Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: DAB og DAB+ radio i iMiev: budsjettløsning

Startet av Lasse Nessøe, torsdag 29. oktober 2015, klokken 06:55

« forrige - neste »

Lasse Nessøe

Vi har bestemt oss for e-Golf. Vår første elbil. Den skal være familiens eneste bil. Vi har venner og familie i en omkrets på 50km og ønsker å kunne reise på besøk når vi ønsker også på vinteren. Har varmepumpene så stor effekt som selgeren på Møller sier?

Olemann


Sjekk Golf forumet, på 1-2 timer har du lest alt om det, det står mye der! :-)

Sitat fra: Lasse Nessøe på mandag 28. september 2015, klokken 22:12
Vi har bestemt oss for e-Golf. Vår første elbil. Den skal være familiens eneste bil. Vi har venner og familie i en omkrets på 50km og ønsker å kunne reise på besøk når vi ønsker også på vinteren. Har varmepumpene så stor effekt som selgeren på Møller sier?

Luftventil

Sitat fra: Lasse Nessøe på mandag 28. september 2015, klokken 22:12
Vi har bestemt oss for e-Golf. Vår første elbil. Den skal være familiens eneste bil. Vi har venner og familie i en omkrets på 50km og ønsker å kunne reise på besøk når vi ønsker også på vinteren. Har varmepumpene så stor effekt som selgeren på Møller sier?

Nei, om dere aldri kjører lengre enn 50 km har det ingenting å si. Varmepumpen gir litt lengre rekkevidde, men det er jo personlig om man trenger det eller ikke.

Om dere derimot må kjøre tur/retur uten å lade, altså 100 km, kan varmepumpe ha noe for seg. Spesielt når det er skikkelig kaldt, eller om turen foregår i høy hastighet.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

elbil-1

å kjøpe elbil uten varmepumpe blir vel omtrent som å kjøpe vanlig bil uten varmeapparat...

hvorfor skal du IKKE ha det??

det øker rekkevidden på bilen - noe du alltid vil kunne få bruk for og banne over at du ikke valgte med når du kjøpte bilen...

THE

Hadde en eGolf uten varmepumpe på lån et døgn i vinter, og varmeapparatet trakk utrolig mye effekt selv ved temperaturer over 0 grader. Personlig ville jeg ikke valgt bil uten varmepumpe, spesielt ikke når det skal være den eneste bilen dere har. Varmepumpe vil være mest effektiv på temperaturer ned til noen få minusgrader. Når det er 20 minus er det nok veldig lite å hente på varmepumpe.

Ved forvarming av bil tror jeg også du vil slite med å få skikkelig varme uten varmepumpe. Golfen jeg lånte trakk i alle fall 5kW til varmeapparatet når bilen var kald. Om du setter på forvarming med original ladekabel klarer bilen å trekke ca 2kW fra stikkontakten, og da blir det enten lite futt i varmeapparatet eller bilen må ta strøm fra batteriet for å slå varme på fullt. Ei varmepumpe trekker vel max ca 1,5kW kan jeg tenke meg, og kan forsynes med strøm fra husveggen ved forvarming.

Jeg kjenner ikke så godt til eGolf, men de som har bilene kan sikkert gi deg korrekt info om det jeg sier er feil.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

eivhelle

Har selv e-golf uten varmepumpe og har så langt ikke savnet det. Bilen blir varm om vinteren også uten varmepumpe. Men jeg ville nok ha kjøpt med varmepumpe i dag siden det ikke er noen stor kostnad og ikke lenger er lang ventetid for leveranse. Teknisk sett er det alltid greit å velge den løsningen som til en hver tid sparer mest energi .
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

THE

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 29. september 2015, klokken 07:53
Har selv e-golf uten varmepumpe og har så langt ikke savnet det. Bilen blir varm om vinteren også uten varmepumpe. Men jeg ville nok ha kjøpt med varmepumpe i dag siden det ikke er noen stor kostnad og ikke lenger er lang ventetid for leveranse. Teknisk sett er det alltid greit å velge den løsningen som til en hver tid sparer mest energi .

Det er godt mulig at kupeen blir varmere på en skikkelig kald vinterdag uten varmepumpe. Varmepumpen trekker mye mindre effekt enn vanlig varmeapparat, og når det er skikkelig kaldt gir ikke varmepumpen ut mer varme enn den får tilført av strøm. Dvs. du kan kanskje få 5kW varme fra vanlig varmeapparat, men bare 2 kW fra varmepumpen. Nå er det vel ikke luft/luft varmepumpe som brukes i elbil, men det hentes restvarme fra motor/batteri. Det betyr at man vel vil få en høyere virkningsgrad på varmepumpen også i kaldt vær når kjøreturen er så lang at motor/batteri blir varme.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Softblue

Hvis merprisen på varmepumpe utgjør forskjellen mellom å kjøpe egolf eller ikke kjøpe egolf, så velger du det bort.
Ellers tror jeg at det vil være en stor fordel å ha varmepumpe i bruktmarkedet uansett om den virker bra eller mindre bra.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

PokerFjes

Sitat fra: Softblue på tirsdag 29. september 2015, klokken 09:00
Hvis merprisen på varmepumpe utgjør forskjellen mellom å kjøpe egolf eller ikke kjøpe egolf, så velger du det bort.
Ellers tror jeg at det vil være en stor fordel å ha varmepumpe i bruktmarkedet uansett om den virker bra eller mindre bra.
Jeg er helt enig, jeg tror at varmepumpa kan være det som tipper salget i selgers favør når bilen skal selges igjen. Sammenlignet med en bil uten VP selvfølgelig.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Lasse Nessøe

Takker for svar :) Lest opp i mente, og igår kjøpte vi en e-Golf, med varmepumpe. 2015 modell med ca 15000km på telleren. Vi føler at det er fint å ha noe mer rekkevidde på vinteren siden dette nå er vår eneste bil med 2 barn. Kanskje vi hadde klart oss uten, men når bilen skal selges igjen tror jeg kanskje det at bilen har en slik pumpe er ett stort pluss mot de som ikke har det. Bilen har skinn og dynaudio også. Gleder oss :D

Citroel

#10
Gratulerer med bilen!

Dere sparer jo strøm også.
Anta 2 kW spart ved høst, vinter og vårkjøring, og at det utgjør 6 000 km i året.
Med en snittfart på 60 km/h blir det 200 kWh spart pr år. Hmm - ikke så mye...
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

Elmo

Sitat fra: Lasse Nessøe på torsdag 01. oktober 2015, klokken 09:09
. . . siden dette nå er vår eneste bil med 2 barn.
Hmmm.  Ingen av bilene mine har barn  ;D ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Hansi

Godt valg å velge bil med varmepumpe, gratulerer :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Lasse Nessøe

Merket at rekkevidden har falt litt nå som det har blitt litt kaldere. Den "lover" stort sett rundt 190km når den er fullladet, men det faller raskt. Med pen kjøring tror jeg ikke dette blir noen problem i vinter. Vurderer bensinvarmer hvis det ikke gjør at man mister nybilgarantien så får man vel tilnærmet lik rekkevidde hele året. Får se hva vi gjør. Hatt bilen i ca 2 uker og angrer ikke ett sekund. Idag har jeg kjørt fra Tønsberg til Grimstad. 2 ladestopp, men så at om jeg hadde lunket litt på gass og varme i kupeen hadde det nok gått på 1 ladestopp :) Jeg fulgte fartsgrensen, selv der det er 110. Bruker GPS for fart så hadde 110 på GPS og varme i kupee samt i setet litt til og fra.

AppleKnocker

Sitat fra: Lasse Nessøe på mandag 12. oktober 2015, klokken 22:47
Vurderer bensinvarmer hvis det ikke gjør at man mister nybilgarantien så får man vel tilnærmet lik rekkevidde hele året.

Kulde har vel to-tre effekter på bilen:
1) Man må bruke mer energi på oppvarming av kupeen.
2) Kulden "krymper" batteriet og gjør det mindre effektivt
3) Luften blir tettere og luftmotstanden øker

I tillegg kan jo snødekke ha noe å si med økt rullemotstand.

Bensinvarmer løser bare oppvarming av kupeen. Rekkevidden blir nok derfor noe redusert i kulde uansett slik jeg har forstått det.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA