Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: High milage Teslaer?

Startet av pkhamre, torsdag 29. oktober 2015, klokken 15:57

« forrige - neste »

kaiat

Bilindustrien er ekstrem på det å spare noen kroner her og der. Så lite som 3-4% lavere pris kan være nok til å velge en annen leverandør.

bromm

#16
Sitat fra: Tommy Leirvik på tirsdag 10. november 2015, klokken 14:43
At BMW har valgt dette må kun være for å spare penger?
Siden BMW har gjort så mye med den andre teknologien i bilen så kunne de ha gått hele veien når en ssd bruker mindre strøm ca. mellom 2-4 watt vs 6-7 watt. De er jo også lettere, raskere og helt stillegående.

Virker som business varianten faktisk er mer i harmoni med resten, just my 2 cents :)
Dette er ikke første gangen BMW bruker HDD i bilene sine - de har hatt slike løsninger i snart 10 år uten problemer (selv på "vibrasjons-dinosaurene"). 3W, vel i forhold til dobbelt pris for BMW på en enkelt komponent (som aldri har vist seg å feile), så blir det for lite (3W = 0,003 kW).

Klykken

Litt i samme gata som hslogenlanglysa dette, vil jeg tro. Alt i alt holder det de initielle kostnadene nede.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

bromm

Sitat fra: Klykken på tirsdag 10. november 2015, klokken 23:11
Litt i samme gata som hslogenlanglysa dette, vil jeg tro. Alt i alt holder det de initielle kostnadene nede.
Ja det kan man si på en måte, men en mekanisk HDD gir ingen ytelsestap i forhold til SSD i denne sammenhengen (det er skriveytelsen som primært er fordel på SSD). Det samme kan vel ikke sies for halogenpærene ;)

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Jalla

#20
Sitat fra: bromm på tirsdag 10. november 2015, klokken 11:04
Sitat fra: Tommy Leirvik på tirsdag 10. november 2015, klokken 10:31
Håper det, hvis ikke har de valgt en harddisk som er følsom for vibrasjon i en bil :P
Hei Tommy, jeg tror ikke du skal være så bekymret for vibrasjonsfølsomhet på harddisker. Jeg jobber en del med harddisker selv, og helt vanlige mekaniske 2,5"-disker tåler en shock belastning på mellom 55 og 65 G når de er operative (avslått/parked så tåler de mellom 550 og 800 G). Det er mye annet som ryker før disken, for å si det slik (inkludert sjåføren som normalt ikke tåler mer en 25 G) ;)

De har også helt sikkert g-sensorer som trekker bort lese-/skrive-hodene over en grense. Dette har vært vanlig på business laptop i mange år.

Det er heller ikke vanlige 2,5" disker som brukes, men 'automotive specs' disker som denne serien her fra Toshiba. http://toshiba.semicon-storage.com/us/product/storage-products/specialty.html

LMOR

Temperatursvingninger fra -20 til +50 under drift/skriving er heller ikke så bra for en normal HDD, så jeg tviler på at vi snakker om billige disker, så det å spare penger på disken er nok ikke hovedgrunnen. Mer sannsynlig er det at en ønsker å beholde arkitekturen lengst mulig og kanskje også er bundet til langsiktige innkjøpsavtaler.
Det å velge en diskløsning som ryker før det har gått 5 år under norske forhold ville i hvert fall bli en dyr løsning for BMW.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Beckern

Sitat fra: bromm på onsdag 11. november 2015, klokken 09:58
Sitat fra: Klykken på tirsdag 10. november 2015, klokken 23:11
Litt i samme gata som hslogenlanglysa dette, vil jeg tro. Alt i alt holder det de initielle kostnadene nede.
Ja det kan man si på en måte, men en mekanisk HDD gir ingen ytelsestap i forhold til SSD i denne sammenhengen (det er skriveytelsen som primært er fordel på SSD). Det samme kan vel ikke sies for halogenpærene ;)

Det er vel ekstremt lav søketid latency som er den virkelig store fordelen til SSD. Leser et system mange små filer, som f.eks ved Windows oppstart er ytelsesforbdringene ekstreme. Samme gjelder iofs et system med mye IO der små filer skrives og leses stadig.
Joda, den leser og skriver også noen ggr raskere enn HDD men de fordelene blir som småplukk i forhold til søketid.
Når det er sagt så kan jo en HDD være rask nok i mange tilfeller. På meg virker det som om den er rask nok på i3n.

Ramgad

Jeg har kjøpt bilen med liten skjerm, og blir full av misunnelse hver gang jeg ser inn vinduet på en i3 med stor skjerm.

Hvor og hvordan bytter man skjerm?


LMOR

Det holder ikke å bytte bare skjermen, du må bytte alle disse delen:

http://www.etk.cc/bmw/EN/search/optionAppliance/58169/S609A

Har ikke hørt om at det er mulig å få til. Uansett billigere å selge den du har og så kjøpe ny.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Sitat fra: Ramgad på tirsdag 16. august 2016, klokken 18:53
Jeg har kjøpt bilen med liten skjerm, og blir full av misunnelse hver gang jeg ser inn vinduet på en i3 med stor skjem
Enig at den store skjermen ser litt stiligere ut, men man blir ikke lykkeligere av stor skjerm i lengden  ;) Gled deg heller over at bilen er like morsom å kjøre uten. Og de 6800 kr som var forskjellen i pris kan du bruke på noe annet gøy  :)

Amigakongen

@TM

Hva er forskjellen på liten og stor skjerm? Regner med det er noe mer enn bare større bilde??
Har liten og er fornøyd med det. Faktisk bestilt det samme på den nye. Eneste jeg er i tvil på at jeg ikke bestilte på den nye er takluke. Men for seint nå. :P
2015 BMW I3 - 11800km

MrBeery

@Amigakongen
Det er bare å ta en titt på første side i denne tråden, den handler jo tross alt om forskjellen mellom stor og liten skjerm.

Det er forresten ikke nødvendigvis sikkert at det er for sent å endre bestillingen. Konfigurering av bilen er åpen inntil noen uker før produksjon, bare å snakke med selger.

TM

Innlegget til @bromm 29.9.2015 med vedlegg skulle fortelle det aller meste.
Jeg har navi pro selv, men det er vel først og fremst den store skjermen med høy oppløsning og split screen som gjør en forskjell for meg.

ganton

Har mindre skjerm og eneste i kunne-veldig-gjerne-tenkt-meg feature i lista nevnt på første side må være "muligens bedre DAB" mottak. Men ikke verdt såpass stor sum ekstra... Bruke heller penga på LED lys eller soltak. Men personlig mening bare selvsagt  ;)
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA