Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NOK 70000,- i prisforskjell NO-US - Når kommer prisstigningen

Startet av rogersen, torsdag 29. oktober 2015, klokken 16:44

« forrige - neste »

rogersen

Kragerø Resort skal ha 100 kroner for å låne et standard stikk til sakte-lading for elbiler for overnattende gjester. Dette må vel være en slags rekord håper jeg?

K S

Hvis en feks lader 20 kWt så koster hver kWt 5 kroner. Hvis en har tilgang til 16 Ampere stikkontakt og lader med feks 3600 W over 12 timer blir det 43 kWt, og prisen per kWt noe over 2 kroner.

En sammenligning hva det strømprisen er i Danmark på campingplasser, så betaler en noen tiere bare for å plugge i støpselet, pluss 3 kr per kWt. I Tyskland koster en kWt rundt 50 Eurocent, altså nær 5 kr per kWt.

Jeg antar at parkering er gratis, at det bare er lading en betaler for? Jeg hadde ikke klaget, hvis jeg fikk lade....
Er adskillig større problem når en ikke har mulighet for å lade......


svingen

Syns 100 kr får lading er greit,må jo muligens legge opp kontakten og få inn noen kr til videre utbygging. Så kan man jo spørre seg om det er lurt med tanke på å trekke til seg kunder god PR osv men det er jo en annen sak :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Olatho

Jeg betaler gjerne en hundrelapp i døgnet for (sakte)lading i løpet av natta når jeg er på ferie ell.
Den hundrelappen sørger for at jeg starter hver morgen med fulladet bil, og ikke trenger å stoppe før evt etter 30-40ish mil.  Det er det verdt. 
Det er forøvrig ganske vanlig å ta 50-100 kr/døgn fra campingbil-turister for at de skal koble bilene sine til strøm på campingplasser. Vil tro de færreste campingbiler bruker en full 16A (eller 13A om man bruker schuko-adapter) hele natta, så sammelignet med hva de får for prisen er det faktisk ganske rimelig.


tutti

Kanskje enda et eksempel på at de rike favoriseres: Billige elbiler som må lade må betale blodpris (4x vanlig strømtariff). De rike som har Tesla slipper det hodebryet siden de som regel har gratis hurtigladere på veien.

turfsurf

Sitat fra: tutti på tirsdag 29. september 2015, klokken 16:36
Kanskje enda et eksempel på at de rike favoriseres: Billige elbiler som må lade må betale blodpris (4x vanlig strømtariff). De rike som har Tesla slipper det hodebryet siden de som regel har gratis hurtigladere på veien.

Dette er jo bare tull, Superlading er innbakt i bilprisen på Tesla. Tror det var nærme 14000,- på S60.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

mo73ro

Sitat fra: tutti på tirsdag 29. september 2015, klokken 16:36
Kanskje enda et eksempel på at de rike favoriseres: Billige elbiler som må lade må betale blodpris (4x vanlig strømtariff). De rike som har Tesla slipper det hodebryet siden de som regel har gratis hurtigladere på veien.

Med fare for å gå rett i troll-fella....

Favoriseres blir vel litt feil å kalle det. Supercharger og rekkevidde på Tesla er jo ikke et statlig incentiv for de med penger til å kjøpe Tesla, men en del av et kommeriselt produkt.

Har jeg forstått det riktig, kunne andre el-bil produsenter også gjort sine biler kompatibel med Supercharger i avtale med Tesla og bakt det inn i prisen (som på TMS 85) eller solgt det som opsjon (som på TMS 60).

Som nevnt i andre innlegg i denne tråden er det vel vanlig å ta fra 50 kroner og oppover for å leie strømuttak på en campingplass. Selv om du kommer med telt og bare skal lade telefonen...

Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

Panduck

Sitat fra: rogersen på tirsdag 29. september 2015, klokken 14:11
Kragerø Resort skal ha 100 kroner for å låne et standard stikk til sakte-lading for elbiler for overnattende gjester. Dette må vel være en slags rekord håper jeg?

Jeg synes nå 100kr for en natts lading er langt bedre enn ikke noe. Kan være greit at det koster noe dersom det er begrenset tilbud, da vil det bli benyttet av de som virkelig trenger det. Om elbileiere viser betalingsvilje, vil det kunne komme flere tilbud, enn om vi forventer at alt skal være gratis.

E_S

En fordel med å betale for det er at det på sikt kan hende at de som eier og driver diverse overnattingssteder og lignende gidder å holde ved like og bygge ut noe mer når de ser at det går noen kroner inn. Enn så lenge i Norge er jo strømmen en ubetydelig fjert i de fleste tilfeller.

Er det gratis er man i mange tilfeller "stuck" med det som tilfeldigvis måtte være der fra før, som for eksempel en sliten 10A Schuko man trenger 20 meter skjøteledning for å i det hele tatt få brukt.. Tar de betalt kan det i det minste hende at det dukker opp noen bedre kontakter på en bedre plassering etter hvert..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

sven erik

på hvanlig kontakt  kn an ikke si det  koster 100 kr for  lading  i norge har ikke private  lov å tjene på strøm  derfor  kan en eventuelt si 100 kr for  parkering ikke  for  lading  om en kommer  en med iiv og må betale 100 kr vil det si ca c 13 ganger det kw prisen  koster og en kan like gott  kjøre  bensin eller  disel bil   er det det vi vil ha ?   at det kan koste litt ja men ikke  denne prisen  og er an kunde kan de gi bort denne prisen   selv i spania har jeg fått  gratis  strøm selv om en ikke er kunde der  og der nede koster strømen  koster ca 2 kr kilowatten 

RaBalder

En eier av en kontakt i Norge kan ta hvor mye han vil i timen for å låne ut sin kontakt.

Om det er en 10-kroning i timen eller en 1000-lapp i timen.
Det er ingenting som forbyr dette etter norsk lov.

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

E_S

Man selger ikke strøm, man selger produktet "tilgang til stikkontakt". Det koster det samme uavhengig av hvor mye strøm som går med. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

elbil-1

Sitat fra: Elmo på torsdag 01. oktober 2015, klokken 17:38
Må vel ha konsesjon fra NVE for å (videre)selge strøm.
Ref. www.nve.no/no/Konsesjoner/Hvordan-soke-om-omsetningskonsesjon/Omsetningskonsesjoner

HVorfor da Fortum - som vel har konsesjon til å selge strøm - ikke tilbyr lading til kwh pris, er en gåte...

OG det er vel ikke akkurat noe problem å få konsesjon til å selge strøm, slik at grønn kontakt m.fl. vel lett kunne fått det og solgt kwh til ladekunder?

mo73ro

Sitat fra: elbil-1 på torsdag 01. oktober 2015, klokken 18:47

HVorfor da Fortum - som vel har konsesjon til å selge strøm - ikke tilbyr lading til kwh pris, er en gåte...


Minuttpris på hurtiglading er egentlig ganske fornuftig da det er med på å redusere tiden (de fleste) bruker ved laderen for å redusere ladekø.

Men kunne godt tenkt meg differensierte minutt priser, som 1 kr minuttet de første 10 minutter, 2 kroner de neste ti o.s.v.
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA