Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvorfor kjører elbiler over fartsgrensen i kollektivfelt?

Startet av MeTesla, fredag 30. oktober 2015, klokken 14:14

« forrige - neste »

RaBalder

Jeg er happy med Model S.

Skulle jeg tenke på å bytte, så er måkevingedørene en showstopper.
Så mye tull det har vært med takluka på Model S, så er jeg spent på støynivået på de dørene  ::)

audioboy

Jeg ønsket X, hadde SigX-reservasjon som ble byttet inn i S85D. Har helt siden jeg bestillte S85D i desember  tenkt at dette kunne bli mellomløsning til X'n kom. Med tidligst levering i Norge Mars så er det et par år senere enn de fronta da jeg reserverte en gang høsten 2013.

Enig angående skiløsningen, tviler på at det blir noen hit på norske veier med salt og sørpe som spruter opp konstant.  Ellers er et vel ikke så mye som er annerledes? 3 seterader, hengerfeste, Falcon-dører, fancy luftfilter... Ikke HUD, Touch på ratt, digitalt innvendig/utvendige speil.

Har ProdX som jeg kansellerer.
TMS85D  2015 /    M3 2019  /  E-tron 55 2020

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Øyvind.h

Tipper skiene legges inni bilen i skipose ved behov.
Alternativt bruker jeg takstativ på halve taket slik at en av dørene fortsatt kan benyttes.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sjøhyene

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. september 2015, klokken 09:58
Rekkevidde et problem? Beklager, da har vi rivende forskjellig opplevelse av hvordan det er å eie Tesla. Jeg opplever ikke rekkevidde som noen som helst utfording. Selv ikke med min 2 år gamle s85 som i praksis har kortere rekkevidde enn en ny x90d. Og med din logikk er det sjokkerende hvor godt s70d selger...

Men klart - om du i dag opplever din rekkevidde som problematisk forstår jeg at noen kilometer kortere rekkevidde er ille.

Håper for øvrig ikke noen trodde den store suven ville ha lik rekkevidde som Model s med samme batteri ;D

Du tolker det jeg skriver helt feil.
Det at man faktisk må dra via superladere og passe på å fulllade før langtur er det som skiller elbiler fra vanlige biler og akkurat dette er et handikapp for elbiler. Du kan velge å se på at det akkurat hvordan du vil men det å eie en Tesla krever at du faktisk bruker noen sekunder eller minutter på å planlegger en langtur. For mange er det en turnoff. Ikke for meg og tydeligvis ikke for deg, men for mange.
Lang rekkevidde gjør dette til et mindre problem, men det vil fortsatt være sånn at skal du kjøre f.eks t/r 30 mil på en dag i snøvær så må du planlegge. Og når man er i grenseland så vil 5% ha mye å si. Kanskje man f.eks slipper å lade 100% (med all den ekstra tiden det tar og ekstra batterislitasje) eller kanskje man kan stoppe innom superladeren i 10min istedenfor 20min.

Hadde bilen hatt EPA på 400 miles så hadde jeg vært helt enig i at 5% ikke betyr noenting, men der man er i dag så er man ikke helt fristilt fra alt som heter rekkevidde angst.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

mj

Sitat fra: audioboy på onsdag 30. september 2015, klokken 10:07
Jeg ønsket X, hadde SigX-reservasjon som ble byttet inn i S85D. Har helt siden jeg bestillte S85D i desember  tenkt at dette kunne bli mellomløsning til X'n kom. Med tidligst levering i Norge Mars så er det et par år senere enn de fronta da jeg reserverte en gang høsten 2013.

Enig angående skiløsningen, tviler på at det blir noen hit på norske veier med salt og sørpe som spruter opp konstant.  Ellers er et vel ikke så mye som er annerledes? 3 seterader, hengerfeste, Falcon-dører, fancy luftfilter... Ikke HUD, Touch på ratt, digitalt innvendig/utvendige speil.

Har ProdX som jeg kansellerer.

HUD er vel rapportert som trafikkfarlig og enkelte bilprodusenter vurderer vel å gå bort i fra dette etter hva jeg har lest en plass.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Epleskreller

Solgte min 85D for å vente på MX, men nå er jeg blitt usikker igjen. Liker 6-seteren, ønsker hengerfeste, men nå vurderer jeg likevel å hoppe tilbake på Model S. Ikke overbevist over MX enda, hadde håpet på mere informasjon i dag om pakker og priser etc.

Jeg er skikkelig vinglepetter.. har allerede kansellert MX to ganger, får se om det blir en tredje..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

audioboy

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. september 2015, klokken 10:12
Tipper skiene legges inni bilen i skipose ved behov.
Alternativt bruker jeg takstativ på halve taket slik at en av dørene fortsatt kan benyttes.

Har tenkt på dette jeg og, men...
1)  Fordrer at et av sete i rad 2 kan fjernes. Virker som gulvet i bagasjen er høyere enn gulvet inne i bilen. Så med 3. rad nede vil skiene treffe seteryggen på rad 2...
2)  Pleier ikke takstativ å gå fra festet på venstre side til høyre siden, moa. over begge dørene?

Og med ikke mulighet for å bruke falcon-dører, og ikke mulighet til å bruke setene i bilen skikkelig når man har med seg ski, så ble jo litt av vitsen med X borte....
TMS85D  2015 /    M3 2019  /  E-tron 55 2020

Veggen

Niks, ingen må ha følelse å spore.
Model S er penere, har bedre rekkevidde, er mer praktisk (for meg), og antagelig mye bedre kjøreegenskaper (liker ikke SUV følelsen, men X er nok adskillig bedre enn de fleste pga lavt tyngdepunkt ).


SurSnasen

Sitat fra: vrom på onsdag 30. september 2015, klokken 09:55
I tillegg ser ski-løsningen helt crazy ut, om det ikke er god plass til ski inne i bilen, blir dette en flopp i Norge.

Hvordan vil dette gå på fergene? Med dette skistativet vil vel bilen overstige 6 meter i lengde. Hvilket betyr at man havner i neste takstklasse på fergene. Vil det da fremdeles bare være for fører man betaler, eller vil man måtte betale for bil?

jkirkebo

#25
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. september 2015, klokken 09:58
Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 30. september 2015, klokken 09:46
Uenig i at 5% ned er uvesentlig. Rekkevidden er jo fortsatt alle elbilers store svakhet (model S inkludert). Sikkert noen som er uenig, men tror de fleste vil ha akkurat den oppfatningen.
Så å kutte 5% fra noe som allerede er et "problem" vil jeg si har stor betydning.
Rekkevidde et problem? Beklager, da har vi rivende forskjellig opplevelse av hvordan det er å eie Tesla. Jeg opplever ikke rekkevidde som noen som helst utfording. Selv ikke med min 2 år gamle s85 som i praksis har kortere rekkevidde enn en ny x90d. Og med din logikk er det sjokkerende hvor godt s70d selger...

Samme her. Jeg hadde kjøpt en 70 i dag. Med CHAdeMO-adapter er det etterhvert helt udramatisk å kjøre rundt i hele Sør-Norge. Med Enovas nye korridorstrategi tror jeg det blir passe udramatisk nordover i løpet av ett år også. Med et mulig unntak for Rv17, har ikke hørt noe om kommende hurtigladere der ennå. Får håpe Enova
satser på den strekningen også.

Når jeg kjøpte min 85kWh måtte jeg kjøre omvei om Lillehammer SC for å komme til hytta. Vesentlig lengre og mer tidkrevende samt at det er en ganske lang strekning fra Fredrikstad til Lillehammer uten SC. Nå kjører jeg bare til Dokka og lar bilen lade på CHAdeMO mens vi handler og tar en liten matbit :)

Jeg trenger heller ikke å bekymre meg for synkende batterikapasitet ettersom årene går, jeg vil neppe få noen problemer selv med 70% restkapasitet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: audioboy på onsdag 30. september 2015, klokken 10:21
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. september 2015, klokken 10:12
Tipper skiene legges inni bilen i skipose ved behov.
Alternativt bruker jeg takstativ på halve taket slik at en av dørene fortsatt kan benyttes.

Har tenkt på dette jeg og, men...
1)  Fordrer at et av sete i rad 2 kan fjernes. Virker som gulvet i bagasjen er høyere enn gulvet inne i bilen. Så med 3. rad nede vil skiene treffe seteryggen på rad 2...
2)  Pleier ikke takstativ å gå fra festet på venstre side til høyre siden, moa. over begge dørene?

Og med ikke mulighet for å bruke falcon-dører, og ikke mulighet til å bruke setene i bilen skikkelig når man har med seg ski, så ble jo litt av vitsen med X borte....
1. Det er vanskelig å forutse. Såvidt jeg kan se bør det gå å slå ned 3. seterad og legge skiene inn i bilen. Men sikker er jeg ikke.
2. Takstativ kan fint dekke halve taket, eks Seasuckers justerbare kajakk-holder som går fra 60-110cm bredde. Men man må passe på å bare åpne en av falkedørene.

Selv kommer jeg nok til å kjøpe en bagasjeboks til tilhengerfestet som erstatning for takboks. Og kanskje skiholder også. Så tar jeg pose utenpå skiene bak på bilen. Det går fint de få dagene i året jeg trenger løsningen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Hodetelefoner

Mange familier som er vant til biler hvor det bare er en side dør..  Tror det går bra de 6gangene i året barna skal inn og ut med takboks :p

Øyvind.h

Sitat fra: KristofferH på onsdag 30. september 2015, klokken 11:33
Mange familier som er vant til biler hvor det bare er en side dør..  Tror det går bra de 6gangene i året barna skal inn og ut med takboks :p
Det er litt vanskelig å se på bildet, men man må nok påregne at skiboks må være under 80cm.
En 70cm Thule-boks burde få plass over en av falkedørene, dersom det er veldig viktig å bruke skiboks.
Jeg håper man i den forbindelse kan deaktivere en dør, men når det sitter takboks oppå vil kanskje sensorene slå ut uansett og stoppe døren?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA