Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Raskere lading av litiumbatterier med modulering av ladestrøm

Startet av morten, onsdag 24. mars 2010, klokken 00:16

« forrige - neste »

morten

Da har jeg kjørt en mnd med de nye batteriene.   8 stk 12v, 80ah LiFeYPo4 batteri.   Hittil er jeg meget fornøyd med dem.   Jeg har kjørt rundt 500km med de nye batteriene.   Bruker bilen hver dag.   Jeg bruker den originale lader med dem, og det fungerer helt ok.

Jeg regner med at jeg setter inn enda et sett med 8 batterier innen neste vinter, da det viser seg at disse er noe svekket når tempen går under 0.   Jeg sliter med 4km med oppoverbakker i alle retninger når jeg kjører hjemmefra.   Når det er kaldt, faller volten et godt stykke under hva den gjør da den er varm.   Dette forbedrer seg etter den første mila, og da går bilen som et skudd!    Den kjører da like godt som en fossil bil.  Masse kraft.    Bilen ble 400kg lettere med de nye batteriene, som selvsagt utgjør en del.

Med 2 sett i parallell, er jeg ganske sikker at jeg ikke ville ha problemet.   Det er egentlig ikke noe problem, for sammenlignet med blybatteriene så har lithium batteriene samme ytelse svekket som bly hadde under vanlig kjøring.

Alle 8 batteriene passer i bakre batterikasse.   Det er plass til 16 av disse batteriene bak, og plass til 8 fram.   

Jeg regner med en maks kjørelengde på 70km på sommers tid, men jeg vil holde meg til 50km som da er ca 70%dod.    Da vil jeg få maks levetid på batteriene.    Med to sett i parallell, vil jeg ha 100km med 70%dod, og 140km maks.    Det er mulig å få 200km kjørelengde med 3 sett batteri, men med en pris på litt over 30000 per pakke, blir det fort dyrt.    Jeg vil heller kjøpe det 3. settet for bruk i El-Blazer'n min.   Den har flooded lead acid batteri.  Meget plagsomt å etterfylle vann på den hele tiden!


1996 VW Golf CityStromer
1998 VW Golf CityStromer
1992 Chevrolet Blazer "El-Blazer"
1970 General Electric Elec-Trak hagetraktor

torelo

Hei

Dette var kjempe gode nyheter. Har du funnet ut noe mer om laderen? Vil den lade batteriene rett?
Hvor har du kjøpt batteriene?

Vi har nå kjørt 10 000 km med vår Citystromer. Den går fortsatt på bly, men batteriene er så gode at vi om sommeren klarer 7 mil fortsatt, og på vinteren (uten snø) rundt 5.5 mil. Dette er mer enn nok for oss. (trenger rundt 3 pr dag)

Jeg er meget interessert i å høre hvordan dette går fremover. Kommer nok til å sette i samme type batterier jeg også når dagens batterier takker for seg.


Tore

morten

#2
Mine gamle batteri var slitne.   Kjørte 30km med dem, men så knakk et par batteri.   Klarte ikke å kjøre mye før de dårlige batteriene begynte å avgasse.


Kjøpte de nye fra Giga Wave Link i Czech.  De har en blogg som du kan følge med.

http://gwl-power.tumblr.com/

Laderen fungerer helt greit med batteriene.    De solgte meg en "dongle" som de har laget som plugges inn i mbas'en.  Den lurer laderen til å lade opp batteriene mere enn vanlig.   Lithium batteriene tåler mye mere volt enn bly, derfor den dong'len.   Den setter også minimum volt opp litt for å beskytte batteriene mot for mye utlading.   Uten donglen går bilen i safe mode på 80v, med dongle skjer det ved 86v.   Men, på vinters tid tåler batteriene mye lavere spenning, så jeg ble rådet til å kjøre uten donglen.   Når det er kaldt, går bilen inn i safe mode (med dongle) alt for tidlig.   Klarer nesten ikke å komme meg opp bakkene.    Men etter de blir varme, er det ikke noe problem.

Batterivarmeren min virker ikke.   Under kaldvær, kom ladingen aldri i gang.  Jeg satte inn en motstand i stedet for tempfølerne, så nå tror bmas at det er varmt, og starter lading med en gang.    Jeg må vel sette inn en metode for å varme opp batteriene på, da ville de virke bedre.   
1996 VW Golf CityStromer
1998 VW Golf CityStromer
1992 Chevrolet Blazer "El-Blazer"
1970 General Electric Elec-Trak hagetraktor

PLUTO

Hvorfor ikke montere på litt varmetråder med støm fra stikkontakten? Jeg skal har varmetråder på mine Li batterier. De liker ikke verken å kjøres eller å lades når de er kalde. Dette var også et tema på EVS messen i sommer. Noen produsenter leverte temperaturregulerte batterikasser til bruk på Li batterier.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

morten

Det er en løsning.   Jeg kan sikkert få i gang den originale varmeren; den blåser oppvarmet luft inn i batterikassene.   Den løsningen er sikkert grei nok, men uansett vil jeg ha i gang ladingen med en gang jeg stopper, i tilfelle jeg skal ut og kjøre igjen etter kort tid. 
1996 VW Golf CityStromer
1998 VW Golf CityStromer
1992 Chevrolet Blazer "El-Blazer"
1970 General Electric Elec-Trak hagetraktor

hens

se på www.elektroplast.no , de levere leverer varmeelementer i ledende plast som kan legges under batteriene med isolasjon.
Elementene drives med lavspenningfra en liten trafo, 12-48 volt, noe som er gunstig mht. krypstrømmer og galvanisk korrosjon.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

City-stromer

Hei .virkelig interessant.
Kommer du til å markedsføre dette eller kan du hjelpe oss andre til å få fatt i sakene.Må nok ha nye batterier om ikke så lenge. :)
*Golf Citystromer .
*Peugeot 106 ,
Citroen Saxo
Relight 2010 .-2,1

morten

Da har jeg kjørt 1000km på de nye batteriene.   

Må si jeg er meget fornøyd.   Det går uten tvil mye bedre enn med bly, selv om jeg sliter litt de første kilometerene når det er kaldt.  Det ville jeg kansje også med bly, men der er det vel rekkevidden som er mest svekket.

I dag var det ca. -17 over natten, bilen ble ikke brukt i går.    Jeg har ca 4km med stigning før det flatter av og går nedover.     Jeg slet ganske meget opp bakkene.    Bilen gikk inn og ut av safe modus.   Ned til krabbefart noen ganger.    Spenningen på batteriene var ned mot 60v.   Hvis jeg husker riktig, så vil kontaktoren slå ut ved 60v, og ved 80v går bilen inn i safe modus.    Etter ca 4km med oppover bakker så flatter det av, og der går bilen merkbart bedre.   50kmt på flata, og jeg kan holde spenningen over 86v.   Etter en km til kommer volten sterkt opp.   60kmt ved 90v på flata uten problem, med masse pedal igjen.

Jeg er ganske sikker at jeg kunne kjøre 30km mere uten noe problem.   Virker som bare de første km'ene er problem.    Problemet er vel ikke batteriene, men inverteren.   Ved lav volt går den over i safe mode for å beskytte batteriene.    Lithium batteri tåler mye lavere spenning, men dette vet selvsagt ikke inverteren.

Jeg må vel få i gang batterivarmeren som jeg tror  er ute av stand.    Litt usikker akkurat der.   Nå som det er god plass i batterikassen kan jeg faktisk isolere litt for å gjøre det enklere å holde de varme.   

Det er fortsatt min plan å kjøpe til enda et sett med 8stk 12v batteri for å koble parallelt med de jeg har nå.    Da vil jeg ha god rekkevidde og mindre problem med spenningen om vinteren.
1996 VW Golf CityStromer
1998 VW Golf CityStromer
1992 Chevrolet Blazer "El-Blazer"
1970 General Electric Elec-Trak hagetraktor

Trond Arve

Sitat fra: morten på mandag 22. februar 2010, klokken 11:17
I dag var det ca. -17 over natten, bilen ble ikke brukt i går. 

Er det stor forskjell når batteriene er nyladet (varme batterier)?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

morten

Tror ikke det.   Litt usikker er jeg, da jeg vanligvis lader opp over natta.    Etter jeg har kjørt, og så lader opp, er bilen/batteriene meget spreke.   Men da er de kansje varme fra å ha blitt brukt tidligere på dagen.
1996 VW Golf CityStromer
1998 VW Golf CityStromer
1992 Chevrolet Blazer "El-Blazer"
1970 General Electric Elec-Trak hagetraktor

Trond Arve

Sitat fra: morten på mandag 22. februar 2010, klokken 15:25
Tror ikke det.   Litt usikker er jeg, da jeg vanligvis lader opp over natta.    Etter jeg har kjørt, og så lader opp, er bilen/batteriene meget spreke.   Men da er de kansje varme fra å ha blitt brukt tidligere på dagen.

Ok. Vil det si at batteriene ikke blir varme (nok) ved lading? Eller går det så lang tid etter nattlig lading er fullført at batteriene er kalde før du kjører?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

morten

Jeg tror nok batteriene blir kalde.   Batterivarmeren virker ikke nå som jeg har bypasset temperaturfølerne så lading alltid starter tvert (i stedet for å varme batteriene først; jeg kan ikke alltid vente på det pga at jeg å ut å kjøre igjen).

1996 VW Golf CityStromer
1998 VW Golf CityStromer
1992 Chevrolet Blazer "El-Blazer"
1970 General Electric Elec-Trak hagetraktor

Lipo

Sitat fra: hens på tirsdag 09. februar 2010, klokken 21:54
se på www.elektroplast.no , de levere leverer varmeelementer i ledende plast som kan legges under batteriene med isolasjon.
Elementene drives med lavspenningfra en liten trafo, 12-48 volt, noe som er gunstig mht. krypstrømmer og galvanisk korrosjon.

Vær oppmerksom på at disse elementene er brannfarlige med originaltermineringen til Elektroplast.

Hadde flere branntilløp under parketten, med utskiftinger av alle mattene. Det var ikke feil på selve mattene men varmgang i termineringen som var problemet. De benytter klips med klør for å penetrere elektroden. Dette fungerer dårlig og går varmt. Løsningen ble til slutt et annet termineringskonsept.

Jeg ville vært svært skeptisk til Elektroplast termineringene i en bil med vibrasjoner, temperatursvingninger og fukt.

Lipo

Hei Morten !

Virkelig et spennende prosjekt !

Det eneste problemet ser ut til å være ytelsen i kulde.

Jeg tipper at grunnen til forbedringen etter litt kjøring skyldes batetrienes egenoppvarming. Denn egenoppvarmingen vil kune påskyndes temmelig mye ved å isolere batteriboksen.

Har du vurdert å utnytte egenoppvermeingen under lading ved å time ladingen slik at den er ferdigladet rett før kjøring ? Isolering vil kunne medvirke positivt her også.

Spørsmål:
-Inkluderer prisen på 30 000 full pakke med lader og management ?
-Hva koster dette evt i tillegg ?
-Balancing: Benytter du balansering av alle cellene ? Av bildene kan jeg ikke se at det dette.

Jeg har lekt med tanken om konvertering av en elbil med defekt batteri, og nå tror jeg jammen det kan bli virkelighet :)

Vi er spente på fortsettelsen !

morten

Prisen på pakken var for batteriene.   Jeg bruker den originale laderen og mbas system.   Jeg fikk med en slags dongle/adapter som lurer bmas til å lade opp til litt høyere spenning enn på blybatteriene.    Jeg må balansere manuelt, men ser ikke noe tegn til at jeg må gjøre det med det første.   Ved måling etter 30km kjøring nylig (etter 1000km totalt kjørt) var batteriene rundt 13.52 til 13.55v, altså .03v forsjell mellom blokkene.

Hvilken bil har du med defekt batteri?
1996 VW Golf CityStromer
1998 VW Golf CityStromer
1992 Chevrolet Blazer "El-Blazer"
1970 General Electric Elec-Trak hagetraktor

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA