Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvorfor kjører elbiler over fartsgrensen i kollektivfelt?

Startet av MeTesla, fredag 30. oktober 2015, klokken 14:14

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: KristofferH på onsdag 30. september 2015, klokken 11:54
barnesikring
Det hindrer at man åpner døren innenfra. Men at det er boks på taket kan man fort glemme. Folk fyller jo diesel på bensinbiler, og feil strøm på elbilen....eller nei vent.
Uhell skjer, så utkobling hadde vært ideelt. Det er antakelig ikke mulig. Da blir sensorstopp fordi boks oppleves som hindring kanskje sikkerhetsnett for feiltrykk.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cirys1


cirys1

Sitat fra: KristofferH på onsdag 30. september 2015, klokken 11:33
Mange familier som er vant til biler hvor det bare er en side dør..  Tror det går bra de 6gangene i året barna skal inn og ut med takboks :p

Hvilke biler er dette?? Mange er vell og ta i..

rsomby

Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 30. september 2015, klokken 09:12
Sitat fra: MeTesla på onsdag 30. september 2015, klokken 08:51
Jeg lurer på en ting:

Kommer Finn.no til å bli stappfull av S til salgs, alle vil ha X, slik som det jo var tendenser til da D modellene kom?

Nå vet jo jeg og alle andre X reservatører som også har en S hva X egentlig ble, ikke så mange hemmeligheter nå ut over pris. Og om man antar dollar 7.70, vil vi da gå over til X?

Mao er dette en samme "Må ha" følelse som det var da D modellene kom?
'
Nei , hadde tanker om å bytte men kommer ikke å gjøre dette, men ønsker at Tesla S får de nye lyktene.

bytter ikke grunnet at X er:

Upraktisk IMO
Stygg
Dyre løsninger som lett kan gå i stykker.
Er en Beta bil fremdeles

Når jeg bestilte min Model S la jeg også inn reservasjon på Model X. Denne kansellerte jeg tidligere i år først og fremst pga mye høyere pris en da reservasjonen ble lagt inn, vi snakker 200-250.000 dyrere. Og sist, men ikke minst, jeg liker ikke designet, den er kjedelig og spesielt fronten er ikke vellykket.
Jeg deler også din mening om dyre løsninger, men bilen har da garanti.
Beta i de første årene kan også være kjedelig, men du har til gjengjeld noe ganske esklusivt og rimelig unikt og glede deg og skryte over :-)

rsomby

Sitat fra: MeTesla på onsdag 30. september 2015, klokken 09:12
Jeg er nesten litt lettet over at X ble som den ble, og at jeg innerst i magekroken kjenner at jeg egentlig helst vil beholde den S jeg har.

Synes den er mye penere i grunnen, nå som vi står med facit i hånd for X. Og det var ikke noe kort i ermet som jeg trigga på mtp X.

Så gitt en dollar på 7,7 så ville jeg....... beholdt min S85D.


Veldig enig med deg her. Hadde også kjøpt model S om jeg satt i en fossilbil nå med masse penger på bok øremerket ny bil. Tipper det ville blitt en 70D.

Hodetelefoner

Sitat fra: cirys1 på onsdag 30. september 2015, klokken 12:21
Sitat fra: KristofferH på onsdag 30. september 2015, klokken 11:33
Mange familier som er vant til biler hvor det bare er en side dør..  Tror det går bra de 6gangene i året barna skal inn og ut med takboks :p

Hvilke biler er dette?? Mange er vell og ta i..
vw.. er vel solgt noen titusen ;)

jazzwheel


Hodetelefoner

Sitat fra: cirys1 på onsdag 30. september 2015, klokken 12:14
Sitat fra: KristofferH på onsdag 30. september 2015, klokken 11:54
barnesikring

Todelt har man ikke på S så om det kommer på X hadde jo vært en forbedring..
det var nytt for meg. hvordan aktiverer man egentlig dette på s?

cra

Sitat fra: KristofferH på onsdag 30. september 2015, klokken 12:52
Sitat fra: cirys1 på onsdag 30. september 2015, klokken 12:21
Sitat fra: KristofferH på onsdag 30. september 2015, klokken 11:33
Mange familier som er vant til biler hvor det bare er en side dør..  Tror det går bra de 6gangene i året barna skal inn og ut med takboks :p

Hvilke biler er dette?? Mange er vell og ta i..
vw.. er vel solgt noen titusen ;)

Hadde en slik selv. Uproblematisk når bilen var slik far dag 1, i det minste. Men så ver det vesentlig bedre plass til å klatre forbi andre i caravella enn i en sedan, da. X blir vel sånn midt imellom, tipper jeg.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cirys1

Sitat fra: KristofferH på onsdag 30. september 2015, klokken 12:52
Sitat fra: cirys1 på onsdag 30. september 2015, klokken 12:21
Sitat fra: KristofferH på onsdag 30. september 2015, klokken 11:33
Mange familier som er vant til biler hvor det bare er en side dør..  Tror det går bra de 6gangene i året barna skal inn og ut med takboks :p

Hvilke biler er dette?? Mange er vell og ta i..
vw.. er vel solgt noen titusen ;)

Med bare EN sidedør som ikke er varebil?

cirys1

Sitat fra: KristofferH på onsdag 30. september 2015, klokken 13:00
Sitat fra: cirys1 på onsdag 30. september 2015, klokken 12:14
Sitat fra: KristofferH på onsdag 30. september 2015, klokken 11:54
barnesikring

Todelt har man ikke på S så om det kommer på X hadde jo vært en forbedring..
det var nytt for meg. hvordan aktiverer man egentlig dette på s?
Det er inne på settings, securety mener jeg.. Men begge bakdører og baluken går på den ene knappen noe som burde vært delt. De aller fleste har noen år i mellom barna der eldste fint klarer og åpne døren selg og ikke finner på å åpne den i fart.

andreasmj

Sitat fra: KristofferH på onsdag 30. september 2015, klokken 13:00
Sitat fra: cirys1 på onsdag 30. september 2015, klokken 12:14
Sitat fra: KristofferH på onsdag 30. september 2015, klokken 11:54
barnesikring

Todelt har man ikke på S så om det kommer på X hadde jo vært en forbedring..
det var nytt for meg. hvordan aktiverer man egentlig dette på s?
Det ligger under "Settings > Vehicle > Child Protection Locks"
XLRD - F1565XX Utlevert 05.11.2019
X90D - F0565XX Utlevert 21.09.2017 | Solgt 06.11.2019
S85D - P0725XX Utlevert 12.05.2015 | Solgt 14.08.2017

toppi

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 30. september 2015, klokken 10:14
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. september 2015, klokken 09:58
Rekkevidde et problem? Beklager, da har vi rivende forskjellig opplevelse av hvordan det er å eie Tesla. Jeg opplever ikke rekkevidde som noen som helst utfording. Selv ikke med min 2 år gamle s85 som i praksis har kortere rekkevidde enn en ny x90d. Og med din logikk er det sjokkerende hvor godt s70d selger...

Men klart - om du i dag opplever din rekkevidde som problematisk forstår jeg at noen kilometer kortere rekkevidde er ille.

Håper for øvrig ikke noen trodde den store suven ville ha lik rekkevidde som Model s med samme batteri ;D

Du tolker det jeg skriver helt feil.
Det at man faktisk må dra via superladere og passe på å fulllade før langtur er det som skiller elbiler fra vanlige biler og akkurat dette er et handikapp for elbiler. Du kan velge å se på at det akkurat hvordan du vil men det å eie en Tesla krever at du faktisk bruker noen sekunder eller minutter på å planlegger en langtur. For mange er det en turnoff. Ikke for meg og tydeligvis ikke for deg, men for mange.
Lang rekkevidde gjør dette til et mindre problem, men det vil fortsatt være sånn at skal du kjøre f.eks t/r 30 mil på en dag i snøvær så må du planlegge. Og når man er i grenseland så vil 5% ha mye å si. Kanskje man f.eks slipper å lade 100% (med all den ekstra tiden det tar og ekstra batterislitasje) eller kanskje man kan stoppe innom superladeren i 10min istedenfor 20min.

Hadde bilen hatt EPA på 400 miles så hadde jeg vært helt enig i at 5% ikke betyr noenting, men der man er i dag så er man ikke helt fristilt fra alt som heter rekkevidde angst.

Jeg tenkte og som deg for flere år siden..

Du kan snu på det; nå slipper jeg å finne en bensinstasjon før jeg skal opp til fjellet, det er jammen bare å fylle den på overnattingsstedet.
Og den er full før langtur, fordi jeg kan lade hjemme og slipper å reise til en bensinstasjon underveis.

Selvfølgelig er det noen som har ut over gjennomsnittlig behov/ kjøremønster, men for de aller fleste vil jeg si at det kun dreier seg om å tenke på en litt annen/ny måte.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Muffinman

Ønsker meg dit? Nope. Liker absolutt ikke SUV'er og X er langt nede på lista over de minst stygge  ;)

Sjøhyene

Sitat fra: toppi på onsdag 30. september 2015, klokken 16:30
Jeg tenkte og som deg for flere år siden..

Du kan snu på det; nå slipper jeg å finne en bensinstasjon før jeg skal opp til fjellet, det er jammen bare å fylle den på overnattingsstedet.
Og den er full før langtur, fordi jeg kan lade hjemme og slipper å reise til en bensinstasjon underveis.

Selvfølgelig er det noen som har ut over gjennomsnittlig behov/ kjøremønster, men for de aller fleste vil jeg si at det kun dreier seg om å tenke på en litt annen/ny måte.

Er jo akkurat slik som dette jeg også argumenterer med folk som ikke har elbil, så igjen pls misforstå meg rett. ;)
Det jeg vel prøver å argumentere for er at størrelsen på batteriet er proporsjonal med friheten man får. Er rekkevidden maks 5 mil må du planlegge hele tiden, altså minimal frihet. Er rekkevidden 70 mil må du planlegge "aldri" og du har maksimal frihet. I mellom der er det er det mange shades of grey og sammenhengen er nok ikke linjær men heller litt buet på den måten at økning/minking av rekkevidde betyr mer jo lenger ned på skalaen man er.

Så mitt argument at for "folk flest" har rekkevidden en reell og ikke triviell verdi så lenge man er i sjiktet 35-40 mil. Ikke noe exact science dette, men hadde vært interessant å undersøkt hvor mye folk ville betalt for 5 mil ekstra rekkevidde i en MS. Er vel beste måten å sette en verdi på akkurat dette på.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA