Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hurtiglading

Startet av Mr.Hansen, torsdag 29. oktober 2015, klokken 18:40

« forrige - neste »

pwb

Sitat fra: ingare på onsdag 30. september 2015, klokken 13:30
Sitat fra: pwb på tirsdag 29. september 2015, klokken 16:26
Våre naboer er fornuftige. Tesla har ingen ting med miljø å gjøre, det vet du like godt som alle andre. Legg inn slik at de minste elbilene som e-up, trillinger, buddy osv er avgiftsfrie og bruk den summe som disse får i avgiftslette som ett fratrekk på de andre elbilene, da vil man se at det blir miljøvennlig. Det man trenger er å få byttet ut flere biler i byene med små elbiler, DET er miljø hvis man skal tenke miljø.
Utenfor de store byene er ikke små elbiler noe alternativ. Her må det til biler med rekkevidde på linje med Tesla. I tillegg er det så dårlig med kollektivtrafikk at man kan ikke kutte ut bilen og basere seg på det.  Så hvis det kun skal være små elbiler som får incentivene for omlegging, så blir dette bare et byfenomen og som bil nr 2 der.

Vi trenger elbiler som kan erstatte de fossilbilene vi har i dag som bil nr 1.

Spiller jo ingen rolle om du bruker traktor på landet, det er ikke der man trenger å forbedre miljø. Den beste miljøsatsingen er små elbiler i byene. Du kan kjøre traktoren din til en innfartsparkering og ta toget eller buss f.eks.

o.b.lix

Sitat fra: pwb på onsdag 30. september 2015, klokken 17:09
Du kan kjøre traktoren din til en innfartsparkering og ta toget eller buss f.eks.

Finnes jo ikke her på landet...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Amoss

Sitat fra: pwb på onsdag 30. september 2015, klokken 17:09
Spiller jo ingen rolle om du bruker traktor på landet, det er ikke der man trenger å forbedre miljø. Den beste miljøsatsingen er små elbiler i byene. Du kan kjøre traktoren din til en innfartsparkering og ta toget eller buss f.eks.

Du ser ut til å "glemme" mange av de som bor i byen som ikke bare kjørerer til og fra jobb (de vil jo normalt kunne bruke kollektivtrafikk - i alle fall i mye større omfang enn de som bor på landet), men også må "ut på landet" en gang i blant. Svært ofte (dersom man ikke kan ha en "ekstra bil" dedikert til "til og fra jobben" og/eller "den sjeldne turen til hytta/familie/ferie/annet") så ender man opp med en og samme bil som skal dekke både behovet for kjøring i byen og "på landet". Og da holder det ikke lengre med "den lille elbilen".

... men ja, god satsning på gode innfartsparkeringsløsninger er også ett godt å viktig miljø-satsningsområde.

Ps: for klimagassutslipp spiller det null rolle om bilen ruller i den tetteste byen eller på vidda med 10 mil til nærmeste nabo. Men for type "belastninger av de samlede lokale utslipp og svevestøv" så er forskjellen himmelvid.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

krl

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 30. september 2015, klokken 17:22
Sitat fra: pwb på onsdag 30. september 2015, klokken 17:09
Du kan kjøre traktoren din til en innfartsparkering og ta toget eller buss f.eks.

Finnes jo ikke her på landet...
Sverige har en grei løsning på dette: Få folk inn i byene og "legg ned" landsbygda. Da kan alle kjøre T-bane og trikk (eller til nød buss).

Toonster

Sitat fra: krl på onsdag 30. september 2015, klokken 21:57
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 30. september 2015, klokken 17:22
Sitat fra: pwb på onsdag 30. september 2015, klokken 17:09
Du kan kjøre traktoren din til en innfartsparkering og ta toget eller buss f.eks.

Finnes jo ikke her på landet...
Sverige har en grei løsning på dette: Få folk inn i byene og "legg ned" landsbygda. Da kan alle kjøre T-bane og trikk (eller til nød buss).

Glad det finnes politikere som ser at verden er mer enn by og drabantby helvete - hvem vil egentlig bo der hele livet om man kan slippe?  :P

lunitiks

HUFFFFFFFF !!! Kjipeste TMS i Danmark vs Norge nå
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

nie

Jepp..og i Norge klager vi over at Tesla inflasjonsjusterer prisene sine med noen ti-tusener av og til.
Enkelte klager t.o.m. over at Tesla gir kundene sine mulighet til å bestille før prisstigning ::)

Muffinman

Sitat fra: nie på fredag 22. januar 2016, klokken 08:05
Jepp..og i Norge klager vi over at Tesla inflasjonsjusterer prisene sine med noen ti-tusener av og til.
Det har jeg jammen til gode å se. Det har gått diskusjoner om man ville kjøpt bilen til dagens pris eller ikke, men det kan neppe kalles klaging.

rsomby

Klager å klager...  men jeg tror veldig mange av dem som kjøpte for 600-650 i 2014 ville funnet seg en helt annen bil med dagens pris som ligger rundt 850 for samme bilen bare med D i tillegg. For oss som kom tidlig inn i teslaverden så har det vært minimalt med tap sålangt  8)

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på fredag 22. januar 2016, klokken 08:25
Sitat fra: nie på fredag 22. januar 2016, klokken 08:05
Jepp..og i Norge klager vi over at Tesla inflasjonsjusterer prisene sine med noen ti-tusener av og til.
Det har jeg jammen til gode å se. Det har gått diskusjoner om man ville kjøpt bilen til dagens pris eller ikke, men det kan neppe kalles klaging.

Jeg har fått med meg det nie nevner. Varslet prisstigning ble fremstilt som uredelig hype og uredelig av en her på forumet. Det var faktisk dårlig gjort å få folk til å hoppe ned fra gjerdet med varselet :) Men noe av kritikken gikk muligens på at det tok en uke eller to lenger enn forventet før prisene ble justert opp.
Men klage på forhåndsvarsel var det faktisk...
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

nie

Sitat fra: rsomby på fredag 22. januar 2016, klokken 08:38
Klager å klager...  men jeg tror veldig mange av dem som kjøpte for 600-650 i 2014 ville funnet seg en helt annen bil med dagens pris som ligger rundt 850 for samme bilen bare med D i tillegg. For oss som kom tidlig inn i teslaverden så har det vært minimalt med tap sålangt  8)
Ikke sikkert at "klaging" er den rette betegnelsen generelt, men særlig over på facebook-gruppen mener jeg at det har vært tendenser til dette. Det er naturlig at de som kjøpte på en historisk sett svært gunstig $-kurs synes at bilen idag er dyr når den må kjøpes til en historisk sett svært ugunstig $-kurs.

Poenget mitt er at i det lange løp vil Tesla koste noe midt mellom disse ekstreme utslagene og så vil mva komme på toppen. Da vil dagens ny-bilpris fortsatt fremstå som gunstig og vi kommer til å si;
"Husker dere den gangen i januar 2016 da vi kunne bestille en nesten fullspekket 85D for kun 850.000,-?"  ;)


Muffinman

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 22. januar 2016, klokken 08:53
Sitat fra: Muffinman på fredag 22. januar 2016, klokken 08:25
Sitat fra: nie på fredag 22. januar 2016, klokken 08:05
Jepp..og i Norge klager vi over at Tesla inflasjonsjusterer prisene sine med noen ti-tusener av og til.
Det har jeg jammen til gode å se. Det har gått diskusjoner om man ville kjøpt bilen til dagens pris eller ikke, men det kan neppe kalles klaging.

Jeg har fått med meg det nie nevner. Varslet prisstigning ble fremstilt som uredelig hype og uredelig av en her på forumet. Det var faktisk dårlig gjort å få folk til å hoppe ned fra gjerdet med varselet :) Men noe av kritikken gikk muligens på at det tok en uke eller to lenger enn forventet før prisene ble justert opp.
Men klage på forhåndsvarsel var det faktisk...
Merk at jeg quoter (og svarer) på bare en del av nie sitt innlegg. Det er helt bevisst da jeg også har registrert det du skriver her, men det er altså ikke det jeg kommenterer ;)

Øyvind.h

Facepalm. Skulle ønske jeg ikke hadde sovet i norsktimen.  8)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: rsomby på fredag 22. januar 2016, klokken 08:38
Klager å klager...  men jeg tror veldig mange av dem som kjøpte for 600-650 i 2014 ville funnet seg en helt annen bil med dagens pris som ligger rundt 850 for samme bilen bare med D i tillegg. For oss som kom tidlig inn i teslaverden så har det vært minimalt med tap sålangt  8)

Tja, man får da fortsatt en S70 med luftfjæring, lydpakke, pano, metallic og vinterdekk for 660.900,-. Ikke så langt unna det, og man får med det vesentligste?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

rsomby

Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. januar 2016, klokken 12:17
Sitat fra: rsomby på fredag 22. januar 2016, klokken 08:38
Klager å klager...  men jeg tror veldig mange av dem som kjøpte for 600-650 i 2014 ville funnet seg en helt annen bil med dagens pris som ligger rundt 850 for samme bilen bare med D i tillegg. For oss som kom tidlig inn i teslaverden så har det vært minimalt med tap sålangt  8)

Tja, man får da fortsatt en S70 med luftfjæring, lydpakke, pano, metallic og vinterdekk for 660.900,-. Ikke så langt unna det, og man får med det vesentligste?

Ja det er vel liten tvil om at 70D kommer til å bli mye solgt fremover ettersom 85D er blitt ganske kostbar. Og de fleste klarer nok fint å komme seg land og strand rundt med 70D kontra 85(90).

Den dagen det kommer engangsavgift og moms på elbilkjøp så blir kjøp av Tesla ganske eksotisk. Og de som allerede har Tesla får kanskje bremset tapet sitt ytterligere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA