Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Valg av gearkasse

Startet av cra, fredag 26. mars 2010, klokken 11:00

« forrige - neste »

Hans Håvard Kvisle

Norsk Veteranvognklubb arrangerer Ekebergmarkedet. Der har de normalt lånt seg en elbil for transport rundt på området. Rett og slett fordi de synes det er så morsomt.
Kanskje ikke en dum idé å ta med dem heller, nei. Tipper at både NMCU og Amcar har gode kontakter med den gjengen.
St.Hanshaugen

elektrolux

#16
Når det gjelder NAF kan en ide være å forsøke å forklare dem at 2 biler er bedre enn en bil og 3 biler er bedre en 2 osv.


For meg virker NAF håpløst gammeldags og gjennomsyret politisk, og følger ikke medlemmenes interresser i annet enn fagre ord.

Se bare på spørreskjemaene de sender ut, og undertonen i bladet deres. De er fortsatt på jakt etter den perfekte familiebilen, og skal på død og liv ha en barnevogn baki den.

Har selv 2 ungdommer i huset nå, og har aldri hatt eller sett behovet for en barnevogn baki bilen. Enten går en tur eller så kjører en tur.

Har derimot alltid sett fordelen med å ha en finbil til lengre turer, og minst en bruksbil til det meste annet. At finbilen kan steppe inn når behovet for flere passasjerer, eller service på arbeidshesten dukker opp, er nok en fordel med flere kjøretøy. Dessuten sparer en penger på denne tankegangen, da en kan bruke den tiden en trenger på å serve bilene selv, i stedet for å levere eneste transport fra seg til dyre verksteder.

Alt dette skjønner alle de andre klubbene, bare ikke NAF. >:(

NAF mener f.eks at en ny Hybrid er bedre enn å beholde fossilen og tilføre en elbil i familien. Hvorfor det? Vel jeg tipper det har med avgifter til staten å gjøre. Med en hybrid fortsetter folk å pøse ut penger på fossilt drivstoff, og verksteder, og bomringer, og parkering, og og.

Hadde de fremmet Elbiler i stedet for å klage på at de ikke greier siste kneika til hytta 150 mil unna og ikke har plass til 2 barnevogner baki, ville nok Elbilen vært enda mer populær enn den er nå.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

Kanskje det var en ide å spørre NAF? Det blir liksom litt mer tyngde når spørsmålet kommer fra en elbilorganisasjon.
Når det gjelder hvilke innlegg som blir offentliggjort i Motor kan det virke som om NAF er litt selektive, det skal ikke gå på tvers av de retningslinjer de har fastsatt.....!
Nå må det nevnes at NAF faktisk har TO elbiler i garasjen, en Think og en Kewet, sistnevnte fra 1992.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Sitat fra: elektrolux på torsdag 18. februar 2010, klokken 06:11
Når det gjelder NAF kan en ide være å forsøke å forklare dem at 2 biler er bedre enn en bil og 3 biler er bedre en 2 osv.

Ja, det har i alle fall fungert ypperlig her hos oss. 1 fossil + 1 el kan sammenlignes med 1 hybrid. Man kjører på el-drift så mye det lar seg gjøre, og så kobler man inn fossildrift ved behov. Behovet her blir da lengre turer, flere pasasjerplasser osv. :)

Sitat fra: elektrolux på torsdag 18. februar 2010, klokken 06:11
Har selv 2 ungdommer i huset nå, og har aldri hatt eller sett behovet for en barnevogn baki bilen. Enten går en tur eller så kjører en tur.

Med to ungdommer i hus kan det behovet brått melde seg...  ;)

Trur forøvrig ei barnevogn baki thinken skulle gå riktig bra.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Boogie

#19
Sitat fra: hens på torsdag 18. februar 2010, klokken 07:00
Kanskje det var en ide å spørre NAF? Det blir liksom litt mer tyngde når spørsmålet kommer fra en elbilorganisasjon.
Når det gjelder hvilke innlegg som blir offentliggjort i Motor kan det virke som om NAF er litt selektive, det skal ikke gå på tvers av de retningslinjer de har fastsatt.....!
Nå må det nevnes at NAF faktisk har TO elbiler i garasjen, en Think og en Kewet, sistnevnte fra 1992.

Ja, spør NAF. Jeg har skrevet brev til NAF og Motor jevnlig over de siste 3 år hvor jeg har etterlyst mer stoff om elbil, og hvor jeg også har spurt om biler må ha fossilt brennstoff for å få spalteplass. Jeg har aldri fått hverken svar eller respons selv om de etterhvert har begynnt å skrive litt om elbil.
Desverre med mye feil i artiklene sine. De mangler rett og slett kunnskap, og det ser ikke ut til at de er interessert i å skaffe den heller.

Jeg vil påstå at vi er like glad i biler vi som driver med elbiler. En bil er en bil uansett motoralternativet, og det blir for dumt å holde på slik.
Jeg trodde faktisk at NAF ønsket å være en organisasjon som skulle fremme utviklingen innenfor motorkjøretøy på alle nivå, og at de ønsket å informere sine medlemmer på en objectiv måte. Ikke framstå som en dinosaur som nekter å se hva som skjer.
Når de nå skriver litt om elbiler, så virker det som det er noe de gjør fordi det ikke kan legges lokk på det lenger.

Og det er patetisk når de i siste Motor på side 56 har en artikkel som heter "Et elektrisk år" og alle illustrasjoner er av bensinbiler (en er en hybrid).
På side 58 er det riktignok et bilde av Peugeot Ion og det nevnes en Fcell bil fra Mercedes, men jeg forstår ikke hva alle fossilbilene gjør i artikkelen...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

bosonic

Sitat fra: El rayo på onsdag 17. februar 2010, klokken 16:53
Sitat fra: bosonic på onsdag 17. februar 2010, klokken 10:28
Donorbilen står allerede klar!
Egen tråd f.eks? For det er vel ikke mopedbilen? (Jeg startet egen tråd før donor var anskaffet http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=1539.0 )

Meget mulig det blir egen tråd ja.
Forøvrig tror jeg du forveksler meg med noen andre angående mopedbil, jeg har ingen og tenker heller ikke umiddelbart på å anskaffe meg en. :D

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Hans Håvard Kvisle

Godt nytt for alle amatørbyggere:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/pressesenter/pressemeldinger/2010/Om-godkjenningsordning-for-ombygde-kjoretoy.html?id=600858
Jeg kan love dere at Statens vegvesens samarbeidsvillighet nok er på et lavmål. Har hatt et par artige konfrontasjoner med dem, hvor de faktisk bare fraskriver seg alt ansvar for kjøretøy som ikke er originalprodusert av en stor produsent osv.
Så dette arbeidet vil ta tid, men vi får håpe at det om 3-4 år vil være lettere å konvertere til elektrisk.
St.Hanshaugen

cra

Ser man det, ja. :) Da er man i alle fall på veg fra "square one" til "square two".
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Norstart er ikke nevnt, ser jeg.

"Amatørbygde kjøretøy" går langt ut over det vi som konverterer ønsker og trenger. Vi skal jo ikke bygge kjøretøyet! Alt vi trenger er tillatelse til å bytte til nullutslipps-motor, gearkasse og differensial og montere batterier i et eksisterende, fabrikkbygget kjøretøy. Et hurtigarbeidende utvalg som tar for seg dette bør opprettes. Kanskje Norstart bør foreslå dette separat fra samferdselsministerens utspill.

Teksten i siste avsnitt "Problemstillingen med amatørbygde kjøretøy"..."er at disse kjøretøyene ofte ønskes godkjent uten at kjøretøyet er i henhold til dagens regelverk." er å snu saken på hodet! Det er jo regelverket som hindrer godkjenningen. Kjøretøyene er bedre tilpasset eierens behov enn det man får kjøpt ferdig uten at det går ut over trafikksikkerheten.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Hans Håvard Kvisle

Muligens godt sagt av Tom Roy, men vil ikke gi mye respons i Statens vegvesen.

For dem som skulle være usikre på det: Statens vegvesen er motstander av alle modifikasjoner av kjøretøy som ikke er utført eller godkjent av fabrikken som opprinnelig produserte kjøretøyet.
Dermed basta!

Framfor å virke forebyggende gjennom god veiledning og oppfølging av dem som bygger eller modifiserer kjøretøy, foretrekker representanter for Statens vegvesen heller å toe sine hender og i ettertid fordele skyld på andre. Dette er farlig passivitet.

Dette er det realistiske utgangspunktet for videre arbeid. Konsekvens er at ingenting vil skje raskt. Her kreves det smarthet, tålmodighet og ikke minst utholdenhet.
St.Hanshaugen

selveste

Norstart har diskutert hensiktsmessigheten av å plassere en representant i den nye gruppen Samferdselsdepartementet har opprettet sammen med NMCU og Amcar. Gruppen skal se nærmere på hvordan regelverket for bygging/ombygging av motorsykler/biler bør være.

Konklusjonen er at vår deltagelse blir litt på siden i forhold til hva denne gruppen skal arbeide med, og at det antagelig vil være behov for å behandle elektriske kjøretøy spesielt siden problemstillingene gjerne er litt annerledes. I utgangspunktet mener Norstart at det trengs kjøreregler for å medvirke til at bygging/ombygging skal kunne skje uten for mange byråkratiske hindre eller uvilje fra myndighetene. Samtidig er vi opptatt av å medvirke til kvalitet og sikkerhet ved bygging/ombygging eller konvertering av bensin/dieselbiler til elektrisk.

Avtalen med Departementet er at vi fortsetter dialogen med Vegdirektoratet/vegvesenet mht sikkerhet og miljø, hvor disse spørsmålene er på lista over gjøremål hvor det er interessant for Norstart og vegvesenet å samarbeide. Det har vært igang forhandlinger mellom Norstart og Vegdirektoratet i flere år, og vi regner med at dette vil munne ut i en samarbeidsavtale hvor et av temaene er å se nærmere på disse spørsmålene. Hvis denne dialogen ikke skulle føre fram vil vi komme tilbake til Departementet.


El rayo

Veldig bra, Rune!

Det er ikke lenge til motorbyttet i Ginetta er fullført. Regner med bistand hvis det skulle dukke opp uforutsette hindringer.

Godkjenningen av Pelle Politibil er holdt ganske "hemmelig" og det er leit for oss som følger etter.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: El rayo på fredag 23. april 2010, klokken 19:35
Godkjenningen av Pelle Politibil er holdt ganske "hemmelig" og det er leit for oss som følger etter.

Om noen vet reg nr på Pelle så bør det være enkelt å undersøke i kjøretøyregisteret. Dette bør ikke være hemmelig.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ladefabrikken

Veldig bra hvis det blir et regelverk for oss som vil konvertere om bilene sine til elektrisk.
Er det sant at de har holdt registreringen av Pelle politibil hemmlig?
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA