Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software 7.0

Startet av DualMotor, torsdag 29. oktober 2015, klokken 23:15

« forrige - neste »

DualMotor

Har kontakt med elektriker vedr. opplegg for lading av Tesla i garasjen hjemme. Tenkte å ha 32A CEE blå industrikontakt. På grunn av fullt sikringsskap inne foreslår elektrikeren å montere opp en slik koblingsboks i garasjen: http://scel.no/produkter/ladeutstyr_for_el_biler/content_1/text_d672ccb7-8bc2-4dff-8b32-5320d3d327fb/1440412724298/produktblad_laderbokser_elbil_se_med_info_p_baksiden.pdf. Den inneholder da jordfeilbryter, sikringer etc.

Er dette en bra løsning? Eller bør jeg velge noe annet?

mr.rs4

Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

DualMotor

25.000 inkl. mva, men det er med noe annet småtteri også. Ca 30m ledning fra sikringsskap og ut til garasje.

_Christian

Dyrt for kun den boksen fra Scandinavian. Får installasjoner med Ladestasjon til den prisen.

DualMotor

Hva er forskjellen på boksen fra Scandinavian og en ladestasjon? Hvor mye ligger typisk prisen på installasjon av ladestasjon?

_Christian

Den boksen til skandinavian er bare en stikkontakt i en plastkapsling med plass til sikring og jordfeilbryter.

Med ladestasjon legger du UMC ladekabelen fint tilbake i bagasjerommet der den hører hjemme, og så får du en ladestasjon med fast Type2 kabel montert sånn at det blir såre enkelt å koble til bilen når enn kommer hjem.

Ladestasjon med 32A ferdig installert ligger på 18-20k ferdig montert.

nofuelno

...eller du kan montere en veggboks med type2 uttak som kan benyttes på alle moderne elbiler.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Eip

Hvis du først skal svi av 25k på dette bruk type 2 kontakt. Da slipper du å koble til umc hele tiden og bruker kun type 2 kabelen som følger med ladestasjonen.

Dermot ville jeg kun ha fått satt opp en blå 32A CEE industrikontakt i garagen uten noen form for ladestasjon. Dette er mye billigere...

VIN: 509XX PD

fredag

Sitat fra: DualMotor på tirsdag 29. september 2015, klokken 20:47
Har kontakt med elektriker vedr. opplegg for lading av Tesla i garasjen hjemme. Tenkte å ha 32A CEE blå industrikontakt. På grunn av fullt sikringsskap inne foreslår elektrikeren å montere opp en slik koblingsboks i garasjen: http://scel.no/produkter/ladeutstyr_for_el_biler/content_1/text_d672ccb7-8bc2-4dff-8b32-5320d3d327fb/1440412724298/produktblad_laderbokser_elbil_se_med_info_p_baksiden.pdf. Den inneholder da jordfeilbryter, sikringer etc.

Er dette en bra løsning? Eller bør jeg velge noe annet?

Det er ofte nødvendig med et lite sikringsskap i garasjen. Jeg har en slik løsning, der en 32A kurs går til Tesla-lading, og en 13A kurs går til eksisterende elektrisk i garasjen som lys, garasjeportåpner, osv.

Jeg er skeptisk til å ha en innbygget kontakt i boksen. Bruk heller en helt standard sikringsskap til garasje (billigere), og sett opp en blå 32A enfas industrikontakt eller type2 ladekontakt.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Leif1

Noen skor seg ihvertfall godt på dette, hvis ikke den kabelen er utrolig dyr, eller vanskelig å forlegge. Boksen i seg selv bør ikke koste mer enn 4-5000,- inkl mva. (Da medtatt ca 2500,- for jordfeilbryter type B.)
Konvertitt fra S til X


audioboy

#11
Få elektrikeren til å sette opp et blått 32A 1-fas. Jordfeilvern type 2 i en liten plastkapsling i garasjen din.  Kjøp ladestasjon fra Kirkebø linket over og du har et problemfritt ladeopplegg.

Har tilsvarende oppsett selv. Med elektrikerns velsignelse gravde jeg ned 50m PFXP 4G16mm2 (ca. 4.900,-) i k-rør.  Skrudde fast veggkontakt i garasjen så elektrikeren bare hadde å koble på i hver ende (1,5 times elektriker jobb).

Kabel 4.900,-
Ladestasjon med fast Type2-kabel  4.200,-
K-rør 50mm 700,-
Elektriker 4.600,-
Type2-kontakt veggfeste 500,-

SUM 14.900,-

TMS85D  2015 /    M3 2019  /  E-tron 55 2020

bennygullfot

Hei, jeg har fått installert saltoboks i garasjen, 16A,230v. ( Egen dedikert 20A kurs) Det viser seg at Tesla må bytte kabler i bilen for at den skal kunne lade på 16A. Noen som vet grunnen til at Telsa ikke har dimensjonert ladeporten for dette fra begynnelsen av? Blir vel nye mnder med venting på servicetime nå...

Saltokabelen har ikke knapp for å åpne ladeluke og løse ut kabelen. Er det FOB som gjelder eller har noen andre fiffige løsninger på dette problemet? For eksempel noe en kunne festet på kabelen. Vil helst slippe å måtte dra opp FOB av lommen hver gang.

RaBalder

Sitat fra: bennygullfot på mandag 12. oktober 2015, klokken 11:51
Hei, jeg har fått installert saltoboks i garasjen, 16A,230v. ( Egen dedikert 20A kurs) Det viser seg at Tesla må bytte kabler i bilen for at den skal kunne lade på 16A. Noen som vet grunnen til at Telsa ikke har dimensjonert ladeporten for dette fra begynnelsen av? Blir vel nye mnder med venting på servicetime nå...

Saltokabelen har ikke knapp for å åpne ladeluke og løse ut kabelen. Er det FOB som gjelder eller har noen andre fiffige løsninger på dette problemet? For eksempel noe en kunne festet på kabelen. Vil helst slippe å måtte dra opp FOB av lommen hver gang.
Tesla dimensjonerte dette slik at det skulle være rett. Noe annet er jo utenkelig  ::)

Men dem fant vel ut at dem ikke hadde tatt godt nok i og fått varmgang i en del biler. Eller generelt høyt spennings-tap.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA