Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Den store AC43kw ladetråden

Startet av Porsgrunn, torsdag 29. oktober 2015, klokken 22:57

« forrige - neste »

Porsgrunn

I UK er bruken av kull synkende og fornybar økende. Fra 2012 til 2015 er fornybar gått fra 10% til å bli den nest største kilden til elektrisk energi med 25%.

Gass er litt høyere, så fornybar derefter kjernekraft og først på fjerde kommer kull.



https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/463016/Press_Notice_September_2015.pdf

Falsum

Denne utviklingen er svært positiv og vil over tid slå beina under det klassiske argumentet om at elbiler angivelig er "ladet med kullkraft".

bosonic

Ja dette var overraskende og positive tall.

Her er en link til energinet.dk som viser produksjon og import/eksport av strøm: Elsystemet lige nu
I dag ligger vind+sol prosuksjonen på ca 22% av total forbruk.(Skiftende vær, delvis sol)
Artig at på en dag som denne så er strøm produsert fra solpanel over halvparten av vindstrømproduksjon.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Hansi

Sitat fra: Falsum på onsdag 30. september 2015, klokken 12:06
Denne utviklingen er svært positiv og vil over tid slå beina under det klassiske argumentet om at elbiler angivelig er "ladet med kullkraft".

Helt klart veldig positivt, men på verdensbasis står kull fortsatt for veldig mye av energiproduksjonen dessverre :(
http://www.iea.org/topics/coal/

Sitat fra: International Energy Agency
Fast facts

46% of added energy
Coal supplied 1520 Mtoe of the 3292 Mtoe of additional global primary energy supply from 2000 to 2012.

200 MW/day
Total new coal generation capacity commissioned in the world in 2010-14.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Falsum

Sitat fra: bosonic på onsdag 30. september 2015, klokken 12:22
Ja dette var overraskende og positive tall.

Her er en link til energinet.dk som viser produksjon og import/eksport av strøm: Elsystemet lige nu
I dag ligger vind+sol prosuksjonen på ca 22% av total forbruk.(Skiftende vær, delvis sol)
Artig at på en dag som denne så er strøm produsert fra solpanel over halvparten av vindstrømproduksjon.

Veldig artig og nyttig side om danskenes momentane el-produksjon!

bosonic

#5
 :) :) :)

Jeg liker danskene, de bygger ut vind og sol strøm uten de store ord på forhånd.

I juli i år satte de for øvrig rekord i vindmølleproduksjonen:
(klipp fra Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi)

140 procent el fra vindenergi
juli 2015

Natten til fredag den 10. juli 2015 leverede de danske vindmøller 140 procent af det danske elforbrug. Det er en ny rekordandel for vindkraften

Stærkt blæsevejr og lavt strømforbrug gav tilsammen en ny rekord for de danske vindmøller torsdag nat. I nogle timer kunne de danske møller producere 140 procent af landets elforbrug – en større andel end tidligere set.

Den strøm, som Danmark ikke selv kan forbruge bliver eksporteret til vore nabolande.

Vindmøller leverede i første halvdel af 2015 43 procent af det samlede danske strømforbrug, og skal ifølge den politiske målsætning levere 50 procent i 2020. Men Energinet.dk mener, at det er realistisk med en vindandel på 55 % i 2020.
 
Ca. en tredjedel af den danske vindenergi kommer fra havvindmøller, mens de resterende to tredjedele bliver produceret af vindmøller på land.



Noe som jeg synest er spesielt spennende er at danskene nå har begynt å interessere seg for en ny type vindmøller som har noen viktige fortrinn foran de konvensjonelle møllene som vi ser blant annet i Danmark.

http://sheerwind.com/ 

INVELOX Benefits OPERATION and PERFORMANCE
• <2¢ per kWh at utility scale
• Multiple turbines/single tower
• Near zero downtime
• Operates at low (2 mph) and high (over 50 mph) wind speeds
• Cut-in speed of 1 meter per second or or about 2 mph
• No cut-out speed • Cost effective, safe, and easy maintenance
• OPEX $3 per MWh
• 50% less operating and maintenance costs than traditional wind
• Less than 5 year payback
• No FAA or security radar interference
• CAPEX of 75¢ per watt at utility scale
• Can be retrofitted to towers, silos, or existing buildings
• Building integration
• No yaw or pitch system
• Scalable from watt to megawatt
• Weather resistant - See more at: http://sheerwind.com/technology/benefits#sthash.YY7SWGFi.dpuf


Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

tomrh

Sitat fra: Falsum på onsdag 30. september 2015, klokken 12:06
Denne utviklingen er svært positiv og vil over tid slå beina under det klassiske argumentet om at elbiler angivelig er "ladet med kullkraft".
Tilsvarende i Kina
http://energiogklima.no/nyhet/kraftig-fall-for-kullkraft-i-kina/
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA