Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tilgjengelig kWh

Startet av sybo, fredag 30. oktober 2015, klokken 13:23

« forrige - neste »

sybo

Kan denne brukes til Golfen eller er den bare for Zoe?
Står et Zoe klistermerke på den, men synes kontakten ligner på den andre løse kabelen jeg har i bilen

Om atte viss atte, er dette da en lader jeg kan lade de siste 20% med? Hvor lang tid isj tar det i forrhold til hurtigladeren?

Kent

Du KAN bruke denne stolpen, men du vil ikke kunne lade noe raskere en du gjør hjemme.
For en krone minuttet vil det si at det blir temmelig dyrt for full tank. Jeg ville ikke brukt den med mindre det er absolutt krise.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

sybo

Gull. Takker for svaret. Da vet jeg det i hvertfall :D

elektrolux

Er forøvrig ikke en lader, kun en ladestolpe som oppretter kommunikasjon med bilens innebygde lader, og tilfører denne strøm gjennom et rele.

Eller akkurat som en hvilken som helst ladekabel eller ladestasjon.

Bruk av slike "uorginale" ladestasjoner vil til tross for hva enkelte bilforhandlere påstår ikke påvirke garantien på bilen. Bare så det er sagt. :D

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PokerFjes

#4
Sitat fra: sybo på onsdag 30. september 2015, klokken 08:10
Kan denne brukes til Golfen eller er den bare for Zoe?
Står et Zoe klistermerke på den, men synes kontakten ligner på den andre løse kabelen jeg har i bilen

Om atte viss atte, er dette da en lader jeg kan lade de siste 20% med? Hvor lang tid isj tar det i forrhold til hurtigladeren?

Pris pr. kW ved type2 lading på 3.6kW på 11/22kW stolpe med pris 1kr pr. min:
- pris pr time: 60kr
- effekt pr time: 3.6kW
- pris pr kW: 60 / 3.6 = 16,67kr

Pris pr. kW ved hurtiglading fra 95-96% - dette har jeg selv målt, i den grad %-angivelsen fra laderen var korrekt.
- pris pr minutt: 2.50kr
- effekt pr minutt: 0,19kW (dette tilsvarer ca 11kWh ladeeffekt, kan være litt unøyaktig, men er sånn ca)
- pris pr kW: 2,50 / 0,19 = 13,10kr

Så ut fra det jeg kunne lese av laderens noe unøyaktige tall mens jeg ladet, vil jeg påstå at det er like greit å lade fullt på hurtigladeren hvis det er prisen det er snakk om. De siste 4% (ca 0,84kW og hvor det kanskje er billigere å lade på 11/22kW stolpen) tar det ca 15-20minutter å lade fra denne, mens de på hurtigladeren trolig vil ta 6-7 minutter.

Hvis det hadde vært noen gratis schuko på ladestasjonen og jeg likevel skulle spise eller gjøre andre ting, hadde jeg ladet til 90% på hurtigladeren og så flyttet bilen til schuko og ladet med den vanlige ladekladden. Da er man også ganske snill mot bilen :)

Edit: Jeg glemte å svare på spørsmålet ditt... hvis du skulle ladet de siste 20% på type2-ladestolpen, hadde det nok tatt opp mot halvannen time, da du ikke får fulle 3,6kW hele tiden. Ladeeffekten reduseres mot slutten uansett om du hurtiglader eller saktelader.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Rio

#5
Sitat fra: PokerFjes på mandag 05. oktober 2015, klokken 01:45
Pris pr. kWh ved type2 lading på 3.6kW på 11/22kW stolpe med pris 1kr pr. min:
- pris pr time: 60kr
- effekt pr time: 3.6kWh
- pris pr kWh: 60 / 3.6 = 16,67kr

Pris pr. kWh ved hurtiglading fra 95-96% - dette har jeg selv målt, i den grad %-angivelsen fra laderen var korrekt.
- pris pr minutt: 2.50kr
- effekt pr minutt: 0,19kWh (dette tilsvarer ca 11kWh ladeeffekt, kan være litt unøyaktig, men er sånn ca)
- pris pr kWh: 2,50 / 0,19 = 13,10kr

Så ut fra det jeg kunne lese av laderens noe unøyaktige tall mens jeg ladet, vil jeg påstå at det er like greit å lade fullt på hurtigladeren hvis det er prisen det er snakk om. De siste 4% (ca 0,84kWh og hvor det kanskje er billigere å lade på 11/22kW stolpen) tar det ca 15-20minutter å lade fra denne, mens de på hurtigladeren trolig vil ta 6-7 minutter.


"effekt per time" (som egentlig skal være "effekt i en time") er energi, og måles i kWh. :)

(Skriver det ikke for å være "slem", men fordi det er viktig at vi (av alle) skriver dette korrekt. Hvis ikke forvirrer vi journalister og lignende.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

PokerFjes

#6
Sitat fra: Rio på mandag 05. oktober 2015, klokken 02:03
Sitat fra: PokerFjes på mandag 05. oktober 2015, klokken 01:45
Pris pr. kWh ved type2 lading på 3.6kW på 11/22kW stolpe med pris 1kr pr. min:
- pris pr time: 60kr
- effekt pr time: 3.6kWh
- pris pr kWh: 60 / 3.6 = 16,67kr

Pris pr. kWh ved hurtiglading fra 95-96% - dette har jeg selv målt, i den grad %-angivelsen fra laderen var korrekt.
- pris pr minutt: 2.50kr
- effekt pr minutt: 0,19kWh (dette tilsvarer ca 11kWh ladeeffekt, kan være litt unøyaktig, men er sånn ca)
- pris pr kWh: 2,50 / 0,19 = 13,10kr

Så ut fra det jeg kunne lese av laderens noe unøyaktige tall mens jeg ladet, vil jeg påstå at det er like greit å lade fullt på hurtigladeren hvis det er prisen det er snakk om. De siste 4% (ca 0,84kWh og hvor det kanskje er billigere å lade på 11/22kW stolpen) tar det ca 15-20minutter å lade fra denne, mens de på hurtigladeren trolig vil ta 6-7 minutter.


"effekt per time" er energi, og måles i kWh. :)

(Skriver det ikke for å være "slem", men fordi det er viktig at vi (av alle) skriver dette korrekt. Hvis ikke forvirrer vi journalister og lignende.)
Her tar du dessverre feil. Jeg regner ut hva 1000 watt koster.
Grunnen til at jeg gjør dette er at vi betaler 2.50kr minuttet for hurtigladingen uansett hva effekten er, og for å finne ut hvor kostbare de siste prosentene med lading er, så må jeg synliggjøre prisen per 1000 watt på et gitt intervall i ladeprosessen når det begynner å bli kostbart.
Her ønsket jeg å vise hvor dårlig butikk det er å lade en e-Golf på 3.6kW på denne ladestolpen, og at det er billigere å lade til 96% på hurtigladeren enn å betale en krone per minutt for zoe-laderen.

Jeg glemte forøvrig å ta med hvor mye dyrere det blir å lade de siste 5% på type2-stolpen, men jeg har ikke sett hvordan laderen i bilen trapper ned effekten på denne typen lader.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Rio

Men det endrer ikke på at når man har "effekt over tid" (f. eks. 1 kW i ett minutt) så er det energi man snakker om - altså, kWh.

Hvis ladeeffekten er 30 kW og du lader i 1 minutt, så blir det 0,5 kWh.

For eksempel. 3,6 kW ladeeffekt. 60 kr/time. 1 time lading, som gir 3,6 kWh.
Prisen for hver kWh blir da 60 kr / 3,6 kWh = 16,67 kr / kWh  (legg merke til at enhetene passer sammen).


Eksempel med hurtiglader:
Gjennomsnittelig ladeeffekt 11 kW, 150 kr/time, 1 time lading gir 11 kWh.
Prisen for hver kWh blir da 150 kr / 11 kWh = 13,63 kr / kWh.


Eksempel med hurtiglader fra 0% til 50% SOC, så antar vi får ladeeffekt på 40 kW:
Gjennomsnittelig ladeeffekt 40 kW, 150 kr/time, 1 time lading gir 40 kWh.
Prisen for hver kWh blir da 150 kr / 40 kWh = 3,75 kr / kWh.

Det man ønsker å finne prisen på er jo energien, som tilsvarer "literprisen" for bensin?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

PokerFjes

Hmm, vart komplisert detta :). Jeg ser jeg har vært slepphendt med betegnelsene, men du rettet på noen verdier som ikke kunne skrives om fra kW til kWh uten å gange opp fra minutt til time og det var da jeg hang meg opp i rettingen din :).

Verdien "0,19kW" i eksempel 2 kan ikke uten videre omdøpes til kWh, fordi det var en minuttverdi. Pent ganget opp med 60 så blir det derimot 11,4kWh og da funker det litt bedre.

SitatDet man ønsker å finne prisen på er jo energien, som tilsvarer "literprisen" for bensin?

Du har rett i det, men med fast minuttpris og variabel effekt blir "literprisen" dyrere fra 80-100% SOC. Derfor var dette et forsøk på å vise når i hurtigladefasen det blir dyrere å lade på hurtiglader enn å lade på type2.
Pga den raske reduksjonen i ladeeffekt mot slutten av en hurtiglading, og fordi jeg tilfeldigvis hadde dokumentert forskjellen fra 95-96% SOC på en lading, var det relevant for å bruke et delta på 1min når jeg skulle sammenligne.

Forøvrig så halter sammenligningen min noe, for mens jeg tar høyde for at effekten på hurtiglading går ned mot slutten av ladesyklusen, så gjør jeg ikke det samme for sakteladingen på type2. Tanken min var vel at denne reduksjonen i effekt er mye mer signifikant på hurtiglading enn på saktelading - ihvertfall når det er en ca. utregning.

Uansett, så har du helt rett i eksemplene dine med hurtiglader og type2.

Konklusjonen for de som fortsatt henger med blir da at selv hurtiglading over 96% SOC er billigere enn å stoppe ladingen og flytte til det aktuelle type2 uttaket hvor e-Golfen kun kan lade på 3,6kW.
De siste 1-2% hurtiglading er kanskje dyrere enn å lade på type2

Jeg skal prøve å være litt mer nøyaktig med enhetene mine og unngå for mange regnestykker etter kl 0100 :)
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Rio

Du har helt rett i tankegangen! :)

Faktisk kan man si at kryssingspunktet (rent prismessig) er der hvor effekten i hurtigladeren (HL) er mindre enn ekstraprisen sammenlignet med Normallading (NL):

HL koster 2,5 ganger mer enn NL. Derfor, NL svarer seg når ladeeffekten er mindre enn 2,5 x 3,6 kW = 9 kW.

Det sagt, siden man står der og venter så er det nok bedre å betale litt ekstra for 9 kW, for det tar jo da lengre tid ved normalladeren, helt ned til at HLs ladeeffekt er 3,6 kW.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sybo

MYE info dere kommer med her.
Takker dere begge for forklaringer. Det ble en del mye som jeg ikke klarer vri hodet rundt, men tar essensen i det :)

Rio

Sitat fra: sybo på mandag 05. oktober 2015, klokken 22:56
MYE info dere kommer med her.
Takker dere begge for forklaringer. Det ble en del mye som jeg ikke klarer vri hodet rundt, men tar essensen i det :)


Kortversjonen: Hurtiglader lønner seg fra 0% til kanskje 90% SOC. Etter det kan du like gjerne normallade.  ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA