Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: DAB og DAB+ radio i iMiev: budsjettløsning

Startet av Lasse Nessøe, torsdag 29. oktober 2015, klokken 06:55

« forrige - neste »

Lasse Nessøe

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 12. oktober 2015, klokken 22:53
Sitat fra: Lasse Nessøe på mandag 12. oktober 2015, klokken 22:47
Vurderer bensinvarmer hvis det ikke gjør at man mister nybilgarantien så får man vel tilnærmet lik rekkevidde hele året.

Kulde har vel to-tre effekter på bilen:
1) Man må bruke mer energi på oppvarming av kupeen.
2) Kulden "krymper" batteriet og gjør det mindre effektivt
3) Luften blir tettere og luftmotstanden øker

I tillegg kan jo snødekke ha noe å si med økt rullemotstand.

Bensinvarmer løser bare oppvarming av kupeen. Rekkevidden blir nok derfor noe redusert i kulde uansett slik jeg har forstått det.

Var derfor jeg skrev "tilnærmet" lik ;) Tror ikke vi gjør noe sånt i vinter, men får se neste år. Andre har gjort dette nå så får vi se hva de opplever i vinter. En bensinvarmer eller diesel vil jo bruke noe annet enn strøm for å varme kupeen. Og det er også tanken. Å få det varmt i kupe uten å miste rekkevidde pga varmen. Rekkevidden raser ganske godt ved å skru på varmen selv nå som det er 6-10 grader ute på dagtid.

TomR

Hei TS kan du utdype litt hvorfor golf og ille leaf. Regner med dere vurderte begge.

Tom
Fetsund. Venter på levering av e-Golf NightBlue

Cirrisky

Varmepumpe var helt klart tingen for min del. Kjører sånn 160km hver dag, og selv med hurtligading så blir det ganske lite rest-km når jeg er hjemme, spesielt i regn og 5 grader ute osv.

Til han over, så valgte jeg eGolf over alt det andre (prøvekjørte eGolf, Soul, og i3), fordi det var den bilen jeg følte meg mest komfortabel i, som hadde de gadgetsene jeg likte, og rekkevidden var såpass lite forskjellig at jeg ikke følte at det veide opp noen vei.

Leaf prøvekjørte jeg aldri fordi den ser (i mine øyne) helt dritt ut. Som en flue/donald duck bil hybrid. Men for all del, liker du designet er jo det en veldig god contender. Spesielt om du kjøper den med nyeste batteripakke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA