Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er Teslas hurtigladernettverk en egotripp?

Startet av TM, onsdag 28. oktober 2015, klokken 22:26

« forrige - neste »

TM

Hvordan er skinnsetene i Tekna ?  Er det ekte skinn eller kunstskinn (man made leather) som Mercedes kaller det i B-klasse ED Electric Art. Det er heller ikke ekte skinn i setene i Kia Soul EV.
De er vel ikke perforert og sorte skinnseter kan vel bli veldig varme. Kan noen si noe om erfaring både i kaldt og varmt vær ?

nr1rayner

#1
Perforert ja!
Tipper det er "man made" ja, det er vel billigere..

Jeg, som deg, var noe bekymret for varme/kulde. Tenkte derfor å kjøpe Nordic/Acenta, men snublet over en Tekna demobil til overkommelig pris, så da ble det den :)
Da jeg kjøpte min i mars i år, og den siste delen av vinteren ikke var nevneverdig kald, vet jeg ikke hvordan det er å slenge skinka neppå i -15..
Men, det har jo vært endel dager med steiksol i sommer. Forøvrig min første bil med skinnseter.

Joda, det er uten tvil varmere/kaldere å sette seg inn med skinnsetene enn stoff. Men det var virkelig ikke så ille varmt som jeg hadde tenkt. Og langt ifra så varmt som i en kompis sin Peugeot 307CC, spesielt når taket hadde vært nede  ;) Ble det hud mot hud der, ja da var det varmt da!!! Har ikke opplevd tilsvarende problem i Leafen :) Varmt, ja, svimerke, nei  8)

Fruen reagerer på noe lukt i bilen. Det kom noe fra AC, men etter en kjapp rens tror jeg det er borte.
Tipper da at det er lukt av skinnsetene hun reagerer på, mysteriet er enda ikke løst...  :o

Men, til det positive: Er det kaldt tar det ikke mange sekund med setevarme før man er god og varm i baken.
Og er det varmt tar det da ikke så mange sekund/minutt før man har en behagelig temp heller.
Setene er utrolig lette å holde rene. Har tepperenser, og renset endel stoffseter i bil før. Og selv på 1 år er det utrolig mye dritt som legger seg dypt nede i stoff-porene.

Har du små sølete unger er nok skinn tingen å for ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Carl Anton Stenling

I min 2015 Tekna er skinnsetene perforerte. Har fungert greit så langt.

Varmeapparatet og A/C er såpass bra at det er behagelig temperatur både sommer og vinter. Har derfor ikke hatt noe problem med at setene blir for varme. Hvis man ikke forvarmer om vinteren så er setene kalde.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

nr1rayner

Var blåsikker på at mine ikke var perforert, men måtte ut å sjekke.
Husket feil, de er perforert i min også ;)
Men de i nevnte Peugeot 307CC var ikke perforert (tror jeg :P )
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Gordon Retriever

Det er nok ekte skinn i sitte- og ryggflate. Tviler dessuten sterkt på at seriøse aktører tar sjansen på å markedsføre kunstskinn som ordentlig vare.

Hvilket dyr skinnet i Tekna kommer fra, aner jeg imidlertid ikke.

Skinn oppleves også som noe mer behagelig når det er svært kaldt eller svært varmt enn hva kunstlær gjør.  For den som er bedagelig anlagt kan det være en fordel ved kunstlær over tid at det krever noe mindre vedlikehold for å se ok ut.



TM

Takk for masse god info. Litt rart at det er lov å markedsføre kunstskinn som "skinn", men ut i fra hva dere sier så kommer iallefall sete og rygg i Nissan setene forhåpentligvis fra et levende vesen av ubestemt art :-). "Man made leather" kan være så bra det bare vil, men jeg synes plast skal se ut som plast...og ikke som tre eller skinn  ;)

Småfly

Har hatt betydelig verre skinnseter med tanke på varme/kulde enn de som er i leafen. Igrunn ikke tenkt så mye over det i positiv forstand.  Hvis setevarmen er skrudd på så blir den også aktivert ved forvarming av bilen. Rattvarmen ordner seg selv. Så om vinteren kan du komme til ferdig oppvarmet kupé, seter og ratt. Stort mer behagelig kan det vel ikke bli

Yeyeye

På facebook ha Nissan svart at det ikke er imitert skinn ser jeg.
Det ser ekte ut også, men det gjør jo det som er man made også.

https://nb-no.facebook.com/NissanNorge/posts/850499128316901
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Kjell Leaf

Man kjenner på lukten at dette er ekte skinn. Når bilen var ny luktet det skinn i hele coupe'en ;-)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

TM

Interessant, forhandleren jeg snakket med sa at skinnet ikke kom fra noe dyr  ;)  Jeg så på det og det minte veldig om syntetisk skinn. De er jo flinke til å etterlikne lukt også. Det at det er perforert er også en indikasjon på at det ikke puster. Men forhandleren kan jo også ta feil. 


TM

#10
Snakket med kundeservice i Nissan og de mener faktisk at det er skinn. På forhandlerens prøve står det "leather".  Hvis de selger skinn så må det jo være skinn....hvis ikke er det vel bare å levere den til en profesjonell salmaker og sende regningen til Nissan  ;D

I tillegg til bekreftelsen Nissan Norge har skrevet på Facebook-siden, så står det også "genuine leather" i forbindelse med lanseringen av Tekna i 2012

http://www.nissan-global.com/EN/NEWS/2012/_STORY/121120-01-e.html



Kjell Leaf

Setene er også perforerte i BMW og Mercedes til 2 millioner kroner også ;) Det er vanlig når setene har kjøling, men det gir også bedre og raskere effekt fra setevarmen.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

TM

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 29. september 2015, klokken 10:56
Man kjenner på lukten at dette er ekte skinn. Når bilen var ny luktet det skinn i hele coupe'en ;-)
Etter to henvendelser til Nissan kundeservice og et par mnd. ventetid så fikk jeg denne forklaringen fra Nissan Norge:

Setene er ikke 100 % ekte skinnseter. Det er skinn trimming på front- mot deler av sete med blå perforering. Det betyr vel at det meste er kunstskinn. Det var vel ikke noen stor overraskende at feltet med perforering er kunstskinn, da det er uvanlig å farge skinn blått på baksiden  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA