Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvorfor kjører elbiler over fartsgrensen i kollektivfelt?

Startet av MeTesla, fredag 30. oktober 2015, klokken 14:14

« forrige - neste »

audioboy

#60
Har snakket med flere som har hatt Model S i et par år og bruker SC-nettverket regelmseeig, og de ville valgt 70kWh om de skulle kjøpt ny bil i dag.....

Du har rett i at MS rekkevidde føles som en svakhet for mange, men om vi skal begynne å liste opp svakheter på en fossilbil vs Tesla så får vi en liten liste der også.... For mange er den lille ulempen at man må ta en fornuftig pause etter 250-300km på langturer et veldig lite offer for de 350 andre dagene i året man har en helt vanvittig morsom bil.
TMS85D  2015 /    M3 2019  /  E-tron 55 2020

Tyldums

Tror model s har blitt så dyr at det er tvilsomt om det er veldig mange som hadde kjøpt 105 kw dersom det hadde kostet kere enn 40-50tusen. Jeg tror faktisk at de selger mere pga 70D.

Diravi

Sitat fra: audioboy på onsdag 30. september 2015, klokken 20:03
Sitat fra: pej på onsdag 30. september 2015, klokken 19:44
Ski inne i bilen i pose er vel null stress på X. Kjør det midterste sete helt frem og legg de i midten. Eller legg ned det ene i rad 3 og samme side i rad 2. Da kan du fortsatt ha 3 unger og en haug med ski. Tror dere glemmer hvor stor denne bilen er.
Er vel flere av oss som ikke tror den er lang nok til det i og med at rad setet fortsatt bygger en del. Vet i hvert fall ag jeg med A6 stasjonsvogn fikk skiposten godt innpå midtarmlene foran....

Om det er 3 unger og masse ski som er målet så vet jeg om et annet alternativ.......riktignok uten falcon og hengerfeste... :)

Det er noen som har målt den i USA; over 2 meter lengde med helt framskjøvet sete i rad 2. Jeg tror ikke en A6 kan oppvise det samme. På det norske markedet har det vel stort sett bare vært siste generasjon Opel Vectra som hadde over to meter lengde med nedfelte seter - og min gamle Citroën CX Break, selvsagt.

Som påpekt av andre her holder det med å skyve frem kun ett sete for å få inn en skipose. Eller rett og slett gå for seks-seteren hvor midtsetet er fjernet.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

o.b.lix

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 01. oktober 2015, klokken 14:19

2. Det å lade opp krever litt mer innsats enn det å fylle bensin. Ladestasjoner er relativt sett i fåtall i forhold til bensinstasjoner og det å lade tar lenger tid enn 5min, som er det det tar å fylle en tank.


I 99% av dagene bruker i allefall jeg MYE mindre tid på å lade enn før å fylle drivstoff.
Hver kveld jeg kommer hjem, kobler jeg i ladeboksen, tar 2-3 sekunder, og like lenge om morgenen også.

Når jeg fylte diesel, gikk det minimum 5-10 minutter, som oftest enda lengre pga kø.
De få gangene jeg kjører mer enn 400 km på en dag, er matpause på en superlader velkommen, og tar derfor ikke lengre tid enn dieselfylling.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Toonster

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 01. oktober 2015, klokken 22:01
Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 01. oktober 2015, klokken 14:19

2. Det å lade opp krever litt mer innsats enn det å fylle bensin. Ladestasjoner er relativt sett i fåtall i forhold til bensinstasjoner og det å lade tar lenger tid enn 5min, som er det det tar å fylle en tank.


I 99% av dagene bruker i allefall jeg MYE mindre tid på å lade enn før å fylle drivstoff.
Hver kveld jeg kommer hjem, kobler jeg i ladeboksen, tar 2-3 sekunder, og like lenge om morgenen også.

Når jeg fylte diesel, gikk det minimum 5-10 minutter, som oftest enda lengre pga kø.
De få gangene jeg kjører mer enn 400 km på en dag, er matpause på en superlader velkommen, og tar derfor ikke lengre tid enn dieselfylling.

Man slipper jo også det å faktisk måtte kjøre til en bensinstasjon, noe minutter spart på det også.

KrW

Sitat fra: Diravi på torsdag 01. oktober 2015, klokken 19:31
Sitat fra: audioboy på onsdag 30. september 2015, klokken 20:03
Sitat fra: pej på onsdag 30. september 2015, klokken 19:44
Ski inne i bilen i pose er vel null stress på X. Kjør det midterste sete helt frem og legg de i midten. Eller legg ned det ene i rad 3 og samme side i rad 2. Da kan du fortsatt ha 3 unger og en haug med ski. Tror dere glemmer hvor stor denne bilen er.
Er vel flere av oss som ikke tror den er lang nok til det i og med at rad setet fortsatt bygger en del. Vet i hvert fall ag jeg med A6 stasjonsvogn fikk skiposten godt innpå midtarmlene foran....

Om det er 3 unger og masse ski som er målet så vet jeg om et annet alternativ.......riktignok uten falcon og hengerfeste... :)

Det er noen som har målt den i USA; over 2 meter lengde med helt framskjøvet sete i rad 2. Jeg tror ikke en A6 kan oppvise det samme. På det norske markedet har det vel stort sett bare vært siste generasjon Opel Vectra som hadde over to meter lengde med nedfelte seter - og min gamle Citroën CX Break, selvsagt.

Som påpekt av andre her holder det med å skyve frem kun ett sete for å få inn en skipose. Eller rett og slett gå for seks-seteren hvor midtsetet er fjernet.

Jeg har lest om at de har målt 60" fra framskjøvet 2. seterad til bagasjeluken. Det blir jo bare 1,52m. Har jeg misforstått noe? Hvor har du over 2m fra?
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

cirys1

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 01. oktober 2015, klokken 22:01
I 99% av dagene bruker i allefall jeg MYE mindre tid på å lade enn før å fylle drivstoff.
Hver kveld jeg kommer hjem, kobler jeg i ladeboksen, tar 2-3 sekunder, og like lenge om morgenen også.

Når jeg fylte diesel, gikk det minimum 5-10 minutter, som oftest enda lengre pga kø.
De få gangene jeg kjører mer enn 400 km på en dag, er matpause på en superlader velkommen, og tar derfor ikke lengre tid enn dieselfylling.

Evig diskusjon det der..
Jeg er ofte innom Håukås SC (nærmeste sted og vaske både fosil og TMS) og der ihvertfall så sitter folk og VENTER i bilene sine, det samme har jeg sett flere steder.
Når jeg kjører langtur med familien så er det aldri noe problem, men når jeg kjører alene så må jeg vente også er det jo ikke at det passer med å være sulten der disse står. På "Jafs" f.eks har jeg ikke noe interesse og spise flere ganger. Så fleksibiliteten på langkjøring er ikke så stor, og visst du skal forbedre den så ender du med og planlegge deg ihjel. Med og kjøre utenom SC så må du finne en hurtiglader på en ukjent plass osv.
Men gratis bom og strøm veier opp..

Sandvika

 
Sitat fra: KrW på torsdag 01. oktober 2015, klokken 22:34
Sitat fra: Diravi på torsdag 01. oktober 2015, klokken 19:31

Det er noen som har målt den i USA; over 2 meter lengde med helt framskjøvet sete i rad 2. Jeg tror ikke en A6 kan oppvise det samme. På det norske markedet har det vel stort sett bare vært siste generasjon Opel Vectra som hadde over to meter lengde med nedfelte seter - og min gamle Citroën CX Break, selvsagt.

Som påpekt av andre her holder det med å skyve frem kun ett sete for å få inn en skipose. Eller rett og slett gå for seks-seteren hvor midtsetet er fjernet.

Jeg har lest om at de har målt 60" fra framskjøvet 2. seterad til bagasjeluken. Det blir jo bare 1,52m. Har jeg misforstått noe? Hvor har du over 2m fra?
Ja, TMX bare 2,4 cm lengre enn TMS totalt.
TMS er 1,10 fra til ryggen av baksetet til døren. Da høres 1,52 på TMX riktig ut med fremskjøvet sete.
Prototypen var vistnok lengre, kan være der Diravi har dette tallet fra?

kos

Sitat fra: cirys1 på torsdag 01. oktober 2015, klokken 22:48
Sitat fra: o.b.lix på torsdag 01. oktober 2015, klokken 22:01
I 99% av dagene bruker i allefall jeg MYE mindre tid på å lade enn før å fylle drivstoff.
Hver kveld jeg kommer hjem, kobler jeg i ladeboksen, tar 2-3 sekunder, og like lenge om morgenen også.

Når jeg fylte diesel, gikk det minimum 5-10 minutter, som oftest enda lengre pga kø.
De få gangene jeg kjører mer enn 400 km på en dag, er matpause på en superlader velkommen, og tar derfor ikke lengre tid enn dieselfylling.

Evig diskusjon det der..
Jeg er ofte innom Håukås SC (nærmeste sted og vaske både fosil og TMS) og der ihvertfall så sitter folk og VENTER i bilene sine, det samme har jeg sett flere steder.
Når jeg kjører langtur med familien så er det aldri noe problem, men når jeg kjører alene så må jeg vente også er det jo ikke at det passer med å være sulten der disse står. På "Jafs" f.eks har jeg ikke noe interesse og spise flere ganger. Så fleksibiliteten på langkjøring er ikke så stor, og visst du skal forbedre den så ender du med og planlegge deg ihjel. Med og kjøre utenom SC så må du finne en hurtiglader på en ukjent plass osv.
Men gratis bom og strøm veier opp..

En evig diskusjon - flere av de som sitter i kø på Haukås er ikke på gjennomfart og stikker innom for å lade bilen opp - samtidig er det sosialt å møte andre tesla eiere. Så her er det nok et problem om du er på gjennomfart. De samme har jeg sett i Drammen.

Men jeg har til gode å sitte å vente på å få lade bilen både på Haukås og i Drammen.

På langkjøring er det stort sett ikke et problem, men maten på disse kroene er heller av selsom kvalitet og jeg har stort sett begrenset det til en is og en kopp kaffe - selv om det finnes steder med bra mat.


audioboy

Var en tur ute i garasjen.... Model S er 173cm fra bagasjeluke til ryggen på førerstolen. Setet er ca. 20cm tykt. Så da stemmer det nok at fra bagasjeluke til rygg på fremkjørt rad 2 er 153 i MX.

Så da står vi igjen med 6 seters versjon. Veldig kjapt i PS med 5 armlener kopiert bakover i bilen er det VELDIG CA 190 fra bagasjeluke til armlene. Litt på skrå kanskje 195. Mao. max ski på 185... I tillegg sitter vi da igjen med en 5 seter.. Vet om en annen elbil som har 5 seter og ski på taket....uten hengerfeste....
TMS85D  2015 /    M3 2019  /  E-tron 55 2020

cirys1

Sitat fra: Sandvika på torsdag 01. oktober 2015, klokken 23:01
Ja, TMX bare 2,4 cm lengre enn TMS totalt.
TMS er 1,10 fra til ryggen av baksetet til døren. Da høres 1,52 på TMX riktig ut med fremskjøvet sete.
Prototypen var vistnok lengre, kan være der Diravi har dette tallet fra?

Musk har nevnt 2 inches(5,1 cm) flere ganger på lengdeforskjell, men det kan jo ha blitt endret, bilen er jo to år på overtid så ting har vell skjedd i mellomtiden.

kos

Er vi forbrukere blitt bortskjemt etter at tesla modell s så dagens lys. Modell x er ikke akkurat dagligvare - den er den eneste i sitt slag og har en masse funksjoner inkludert et hengerfeste som trekker det meste - faktisk så mye at du trenger klasse 2 for å kjøre den medfull last. samtidig er den rask som en sportsbil.

Hallo hallo det er en elektrisk bil som har en rekkevidde på 40 mil. - ingen entusiasme hallo hallo. er det bare pappagutter med snerpe vibber på disse sidene

audioboy

Flott bil! men jeg hadde håpet/fryktet at Tesla hadde utviklet bilen videre på mange områder på disse 2-3 årene. Bortsett fra design og falcon, er den jo ganske lik MS. En så stor og etterhvert dyr bil burde det vært mulig i det minste kunne fått bestille litt flere gadgets syntes jeg. På Leaf til 250k får man 360graders kamera, VAG har hengerryggehjelp, HUD, laserlys, flersoneklima etc.... Om man ikke må ha 7 seter og hengerfeste ser jeg ingen grunn til å gå for MX. Jeg tror Tesla hadde tjent på å fått X ut på markedet i januar 2015 med Dual og heller lansert det på MS omtrent nå.... slik planen egentlig var. Model S er jo allerede en ganske stor bil!
TMS85D  2015 /    M3 2019  /  E-tron 55 2020

o.b.lix

Sitat fra: kos på torsdag 01. oktober 2015, klokken 23:19
inkludert et hengerfeste som trekker det meste - faktisk så mye at du trenger klasse 2 for å kjøre den medfull last.


Finnes vel ikke noe som heter klasse 2 lengre - men trodde klasse 2 ble referert til sertifikat for lastbil - dvs dagens C.

Med denne bil med max henger klarer det seg med BE, som hvilken som helst annen SUV.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

kos

Sitat fra: o.b.lix på fredag 02. oktober 2015, klokken 07:19
Sitat fra: kos på torsdag 01. oktober 2015, klokken 23:19
inkludert et hengerfeste som trekker det meste - faktisk så mye at du trenger klasse 2 for å kjøre den medfull last.


Finnes vel ikke noe som heter klasse 2 lengre - men trodde klasse 2 ble referert til sertifikat for lastbil - dvs dagens C.

Med denne bil med max henger klarer det seg med BE, som hvilken som helst annen SUV.

Bilen blir tyngre enn 3.5 tonn med full last - klasse to forstår de fleste hva er resten av reglene er kompliserte.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA