Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Software 7.0

Startet av Hamiso, onsdag 28. oktober 2015, klokken 22:07

« forrige - neste »

Hamiso

Var på EU-kontroll med C-Zero-en i dag.
Det er ein 2011 mod., kjøpte den i 2012 og har hatt den i omlag tre år nå. Den har køyrd nestan 60.000 km. Den har vore inne på verkstad og fått utført eit par (fabrikksgaranti) kampanjar tidlegare. Men elles er det ikkje gjennomført nokon service på den.
Og status på EU-kontrollen: Godkjent og ingen feil.
Trilling er tingen!
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

evole

Har du ikke bilen inne til årlig service?

Hvilke (to?) kampanjer refererer du til?

Hamiso

Kampanjane med skifte av feste til batteriet og skifte av vacuumpumpe til bremsane.
Nei, har ikkje hatt den til noko årleg service, og ser ærleg talt ikkje noko behov for det ennå. Elbilen er enkel og grei. Og EU-kontrollen viser jo at den er i orden.
Bilen er direkteimportert, så har berre fabrikkgaranti, som har vore til hjelp med kampanjane.
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

Fanafjord

Etter så lang tid bør du skifte bremsevæske. Den tiltrekker seg fuktighet med årene og du kan miste bremseeffekt om du kjører en lang nedoverbakke og væsken begynner å "koke".

Ellers er det jo gledelig å høre at bilen er i grunn og bunn vedlikeholdsfri.

TB

#4
Sitat fra: Fanafjord på søndag 04. oktober 2015, klokken 15:27
Etter så lang tid bør du skifte bremsevæske. Den tiltrekker seg fuktighet med årene og du kan miste bremseeffekt om du kjører en lang nedoverbakke og væsken begynner å "koke".

Ellers er det jo gledelig å høre at bilen er i grunn og bunn vedlikeholdsfri.
Dette var drøfta i ein annan tråd når bremseveske må bli bytta. I hht. servicemanual står det 40 km, eller 2 år. Den held dermed lenger enn dette, men når må den bli bytta?

Med tanke på elbil generelt brukar bremsene mindre ved at motor vil regenerere og dermed bremse. Det skal ein del til at bremser blir så varme at kokning kan oppstå.

Men, det er klart - det vil være dumt å vente så lenge med skifte at det faktisk oppstår koking - det kan oppstå ein kritisk situasjon med fatalt utfall.

Ein måte for å sjekke er å måle kokepunktet.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

elektrolux

Koking av bremseveske er overveiende usannsynlig på Elbil grunnet at motorbremsen tar 20+ kW av varmen bremsene normalt ville "tatt"

Da gjenstår bare at bremsevesken absorberer fukt. Også sterkt overdrevent problem. Fukten legger seg fortrinnsvis i bremseveskebeholderen og kan måles med enkle instrument som f.eks dette:  http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Bremsevasketester-2000033417/

Bruker en en slik vil en lett kunne skifte bremseveske etter behov, og ikke etter tid. Står bilen i garasje hver natt når duggen legger seg kan bremsevesken holde i 10 år, mens en annen bil som står gatelangs i Bergen kanskje bør bytte hvert 4 år eller enda oftere.

Tipper de aller fleste Think Classic kjører på 10-15 år gammel bremseveske, og har enda til gode å se korrosjonskader som følge av dette.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Hamiso

To år seinare kan eg juble over nok ein "null hull" - EU kontroll....nestan.

Nestan fordi parkeringslysa framme var gått. Litt irriterande at eg ikkje la merke til det. For det kostar småsure 289 kroner ekstra å møta opp hos NAF på nytt og visa at lyspærene er skifta.

Men elles er bilen framleis i orden. Og eg har framleis ikkje hatt nokon service på bilen. Direkteimportert 2011 modell, kjøpt i slutten av 2012. Den har nå gått omlag 110.000 km. Det som er gjort med bilen er eit par kampanjar som eg har omtalt tidlegare, eit par dekkskift, bremseklossar og i sommar har eg skifta bremsevæske, differensialolje og gass til aircondition. Kjøpte eit par bukkar på Biltema og pussa over litt smårust og lakka under....og DAB+ er òg fiksa. Kjøpte ein FM-sendar til 74 kr. på Biltema, kobla den til ein liten DAB-husradio som eg fekk i gåve ein gong og som nå ligg i hanskerommet. Og vips så var det radio òg.
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

65lars

Trilling, bestilt KIA

bobakka

Sitat fra: Hamiso på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 19:10

Nestan fordi parkeringslysa framme var gått. Litt irriterande at eg ikkje la merke til det. For det kostar småsure 289 kroner ekstra å møta opp hos NAF på nytt og visa at lyspærene er skifta.

Jeg skiftet det ene nærlyset i fjor og i vinter før EU kontrollen sjekket jeg lysa og fant at det andre nærlyset var gått samt retningslyset. Fikk skiftet det og det ble "null hull". Fikk også skryt fra verksmesteren om at bilen var tight og fin på alle mulige måter.

Bremseskivene med klosser skiftet jeg i fjor på 110 000 km - skiftet olje på 100 000 km service - regner med at de tok med bremsevesken der. Ellers har den nå gått i to år og 35 000 km uten service - og ser ikke noe behov for verksted før noe går i stykker.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA