Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hurtiglading

Startet av Mr.Hansen, torsdag 29. oktober 2015, klokken 18:40

« forrige - neste »

bosonic

Sitat fra: RaBalder på tirsdag 29. september 2015, klokken 18:59
Sitat fra: Jejl på tirsdag 29. september 2015, klokken 17:48
Sitat fra: pwb på tirsdag 29. september 2015, klokken 16:26
Våre naboer er fornuftige. Tesla har ingen ting med miljø å gjøre, det vet du like godt som alle andre. Legg inn slik at de minste elbilene som e-up, trillinger, buddy osv er avgiftsfrie og bruk den summe som disse får i avgiftslette som ett fratrekk på de andre elbilene, da vil man se at det blir miljøvennlig. Det man trenger er å få byttet ut flere biler i byene med små elbiler, DET er miljø hvis man skal tenke miljø.
Har du noe dokumentasjon på at små elbiler er mer miljøvennlige enn Tesla model s?
En liten lett elbil bruker mindre energi på å kjøre en km enn en stor tung. Det er det vel liten tvil om.

Da forutsetter du at alle elbiler er like effektive, dette er langt fra tilfelle.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

HelectriC

Sitat fra: pwb på tirsdag 29. september 2015, klokken 16:26
Våre naboer er fornuftige. Tesla har ingen ting med miljø å gjøre, det vet du like godt som alle andre. Legg inn slik at de minste elbilene som e-up, trillinger, buddy osv er avgiftsfrie og bruk den summe som disse får i avgiftslette som ett fratrekk på de andre elbilene, da vil man se at det blir miljøvennlig. Det man trenger er å få byttet ut flere biler i byene med små elbiler, DET er miljø hvis man skal tenke miljø.


Haha, er du her å troller nå igjen?
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

Havebigfun

Sitat fra: pwb på tirsdag 29. september 2015, klokken 16:26
Våre naboer er fornuftige. Tesla har ingen ting med miljø å gjøre, det vet du like godt som alle andre. Legg inn slik at de minste elbilene som e-up, trillinger, buddy osv er avgiftsfrie og bruk den summe som disse får i avgiftslette som ett fratrekk på de andre elbilene, da vil man se at det blir miljøvennlig. Det man trenger er å få byttet ut flere biler i byene med små elbiler, DET er miljø hvis man skal tenke miljø.
Hele dette bidraget er en avsporing i denne tråden og burde fjernes, alternativt ignoreres av oss.

Havebigfun

Det danske vedtaket kan ha betydelige implikasjoner for oss- ikke bare mtp bruktbilene, noe newbie påpeker i en annen trå dmen også mtp utlevering av norske biler. Da Nederland økte avgiftene for snart to år siden medførte det at alt av europeiske biler som var mulig ble omdirigert til Nederland og bla norske bestillinger ble utlevert med forsinkelse.
Hvis det er riktig med ca 140% prisøkning hos naboene er insitamentet svært stort for Tesla å få flest mulig biler til Danmark og registrerer de før 3112. Tesla har betydelig økt produksjonskapasitet siden Nederland-utfordringen.
Sannsynlig altså at danske bestillinger prioriteres høyt foran oss andre -mulig danske biler uansett utgjør en så liten del at vi ikke kjenner noen forskjell allikevel...

OnlyOne

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 29. september 2015, klokken 20:16
Det danske vedtaket kan ha betydelige implikasjoner for oss- ikke bare mtp bruktbilene, noe newbie påpeker i en annen trå dmen også mtp utlevering av norske biler. Da Nederland økte avgiftene for snart to år siden medførte det at alt av europeiske biler som var mulig ble omdirigert til Nederland og bla norske bestillinger ble utlevert med forsinkelse.
Hvis det er riktig med ca 140% prisøkning hos naboene er insitamentet svært stort for Tesla å få flest mulig biler til Danmark og registrerer de før 3112. Tesla har betydelig økt produksjonskapasitet siden Nederland-utfordringen.
Sannsynlig altså at danske bestillinger prioriteres høyt foran oss andre -mulig danske biler uansett utgjør en så liten del at vi ikke kjenner noen forskjell allikevel...

Jeg ser det står 140% prisøkning her, 180% tidligere i tråden.

En fullspekka TMS av dyreste sort koster, så langt jeg kan se, 1283 650 dkr per i dag. Med dagens kurs (129) blir det 1655 900 nkr.

140 % prisøkning gir en pris i Danmark omregnet til norske kroner på 3 974 160,-
180 % prisøkning gir en pris i Danmakr omregnet til norske kroner på 4 636 520,-

Er det virkelig dette som gjelder?
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

teskansen


cirys1

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 29. september 2015, klokken 17:32
Og det er som kjent ikke særlig miljøvennlig sammenlignet med elbil.

JA er det virkelig det... Totalregnestykket går i favør til elbilen etter alle testene jeg har sett, men det er ikke med mye.. Her i Norge er det overlegent med alle fordelene ++ "gratis strøm" men
når man ser på totalregnestykket for verden så er det ikke så mye forskjell.

Mange sier at en elmotor har virkningsgrad på 90-95%,  og det stemmer, men man glemmer inverter og lading, det er ca 10-13% tap i den mest vanlige ladingen 16-32 A.. Så har man tapet i inverter ved kjøring som er ca 30%..
Ja elbilen i det totale utslippet (her er da produksjon av elbatterier ikke tatt med, noen påstår at dette er et stort problem andre ikke, jeg vet ikke)

Øyvind.h

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 29. september 2015, klokken 21:59
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 29. september 2015, klokken 17:32
Og det er som kjent ikke særlig miljøvennlig sammenlignet med elbil.

JA er det virkelig det... Totalregnestykket går i favør til elbilen etter alle testene jeg har sett, men det er ikke med mye.. Her i Norge er det overlegent med alle fordelene ++ "gratis strøm" men
når man ser på totalregnestykket for verden så er det ikke så mye forskjell.

Mange sier at en elmotor har virkningsgrad på 90-95%,  og det stemmer, men man glemmer inverter og lading, det er ca 10-13% tap i den mest vanlige ladingen 16-32 A.. Så har man tapet i inverter ved kjøring som er ca 30%..
Ja elbilen i det totale utslippet (her er da produksjon av elbatterier ikke tatt med, noen påstår at dette er et stort problem andre ikke, jeg vet ikke)
De seriøse analysene jeg har lest fra eksempelvis TÜV og NTNU konkluderer med at elbilen forurenser ca 50% av tilsvarende fossilbil over sitt livsløp. Da skal alt være medregnet, men bilene er gitt begrenset levetid (type 150.000km).
Fordelen vil variere ut fra hvor ren strømmen er. Alt fra ingen forskjell (kun fordel ved fravær av lokale utslipp) til 64% reduksjon iflg. TÜV vurderingen av Kia Soul.

Elbilen må selvfølgelig følges av videre utbygging av fornybar energi slik at kraften er ren. Men akkurat den delen er jeg ikke bekymret over da det virker som flere og flere land er på god vei over til ren kraft.


Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

HelectriC

Sitat fra: OnlyOne på tirsdag 29. september 2015, klokken 21:46
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 29. september 2015, klokken 20:16
Det danske vedtaket kan ha betydelige implikasjoner for oss- ikke bare mtp bruktbilene, noe newbie påpeker i en annen trå dmen også mtp utlevering av norske biler. Da Nederland økte avgiftene for snart to år siden medførte det at alt av europeiske biler som var mulig ble omdirigert til Nederland og bla norske bestillinger ble utlevert med forsinkelse.
Hvis det er riktig med ca 140% prisøkning hos naboene er insitamentet svært stort for Tesla å få flest mulig biler til Danmark og registrerer de før 3112. Tesla har betydelig økt produksjonskapasitet siden Nederland-utfordringen.
Sannsynlig altså at danske bestillinger prioriteres høyt foran oss andre -mulig danske biler uansett utgjør en så liten del at vi ikke kjenner noen forskjell allikevel...

Jeg ser det står 140% prisøkning her, 180% tidligere i tråden.

En fullspekka TMS av dyreste sort koster, så langt jeg kan se, 1283 650 dkr per i dag. Med dagens kurs (129) blir det 1655 900 nkr.

140 % prisøkning gir en pris i Danmark omregnet til norske kroner på 3 974 160,-
180 % prisøkning gir en pris i Danmakr omregnet til norske kroner på 4 636 520,-

Er det virkelig dette som gjelder?

Da kan nok Tesla gå sammen med Bentley og Lamborghini, det vil nok bli solgt omtrent like mange. Tragisk avgjørelse av danske politiker!
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

cra

Sitat fra: Jejl på tirsdag 29. september 2015, klokken 17:48
Har du noe dokumentasjon på at små elbiler er mer miljøvennlige enn Tesla model s?

Neppe.

Jeg har nå hatt Teslaen, Leafen og Thinken stående på "tomgang" siden i går kveld, samt hatt noen småturer hit og dit. Det viser seg at de slipper ut nøyaktig like mye. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Sjøhyene

Sitat fra: RaBalder på tirsdag 29. september 2015, klokken 18:59

En liten lett elbil bruker mindre energi på å kjøre en km enn en stor tung. Det er det vel liten tvil om.
Det er en side av saken ja. Men forskjellen her er nok mindre enn mange tror. Og forskjellen avhenger også veldig av hvor man kjører. I 110 sone f.eks tror jeg en Model S kommer ganske bra ut av det vs en E-up.

På den andre siden har har du argumenter som at store elbiler kan brukes oftere og på lengre turer enn de små med liten rekkevidde.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

ingare

Sitat fra: pwb på tirsdag 29. september 2015, klokken 16:26
Våre naboer er fornuftige. Tesla har ingen ting med miljø å gjøre, det vet du like godt som alle andre. Legg inn slik at de minste elbilene som e-up, trillinger, buddy osv er avgiftsfrie og bruk den summe som disse får i avgiftslette som ett fratrekk på de andre elbilene, da vil man se at det blir miljøvennlig. Det man trenger er å få byttet ut flere biler i byene med små elbiler, DET er miljø hvis man skal tenke miljø.
Utenfor de store byene er ikke små elbiler noe alternativ. Her må det til biler med rekkevidde på linje med Tesla. I tillegg er det så dårlig med kollektivtrafikk at man kan ikke kutte ut bilen og basere seg på det.  Så hvis det kun skal være små elbiler som får incentivene for omlegging, så blir dette bare et byfenomen og som bil nr 2 der.

Vi trenger elbiler som kan erstatte de fossilbilene vi har i dag som bil nr 1.
S85D - Levert
S85 - Solgt

cra

Sitat fra: ingare på onsdag 30. september 2015, klokken 13:30
Vi trenger elbiler som kan erstatte de fossilbilene vi har i dag som bil nr 1.

Nemlig. DET er hele nøkkelen! De første små (Think, Peogeot, Buddy osv) gjorde dette for de mest idealistiske og de med korte kjørebehov. Leaf (og andre) lot de som trengte plass til 4-5 og litt lenger kjøring ta steget til elektrisk. Tesla S har latt oss kjøre hvor som helst på strøm, og nå kommer X som kan dekke behovet også for de som vil trekke henger.

Stadig flere mennesker med ulike behov får muligheten til å velge elektrisk.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lynet

CO2 avtrykket ved produksjon av Tesla er nok større, spesielt fra batteriet. Men når Gigafactory med sitt solcelletak kommer i gang vil nok det endre seg.

Min forbrukserfaring er som følger:
Think Classic: 220Wh/km
Think Zebra:  300Wh/km
Nissan Leaf:   202Wh/km
Tesla P85:      230Wh/km
Merk at alt dette er målt INN til bilen. For de som ser på forbruket som vises i bilen er det ca 15% lavere da tapet i lader og batteri ikke er med (måles inn til motorstyring).       
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Porsgrunn


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA