Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: De nye 19" Dekkene til 85D, er de lovlige på Snø?

Startet av Knusse, torsdag 29. oktober 2015, klokken 13:54

« forrige - neste »

Knusse

Hei,

Jeg har fått et par tilbud på ladestasjoner. Det jeg ønsker å utfordre er hvorvidt det er påbudt med ladestasjon når man skal lade maks 16A. I følge et skriv jeg fikk sier Skagerak at over 20A på en-fas ikke er akseptert.
Men hvorfor kan man da ikke benytte en ordinær stikkontaktsløsning med 16A?

Hvordan har dere som lader hjemme og med 16A løst dette?   ???

Hva som er best mtp praktiske løsninger er ikke interessant her og nå, men er det aspekter vedr sikkerheten så ta det med, det er viktig.


Finfyr

Jeg lader med 16A hjemme. Fungerer fint for meg :)
Sikkerheten aner jeg ingenting om.

Knusse

Sitat fra: Finfyr på tirsdag 29. september 2015, klokken 12:43
Jeg lader med 16A hjemme. Fungerer fint for meg :)
Sikkerheten aner jeg ingenting om.

Har du ordinær kontakt på veggen utendørs? Har du kjent om denne blir varm?

Dykkern

Jeg fikk montert både en vanlig Schuko (?) kontakt og en sånn spesialkontakt (CEE?) av elektriker. Bruker bare den vanlige stikkontakten. Blir ikke varm.

Finfyr

Sitat fra: Knusse på tirsdag 29. september 2015, klokken 13:58
Sitat fra: Finfyr på tirsdag 29. september 2015, klokken 12:43
Jeg lader med 16A hjemme. Fungerer fint for meg :)
Sikkerheten aner jeg ingenting om.

Har du ordinær kontakt på veggen utendørs? Har du kjent om denne blir varm?

Kontakten min er inne i garasjen. Og nei, har ikke merket at den blir varm.

erik e

#5
Vanlig/Lovlig 16 A kurs blir litt varm med 16 A ladekabel. Ca. 14,5 A over lang tid skaper varme i kursen. 
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Knusse

Etter hva jeg har lest meg frem til nå så står man ovenfor to valg, enten kabel eller ladestasjon, selvsagt. Men spørsmålet er om man skal ha CEE til kabel eller CEE til ladestasjon. Prisen veldig lik og svaret er ikke like opplagt. Men, ved å velge kabel har man friheten til å ta den med eller ikke. En ladestasjon er permanent.

Så da er neste spørsmål hvorfor skal man velge det ene forran det andre hvis prisen er den samme?

aaa3

Velger du kabel som du vil ha med i bilen bør du ikke ha CEE på den. Det er ikke mange steder i Norge du får brukt CEE.

tomrh

Sitat fra: asbaas på fredag 02. oktober 2015, klokken 07:51
Velger du kabel som du vil ha med i bilen bør du ikke ha CEE på den. Det er ikke mange steder i Norge du får brukt CEE.
Dårlig argument hvis man faktisk ønsker å trekke mer enn 10A. Blå 1-fas CEE er dimensjonert for 16A, og trenger man ekstra skjøteledning kan man da med god samvittighet bruke en CEE til CEE skjøteledning som er mye mer solid i skjøtene enn schuko. I enden har man bare en kort overgang til schuko.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Taffelman

Så vidt jeg vet er det er lov å bruke en 16A ladekabel på eksisterende stikkontakt på en 16A kurs, men å lade i timesvis med 16A gjennom en stikkontakt gir økt fare for varmgang, enkelte vil kalle det galskap. Det er ihvertfall viktig at kontakten er i god stand.

Ved ny installasjon er det strengere regler. 13A er vel maks for stikkontakter, og skal kursen brukes til lading av elbil er grensen 10A for stikkontakt og 16A eller 32A for CEE "industrikontakt".

Får du installert en CEE "industrikontakt" på 16A kursen så kan du lovlig plugge inn en semi-portabel 16A vegglader selv, eller bruke en 16A ladekabel med CEE kontakt. Skal kabelen med på tur er det lurt å ha en CEE til stikkontakt overgang liggende i bilen.

Å bytte en stikkontakt til CEE krever vel elektriker, men om dette blir ansett som ny installasjon og dermed utløser krav til jorfeilvern type B vet jeg ikke.

Et annet spørsmål er om det er lovlig å bytte støpsel på 16A ladekabel selv, eller om dette også må gjøres av elektriker eller leverandør.

X75D
TM3 LR AWD

PhevVest

Veldig så nervøsne flere er til lading med vanlige kontakter.
I eldre hus er det vanlig med en "varmeovn" kurs på 16A - vet ikke om det er slik i nye hus også?
Vi hadde i hvertfall en elektrisk ovn på ca. 3500W - på en 16A kurs.
Denne kunne fort stå på noen timer hvis huset var kaldt og skulle varmes opp - uten at det var noe problem.
Blir det samme med lading - men selvsagt må komponentene være skikkelig skrudd sammen.

Knusse

Bedre føre var enn etter snar - i allefall mtp på elektrisitet og unger i huset og forsikring osv...   ;)

Calle43

Lading, ja. Leser hva som skrives på denne tråden. Og føler vel at det er noe jeg ikke har fått med meg.
Ladestasjon! Er det et must? Hørte ingenting om det hos forhandler. Der ble jeg fortalt et det var bare å putte støpselet inn i kontakten på veggen. Og at det ikke er nødvendig med mer enn en 10A kurs.
Så her ble det tydeligvis mye forvirring hos meg.

nofuelno

Sitat fra: Calle43 på mandag 19. oktober 2015, klokken 00:05
Lading, ja. Leser hva som skrives på denne tråden. Og føler vel at det er noe jeg ikke har fått med meg.
Ladestasjon! Er det et must? Hørte ingenting om det hos forhandler. Der ble jeg fortalt et det var bare å putte støpselet inn i kontakten på veggen. Og at det ikke er nødvendig med mer enn en 10A kurs.
Så her ble det tydeligvis mye forvirring hos meg.
Det stemmer nok det forhandler sier hvis du har fått med deg en ladekabel som lader med 8/10 A.
Da holder det med å putte den i stikk hjemme og at kursen ikke trenger være større enn 10A.

Ønsker en å lade raskere og med annet utstyr enn det som fulgte med bilen, vil det stilles andre krav.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

nofuelno

Sitat fra: Taffelman på søndag 18. oktober 2015, klokken 16:22
Så vidt jeg vet er det er lov å bruke en 16A ladekabel på eksisterende stikkontakt på en 16A kurs, men å lade i timesvis med 16A gjennom en stikkontakt gir økt fare for varmgang, enkelte vil kalle det galskap. Det er ihvertfall viktig at kontakten er i god stand.

Ved ny installasjon er det strengere regler. 13A er vel maks for stikkontakter, og skal kursen brukes til lading av elbil er grensen 10A for stikkontakt og 16A eller 32A for CEE "industrikontakt".

Får du installert en CEE "industrikontakt" på 16A kursen så kan du lovlig plugge inn en semi-portabel 16A vegglader selv, eller bruke en 16A ladekabel med CEE kontakt. Skal kabelen med på tur er det lurt å ha en CEE til stikkontakt overgang liggende i bilen.

Å bytte en stikkontakt til CEE krever vel elektriker, men om dette blir ansett som ny installasjon og dermed utløser krav til jorfeilvern type B vet jeg ikke.

Et annet spørsmål er om det er lovlig å bytte støpsel på 16A ladekabel selv, eller om dette også må gjøres av elektriker eller leverandør.
Bra svar Taffelman !

Bytte av stikk til CEE utløser ikke krav om B vern, men må utføres av elektriker.
Bytte støpsel på 16A ladekabel er tillatt å gjøre selv, men jeg anbefaler at en fagmann utfører dette.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA