Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ord, uttrykk og forkortelser. Hjelp for noobs.

Startet av TM, torsdag 29. oktober 2015, klokken 19:25

« forrige - neste »

TM

hei

Jeg vurderer å kjøpe en 30 kW leaf og se om det kan fungere greit å ha kun 1 bil. Utfordringen er at jeg kjører Asker - Rødberg 153 km ofte på vei til hytta. Det bør gå greit om sommeren uten lading, men om vinteren må jeg regne med å lade på Kongeberg. Noen som kan si noe om hvor lang ladestopp jeg må regne med hvis det er 20 kuldegrader ? Bilen vil starte fra varm garasje og ferdig oppvarmet i Asker, og kjøringen fra Drammen til Kongsberg vil vel gjøre at batteriet er frostfritt ?. Hvilken effektiv ladefart vil jeg da kunne forvente fra Grønn Kontakt ladestasjonen i Kongsberg ?  De har 2 ladepunkter, noen som kan si noe om hvor stabil denne hurtigladeren er. Er det koblet sammen, slik at hvis en er defekt, så er begge ute av drift ?
Hilsen Trond

mo73ro

Sitat fra: TM på tirsdag 29. september 2015, klokken 16:13
hei

Jeg vurderer å kjøpe en 30 kW leaf og se om det kan fungere greit å ha kun 1 bil. Utfordringen er at jeg kjører Asker - Rødberg 153 km ofte på vei til hytta. Det bør gå greit om sommeren uten lading...

Det mange ikke tenker over (meg selv inkludert) før de får erfaring med el-bil, er hvor mye våt veibane har å si for rekkevidde. Selv med forsiktig kjøring (ikke for mye over 80 km/t) med regnbyger og våt vei klarer jeg ikke særlig mer enn én kilometer pr. prosent. Leaf MY2016 skal ha 25% lenger rekkevidde, så si at du klarer 1,25 km pr. prosent. Tror ikke du skal regne med å kunne kjøre 153 km på en lading i regnvær, selv på sommeren.
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

Olee

Timer du ladingen slik at batteriet er ferdigladet når du kjører, pluss varm garasje burde du få en grei fart på hurtigladeren. Iallefall hvis du holder grei hastighet dit så batteriet ikke blir altfor kaldt.
Jeg kan ikke skjønne at du ikke skal klare 153km på en lading på sommeren med den nye Leafen, hvis det ikke regner kattunger. Jeg hadde en tur på 148km på en lading, og da var det regn på ca halvparten av turen. Kom frem med 4%.

gausel

At du Olee har kjørt en tur på 148 km sier hverken TM, meg eller noen andre noe som helst så lenge du ikke sier noe om høydeforskjell, temperatur, fart, last osv. Ellers har du et godt poeng med varm garasje og nylada batteri!
Sølv acenta. aug-14. Kjører rundt 3000km/mnd. nord for Mjøsa.

TM

Hei, jeg kjørte med 24 kw Leaf fra Eidfjord til Gol i sommer. Det er 133 km med over 1100 meter stigning opp til høyeste punkt før det går nedover mot Gol. Da vist GOM 25 km rest-rekkevidde. Det var forsiktig kjøring, tørr vei og ECO. 25 % ekstra rekkevidde burde gjøre bilen ganske anvendelig på lengre turer. På min 3 dagers test kjørte jeg til sammen 76 mil og hadde kun 4 korte ladestopp, hver på ca 10 minutter ladetid. (ca 90 kr totalt).  Sparte 370 kr i bompenger i tillegg til bensin :-)

Trond.Strom

#5
aner ikke hvordan folk kjører så langt med leafen. Jeg har årssnitt på 190Wh/km og ved forsiktig kjøring på sommeren uten klima klarer jeg 150Wh/km

bilen hadde 21,6 tilgjengelige km når den var ny og da kjapp matte sier 144km full til tom i bestcase

Vinterstid har jeg vel aldri vært under 200WH/km noe som tilsvarer 108km gitt nytt batteri

kodalse

Ved rundt 12 plussgrader og tørt føre med kjøring i kupert terreng får jeg ca 140km.
Se forøvrig denne tråden for eksakte data, inkludert høydekurver.:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23554.msg397909.html#msg397909

Jeg kalkulerer 1 km tap for hver grad det går under 12 grader og 1km pluss for hver grad det går over 12 grader.
Jeg regner da med ca 120 kilometer ved -8 grader, som forøvrig skal bli morsomt å teste i den kalde årstiden :)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Olee

Sitat fra: gausel på onsdag 30. september 2015, klokken 12:07
At du Olee har kjørt en tur på 148 km sier hverken TM, meg eller noen andre noe som helst så lenge du ikke sier noe om høydeforskjell, temperatur, fart, last osv. Ellers har du et godt poeng med varm garasje og nylada batteri!
Start 80moh og slutt 20moh, så fikk med meg 60 høydemeter ja. Ellers kjøring i rundt 70 km/h, 13-15 grader og regn på størstedelen(100km) av turen ser jeg nå. Kun bruk av ratt- og setevarme, noen minutter med AC for å få vekk dugg. Ingen ekstra last :)

mo73ro

Sitat fra: Olee på onsdag 30. september 2015, klokken 14:59
Sitat fra: gausel på onsdag 30. september 2015, klokken 12:07
At du Olee har kjørt en tur på 148 km sier hverken TM, meg eller noen andre noe som helst så lenge du ikke sier noe om høydeforskjell, temperatur, fart, last osv. Ellers har du et godt poeng med varm garasje og nylada batteri!
Start 80moh og slutt 20moh, så fikk med meg 60 høydemeter ja. Ellers kjøring i rundt 70 km/h, 13-15 grader og regn på størstedelen(100km) av turen ser jeg nå. Kun bruk av ratt- og setevarme, noen minutter med AC for å få vekk dugg. Ingen ekstra last :)

Så TM, er dette kjørestilen du kan tenke deg i 153 km til hytta, ja da trekker jeg tilbake min påstand. Da vil du klare det med 2016 Leaf  :)

Men skal du kjøre fra Asker til Rødberg, får du nesten 20 kilometer med stigning fra Hokksund til Kongsberg (0 til 250 moh), så et par kilometer nedover fra 250 moh 150 moh.

Etter dette har du 90 km med jevn stigning fra 150 moh til 400  moh.

Så jeg står på mitt; om sommeren med våt veibane går ikke dette på en lading. Fra hytta og hjem kan det gå greit. Men det er ikke morsomt å kjøre øko-rally i 153 km...
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

Rio

Sitat fra: TM på tirsdag 29. september 2015, klokken 16:13
hei

Jeg vurderer å kjøpe en 30 kW leaf og se om det kan fungere greit å ha kun 1 bil. Utfordringen er at jeg kjører Asker - Rødberg 153 km ofte på vei til hytta. Det bør gå greit om sommeren uten lading, men om vinteren må jeg regne med å lade på Kongeberg. Noen som kan si noe om hvor lang ladestopp jeg må regne med hvis det er 20 kuldegrader ? Bilen vil starte fra varm garasje og ferdig oppvarmet i Asker, og kjøringen fra Drammen til Kongsberg vil vel gjøre at batteriet er frostfritt ?. Hvilken effektiv ladefart vil jeg da kunne forvente fra Grønn Kontakt ladestasjonen i Kongsberg ?  De har 2 ladepunkter, noen som kan si noe om hvor stabil denne hurtigladeren er. Er det koblet sammen, slik at hvis en er defekt, så er begge ute av drift ?
Hilsen Trond

Du vil komme langt med 10-15 minutters lading. Det er jo ikke mye ekstra du trenger.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA