015, klokken 09:16
•   Dersom du har bestilt en av disse grunntjenestene, kan du også bestille tjenester og apper fra BMW ConnectedDrive (RTTI, concierge service, remote services, online entertainment, Internett, Teleservices) som ekstrautstyr.
Dette stemmer vel dessverre ikke. Så lenge vi i Norge ikke har tilgang til ConnectedDrive Store er det vel ikke mulig å etterbestille dette? Noen som har ny informasjon om når Store kan komme til Norge? Det skal vist være mulig å midlertidig bytte konto til en Tysk konto for så å bestille, men det blir for spesielt interesserte.
i3 fra 29.10.2014, Ålesund

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA