Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla aksjer

Startet av Lizzie, torsdag 29. oktober 2015, klokken 11:37

« forrige - neste »

Lizzie

Jeg skal kjøre fra Trondheim og ned til Oslo i november, og lurer da om det er noen her som har kjørt Trondheim - Oslo med E-Golf tidligere som har noen anbefalinger i forholdt til hvor man bør stoppe å lade og hvor langt i mellom hver lade stop man bør ha?

eivhelle

#1
Fra Trondheim til Oslo er du avhengig av å bruke Artic Roads , så da er det vel bare å tegne et måneds abonnement hos Artic Roads og legge opp til et stopp på Oppdal, Dombås og Lillehammer. I tillegg må en supplere med et ekstra stopp i Gudbrandsdalen, for eksempel på Grønn Kontakt på Kvam eller Ringebu. Hvis det blir kaldt eller drittvær kan etappen til Oppdal bli litt lang og da må du vurdere å stoppe på Berkåk og lade der (Dessverre er ikke lading hos EV power dekket på måneds abo hos Artic roads så det vil koste ekstra). Sør for Lillehammer kan du for eksempel lade på Kiwi Minnesund eller dele strekkningen i tre og ta et ekstra stopp i Hamar (Kiwi Ottestad).

Jeg har ikke kjørt strekningen selv, men fra egen erfaring på langturer anbefaler jeg etapper på rundt 100km mellom hvert stopp. Sommerstid kan man strekke rekkevidden til 130 km med litt margin, vinterstid vil det være mer komfortabelt med 80-100km avhengig av føre.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Lizzie


atrus

Apropos langkjøring. Hvor mye har hastighet å si for den reelle rekkevidden? Hvis man ligger i 100 km/t hvor langt er det mulig å komme før man må lade. Et konkret eksempel kan f.eks. være Oslo - Minnesund-broa. Er det en avstand som er mulig å nå med høy hastighet?

torkil

Du kan kjøre ca 20% lenger hvis du kjører i 80 i stedet for 100, men det er mange variabler...
Du kan teste litt her:
http://www.jurassictest.ch/GR/

elektro

Sitat fra: atrus på tirsdag 29. september 2015, klokken 21:20
Apropos langkjøring. Hvor mye har hastighet å si for den reelle rekkevidden? Hvis man ligger i 100 km/t hvor langt er det mulig å komme før man må lade. Et konkret eksempel kan f.eks. være Oslo - Minnesund-broa. Er det en avstand som er mulig å nå med høy hastighet?

Det går helt fint! Jeg kjørte tur/retur Hamar-Oslo (130 km) i helgen og lå i 100 km/t. nesten hele veien. Ladet før returen naturligvis.. ;D Riktig nok var dette i 11-12 varmegrader på og tørr asfalt, med originalfelg- og dekk, men til Minnesund bør du komme hele året. Kan sikkert holde fartsgrensen også, som er 110 km/t. mye av veien, men for å svare på spørsmålet ditt har hastighet MYE å si. Du har imidlertid dobbel hurtiglader på McDonalds ved Gardermoen, samt en både på Satoil og Kiwi på Minnesund. Så har du hurtiglader på Kiwi Kløfta, McDonalds på Berger og et par på Alnabru, for å nevne noen..

Jeg pleier å senke hastigheten 10-20 km/t. i de lengste bakkene på motorveien hvis trafikkforholdene tillater det med antall felt osv. F.eks. opp til Djupdalstoppen fra Olavsgaard - eller Skedsmovollen nordover. Lierbakken  ved Drammen er jo en skikkelig killer, og kan sikkert ta 20% av batteriet ditt om du "tar den" feil. Gjelder sikkert noen av disse undersjøiske tunnelene i vest også, uten at jeg kjører noen av stedene. Ellers er våt vegbane, kulde, vind og unødig bremsing (også regenerering) din verste fiende.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

mihkku

Jeg peiser på fra Oslo - Minnesund med 225/18 dekk og har cruise på 110km/t. Bruker ca. 60-65% av strømmen på det. Samme gjelder det med Hakka R2 dekk på originalfelg om vinteren :)

Kjører OFTE til Sør-Fron og det er en strekning på 250km. Lader 2 ganger om sommeren og 2-3 ganger om vinteren (Avhengig av utendørstemp). Ligger på gj. forbruk på 14-15kwh ved pen kjøring eller 16kwh ved hard kjøring.

Ohm

Det går kjappere å kjøre litt saktere å lade mindre ev ikke lade, enn å drive avgårde i stor fart for så å måtte hurtiglade allerede etter 10 mil. Kjørte fra Trysil til Nannestad forrige helg, kun 11 minutters ladestopp på Kiwi Elverum. Kjørte da i 90 km hele veien og uten ACC. Det er viktig, da den suger mye strøm.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA