Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: High milage Teslaer?

Startet av pkhamre, torsdag 29. oktober 2015, klokken 15:57

« forrige - neste »

pkhamre

Jeg er ikke helt sikker på kostnaden mellom de to, men er det verdt å gå for professional for å få stor skjerm? Har tenkt til å kjøpe meg i3 High Voltage til kampanjepris.
2018 Tesla Model X75D - Uglen

Demented_Genius

Det koster vel 6-7000 å oppgradere. Jeg mener at det er verdt alle penga:D
BMW X5 2011
BMW I3 2016

JorgenM

Jeg er på utkikk etter brukt i3 og de uten navi pro vurderer jeg ikke engang. BMW har gitt standardskjermen en enorm plastramme bare for å understreke at man har billigvarianten :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Olemann

Som med alt annet av utstyr, de som har kjøpt det kunne ikke leve uten, de som ikke har kjøpt det ville ikke brent kroner på leamikken.

Jeg tilhører siste gruppe og er fornøyd med den jeg har.  Brukte heller pengene på LED lykter og fargede ruter.

Smak og behag :-)

Sitat fra: pkhamre på tirsdag 29. september 2015, klokken 13:49
Jeg er ikke helt sikker på kostnaden mellom de to, men er det verdt å gå for professional for å få stor skjerm? Har tenkt til å kjøpe meg i3 High Voltage til kampanjepris.

bromm

Sitat fra: pkhamre på tirsdag 29. september 2015, klokken 13:49
Jeg er ikke helt sikker på kostnaden mellom de to, men er det verdt å gå for professional for å få stor skjerm? Har tenkt til å kjøpe meg i3 High Voltage til kampanjepris.
Det er mye mer enn bare selve skjermen som er forskjellen mellom "business" (606) og "professional" (609). I den vedlagte PDF-filen (09_I01 Information and Communication.pdf) så beskrives forskjellene på side 2 til 9 (606 kalles "Basic Headunit" mens 909 kalles "Headunit High").

•Den store skjermen muliggjør "split-screen" som gjør at man kan kjøre to forskjellige informasjonsflater på skjermen samtidig. Veldig nyttig hvis man f.eks vil se "trip computer" og "navigasjon" samtidig.
•De 2 ulike headunitene er veldig forskjellig. 906 er halvparten så stor, og er ikke i modulært design som 909 er. Sistnevnte kan derfor oppgraderes i "deler" i tilfelle noe kreves for ettertiden, mens 906 må trolig byttes helt ut, hvis noe må oppgraderes.
•En av de viktigste forskjellene er at 909 har 200 Gb harddisk istedet for 32 Gb flash-minne. Dette betyr at 909 har stor kapasitet for å importere musikk-filer (minimum 20,5 Gb men oftest mye mer), slik at man ikke behøver å koble til USB-minne/disk for å spille musikksamlingen sin. Den har også mye større minne for et mere detaljert navigasjonssystem (106Gb reservert). I tillegg er det gjort plass til platecover (CDDB), komplett brukermanual i iDrive og kontaktdatabase med støtte for bilder.
•OS'et på de 2 er ganske forskjellig når det gjelder ytelse og de slet faktisk med å få 606 til å fungere tilfredsstillende (pga. av svakere hardware), når i3 ble lansert (og derfor fikk de første kundene oppgraderingen gratis frem til begynnelsen av 2014).
•Touchpad finnes bare på 909 som er langt enklere hvis man f.eks skal søke opp en kontakt eller destinasjon (spesielt under fart).
•606 ser ut til å ha 2 FM-tunere og 1 DAB-tuner (bånd L), mens 609 har 3 FM-tunere og 2 DAB-tunere (bånd L og III), samt en Frequency diversity module som utnytter antennesystemet bedre. Dette gir bedre og mere stabilt radiomottak

Det er altså ganske mye mer innhold på 609 Proffesional enn det er på 606 Business. Med tanke på fremtidige oppgraderinger (f.eks utvidelse av DAB funksjoner og/eller frekvensband) så kan 609 sannsynligvis bare bytte en liten modul, mens man må bytte hele boksen på 606. Alt i alt er nok forskjellen i pris ganske riktig...

Klykken

Oi, her har du gått inn i materien, bromm! Moro og interessant lesing! :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

BingoBonzo

Herlig lesing og det sementerte vel egentlig valget for vår del!

PS: Finnes det en oversikt over denne type lesestoff?
BMW G20 - 330e 2020
BMW F15 - X5 40e 2017 (Solgt)
BMW I01 - I3 2016 (Solgt)
BMW E70 - X5 4.8i 2007 (Solgt)
BMW F01 - 740D XDrive 2011 (Solgt)
BMW E91 - 316i MSport 2009 (Solgt)
BMW E61 - 525 DAT 2004 (Solgt)
BMW E39 - 528 iAT 2000 (Solgt)

TM

Sitat fra: BingoBonzo på tirsdag 29. september 2015, klokken 23:35
Herlig lesing og det sementerte vel egentlig valget for vår del!

PS: Finnes det en oversikt over denne type lesestoff?
Jeg var også av den oppfatningen at det var sure penger å betalt for "bare" en større skjerm. Ble overbevist av flere på nettet og vet at jeg ville angret veldig hvis jeg IKKE hadde bestilt Navi Pro.

bromm

Sitat fra: BingoBonzo på tirsdag 29. september 2015, klokken 23:35
PS: Finnes det en oversikt over denne type lesestoff?
Du kan finne alle "University"-dokumentene her (og på de to påfølgende postene): http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15711.msg298284.html#msg298284
Det er svært mye teknisk informasjon om BMW i3 i disse, og de er laget som produkt-briefing for teknikere :)

leitom

Har de virkelig valgt å gå for en så dårlig hardisk i pro? Grøss å gru..
2016 - BMW i3 - Arravani Grey
2012 - BMW 320d xdrive - E91 - Safir black

Ingeniøren

Sitat fra: Tommy Leirvik på mandag 09. november 2015, klokken 17:55
Har de virkelig valgt å gå for en så dårlig hardisk i pro? Grøss å gru..

Spørs om det ikke sitter en SSD der - bildet er vel mer for illustrasjon.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

leitom

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 09. november 2015, klokken 18:14
Sitat fra: Tommy Leirvik på mandag 09. november 2015, klokken 17:55
Har de virkelig valgt å gå for en så dårlig hardisk i pro? Grøss å gru..

Spørs om det ikke sitter en SSD der - bildet er vel mer for illustrasjon.

Håper det, hvis ikke har de valgt en harddisk som er følsom for vibrasjon i en bil :P
2016 - BMW i3 - Arravani Grey
2012 - BMW 320d xdrive - E91 - Safir black

bromm

#12
Sitat fra: Tommy Leirvik på tirsdag 10. november 2015, klokken 10:31
Håper det, hvis ikke har de valgt en harddisk som er følsom for vibrasjon i en bil :P
Hei Tommy, jeg tror ikke du skal være så bekymret for vibrasjonsfølsomhet på harddisker. Jeg jobber en del med harddisker selv, og helt vanlige mekaniske 2,5"-disker tåler en shock belastning på mellom 55 og 65 G når de er operative (avslått/parked så tåler de mellom 550 og 800 G). Det er mye annet som ryker før disken, for å si det slik (inkludert sjåføren som normalt ikke tåler mer en 25 G) ;)

JorgenM

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 09. november 2015, klokken 18:14

Spørs om det ikke sitter en SSD der - bildet er vel mer for illustrasjon.

I følge denne i3 teardown-artikkelen er det nok ikke SSD:
http://www.techinsights.com/blog-teardown/blog.aspx?blogmonth=10&blogyear=2015&blogid=2147484418#sthash.pZUCKeQ2.dpbs

"The use of HDD over an SSD is notable, and likely one aspect we think will change soon"
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

leitom

#14
Sitat fra: bromm på tirsdag 10. november 2015, klokken 11:04
Sitat fra: Tommy Leirvik på tirsdag 10. november 2015, klokken 10:31
Håper det, hvis ikke har de valgt en harddisk som er følsom for vibrasjon i en bil :P
Hei Tommy, jeg tro ikke du skal være så bekymret for vibrasjonsfølsomhet på harddisker. Jeg jobber en del med harddisker selv, og helt vanlige mekaniske 2,5"-disker tåler en shock belastning på mellom 55 og 65 G når de er operative (avslått/parked så tåler de mellom 550 og 800 G). Det er mye annet som ryker før disken, for å si det slik (inkludert sjåføren som normalt ikke tåler mer en 25 G) ;)

Erfaringsmessig så ryker slike disker i høyt tempo, tenker tilbake på når vi brukte slike i dedikerte servere for en liten stund tilbake, gikk med noen kroner på ibas recovery og disse står stille i server lokaler med litt vibrasjoner her og der.

At BMW har valgt dette må kun være for å spare penger?
Siden BMW har gjort så mye med den andre teknologien i bilen så kunne de ha gått hele veien når en ssd bruker mindre strøm ca. mellom 2-4 watt vs 6-7 watt. De er jo også lettere, raskere og helt stillegående.

Virker som business varianten faktisk er mer i harmoni med resten, just my 2 cents :)

2016 - BMW i3 - Arravani Grey
2012 - BMW 320d xdrive - E91 - Safir black

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA