Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prosjekt 2EL "en 2cv som skal bli elektrisk"

Startet av ravn, torsdag 25. mars 2010, klokken 18:16

« forrige - neste »

ravn

Følgende mail dumpet ned i mailboksen min i dag:

SitatHei elbilinteresserte, nå er endelig en ekte elbil for 5 klar for Norge !

Nofuel Nanoq kan leveres fra april 2010 og vil koste 285.000,-
Den har alt tenkelig utstyr og komfort du kan forvente av en moderne bil
og kan kjøre i 130 km/t i 215 km før den må lades.
Batteriene er Lithium Polymer fra Positive Energy med 5 års garanti !

Mvh Øivind Krog Nilsen

http://www.nofuel.no

Jeg er vel en av de mer skeptiske til alle nye elbil-nyheter, så inntil jeg prøvekjører en så tror jeg ikke noe særlig på at det blir levert.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Rav4_EV

Sitatkan kjøre i 130 km/t i 215 km før den må lades.

Ha, Ha, Ha.

De oppgir batteripakken til 21 kW, regner med at de mener 21kWh.
Da må bilen bruke under 100Wh per km i 130 Km/t, og det tviler jeg sterkt på at går ann.

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

ravn

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 11. februar 2010, klokken 10:26
Da må bilen bruke under 100Wh per km i 130 Km/t, og det tviler jeg sterkt på at går ann.

Lang og bratt nedoverbakke?
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

hkaspenberg

Sitat fra: ravn på torsdag 11. februar 2010, klokken 10:30
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 11. februar 2010, klokken 10:26
Da må bilen bruke under 100Wh per km i 130 Km/t, og det tviler jeg sterkt på at går ann.

Lang og bratt nedoverbakke?

Fritt fall kanskje?  ;D Sukk, når skal elbilbransjen lære å oppgi reelle tall ...  ???

Mitt hjertesukk gjelder ikke alle, men de aller fleste nye aktører (og noen gamle) oppgir alt for opmistiske tall for rekkevidde og toppfart. Det burde være en standard for slikt, og det er det vel også?

// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

ravn

Nå har jeg en veldig tung bil, så kanskje ikke helt rettferdig å sammenligne.
Men i følge uavhengige tester i california har den ett forbruk på 252 Wh/mile ved 60 mph (altså 252 Wh/1,6 Km ved 96 km/t).
(Som gir 165 km rekkevidde ved 96 km/t jevn kjøring. Som nok var oppnåelig i fint vær, kjøttkaker til middag og helt flatt. Jeg har klart det samme med 50 km/t på strak vei i Danmark).


Så disse 100Wh/km i 130 km/t virker noe urimelig ja (min bil har forøvrig 26kWh pakke).
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

elektrolux

#5
Det er nok en mer eller mindre bevisst skrivefeil. Skal nok være enten 130 km/t eller 215 km (i 40 km/t.)

Fikk forøvrig tilbud om samme bil i Danmark. Der koster den 235 000 Dkr. Om det er inkludert dansk moms vil det svare seg å kjøpe den der for egen import.

Ser forøvrig veldig fin og praktisk ut, og det er synd om fokuset blir på overoptimistiske data framfor de kvalitetene bilen faktisk har.

Vedlagt er deler av et prospect jeg fikk da jeg nevnte at jeg ville kjøpe en Tazzari Zero i stedet for en Lynks Speedster
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ravn

Sitat fra: elektrolux på torsdag 11. februar 2010, klokken 12:16
Det er nok en mer eller mindre bevisst skrivefeil. Skal nok være enten 130 km/t eller 215 km (i 40 km/t.)

Fikk forøvrig tilbud om samme bil i Danmark. Der koster den 235 000 Dkr. Om det er inkludert dansk moms vil det svare seg å kjøpe den der for egen import.

Ser forøvrig veldig fin og praktisk ut, og det er synd om fokuset blir på overoptimistiske data framfor de kvalitetene bilen faktisk har.

Fokuset kommer vel av at det loves sex and free beer i tide og utide, men det er så alt for sjeldent man faktisk ser ett resultat. Overoptimistiske data gjør prospektene enda mer usannsynlige.

Men for all del, om den skulle komme på norske veier og holder i nærheten av spesifikasjonene så er det kjempe!
Jeg håper (men kan ikke si at jeg tror) at jeg har en del biler å velge mellom når jeg skal kjøpe min neste elbil, som nok blir om et par år.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA