Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Raskere lading av litiumbatterier med modulering av ladestrøm

Startet av morten, onsdag 24. mars 2010, klokken 00:16

« forrige - neste »

Stromer

Jeg vil tro at ytelsen i kulde tildels må tilskrives at Morten bare har 80Ah blokker i Stromeren sin.

Temperaturinnvirkning / ytelsesreduseringen skyldes trolig at batteriets indremotstand Ri øker noe ved lav temperatur. Og hvis en da husker at 80Ah batteriet under kjøring oppover bakken de første 4km må levere nærmere 3,5C, da blir dette i meste laget!

Hvis det derimot hadde vært en parallelkobling av 2 stk. 80Ah blokker, så ville den typiske belastning ved oppoverbakke 'bare' være 1,75C. Jeg antar at det observerte ytelsesproblem derved ville vært eliminert. i det minste langt på vei. Og ellers at batteriene ville hatt et klart bedre liv. inntil 2C belastning skulle gå bra.

Det er meget spennende og lærerikt å følge med Mortens prosjekt. Er det flere her i Landet som holder på med praktisk testing av LiFeYPo4 - helst i CityStromer?

Jeg tror jeg kommer til å satse på 2x80Ah i parallel når jeg først bytter ut mine originele blybatterier en gang i løpet av sommeren. Håper da også på en rekkevidde på godt over 100km uten å risikere 'dyputlading' under 30% restkapasitet.
1996 Volkswagen Golf AIII CityStromer. 2011 bygget om fra bly til LiFeYPo4 (32 x 200Ah Thundersky)

morten

Jeg er helt enig.   Jeg skal prøve å skaffe enda et sett med 80ah å sette i parallel når høsten kommer.   Håper at batteriene jeg har nå vil fortsatt være gode nok til å blande med nye batteri.

Nå har jeg kjørt et par dager med dagstemperaturer over 0, og det er betydelig økning i effekt.   Mye høyere spenning enn i kaldværet.

Hvordan kan jeg regne ut belastningen under kjøring?    Jeg følger med volten på hele pakken.   I kaldværet holder jeg meg over 86v, i dag holdt jeg meg over 90v; en gang ned til 88v opp en bakke.  Jeg føler at jeg er skånsom overfor batteriene.    Kjører aldri med klampen i bunn.   Det er egentlig ganske mye pedal igjen, men jeg er redd for å belaste batteriene for mye.

Jeg begynner kjøringen med ca. 106v, og etter 25km er den 104v, og stigende hvis jeg sitter en stund og følger med.

Med bmas dongle'n, starter jeg kjøring med 117v, men den faller fort ned til ca. 108v.    Har ikke kjørt med donglen på en stund nå.    Hvis mildværet holder seg skal jeg sette den inn igjen.

Jeg regner med at jeg er over 70%dod etter 30km kjøring på vinters tid, 50%dod om sommeren.   Med 2 80ah pakker vil jeg ha 60km på vinter, og 100km om sommeren å fortsatt være over 70%dod.
1996 VW Golf CityStromer
1998 VW Golf CityStromer
1992 Chevrolet Blazer "El-Blazer"
1970 General Electric Elec-Trak hagetraktor

bosonic

Sitat fra: morten på onsdag 10. mars 2010, klokken 21:36

Hvordan kan jeg regne ut belastningen under kjøring?    Jeg følger med volten på hele pakken.   I kaldværet holder jeg meg over 86v, i dag holdt jeg meg over 90v; en gang ned til 88v opp en bakke.  Jeg føler at jeg er skånsom overfor batteriene.    Kjører aldri med klampen i bunn.   Det er egentlig ganske mye pedal igjen, men jeg er redd for å belaste batteriene for mye.

Jeg begynner kjøringen med ca. 106v, og etter 25km er den 104v, og stigende hvis jeg sitter en stund og følger med.

Jeg vil absolutt anbefale at du monterer et amperemeter!
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

morten

1996 VW Golf CityStromer
1998 VW Golf CityStromer
1992 Chevrolet Blazer "El-Blazer"
1970 General Electric Elec-Trak hagetraktor

Stromer

Det enkleste er kanskje å måle spenningsdrop over Shunt'en som allerede er i Stromeren?
1996 Volkswagen Golf AIII CityStromer. 2011 bygget om fra bly til LiFeYPo4 (32 x 200Ah Thundersky)

morten

Kan du beskrive hvordan jeg gjør det?   Hvor er shunten?
1996 VW Golf CityStromer
1998 VW Golf CityStromer
1992 Chevrolet Blazer "El-Blazer"
1970 General Electric Elec-Trak hagetraktor

Ladefabrikken

Min litihum pakke i 2El som er på 79V dropper ned til 70V når jeg aksellererer og tar ut 300A, da var pakken på  -4C. Når det er over 0C så dropper den mye mindre, så jeg ser de samme tedensene som du gjør. Mine batterier kommer fra Sky energy.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

El rayo

Morten, hvilket fabrikat LiFeYPO4 er det du har? Ser ut på bildet som om det kan være 12V blokker.

Har lest gjennom hele tråden, men finner ikke noe om det.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

morten

Bilen har nå 8 stk Thundersky 12v, 80ah blokker.   Det er plass til 3 slike sett i batterikassene som før hadde 16 stk blybatteri.
1996 VW Golf CityStromer
1998 VW Golf CityStromer
1992 Chevrolet Blazer "El-Blazer"
1970 General Electric Elec-Trak hagetraktor

bosonic

#24
Sitat fra: morten på torsdag 11. mars 2010, klokken 19:14
Hvilken type amperemeter anbefales?

Hei Morten, beklager sen respons.

Amperemeter med shunt kan kjøpes rimelig på Ebay. Her er et eksempel på 100A
Hva med et kombo instrument? 200A og 200V. Denne type instrument må ha en liten DC/DC omformer med galvanisk skille til forsyningsspenning. Dette kan kjøpes fra for eksempel Elfa.
Instrumentene finnes også med rød LED.
Søketips på Ebay er 200A 200V, Shunt amp meter
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

El rayo

#25
Sitat fra: morten på lørdag 13. mars 2010, klokken 18:44
Kan du beskrive hvordan jeg gjør det?   Hvor er shunten?
Shunten sitter mellom batteriet og motorstyringen, hvor den er plassert i bilen vet jeg ikke.

Sitat fra: Stromer på lørdag 13. mars 2010, klokken 18:43
Det enkleste er kanskje å måle spenningsdrop over Shunt'en som allerede er i Stromeren?
I såfall må ampèremeteret tilpasses denne shuntmotstanden. Er det noen som vet motstandsverdien? Det vil alltid være litt tap i en shunt og å montere en ekstra shunt for bare strømmåling er unødvendig.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Stromer

Beklager sent svar, Morten:
Shunt-motstanden er fysisk plassert ved bakre batterikassen 8(foran/nederst). Motstandsverdien er slik at spenningsdrop skal være 60mV ved 250A. En kalibrering av den målte verdi kan foretas i softwaren, der parameteren «Anpassung» (tilpasning) kan settes for måleforsterkeren i BMaS. Parameteren ligger i Anpassungskanal/Register 1 (Shuntwert) der den på selve Shunten noterte strømverdi for 60mV drop skal benyttes – normalt altså 250. Dette skulle imidlertid kun være nødvendig ved Shunt-bytte. Du kan finne Shunt-motstanden med betegnelsen «N46» på elektr. Skjema side 107.4.
1996 Volkswagen Golf AIII CityStromer. 2011 bygget om fra bly til LiFeYPo4 (32 x 200Ah Thundersky)

Stromer

Jeg vil også legge til at jeg monterte en liten «sikrings-/tilkoblingsboks» med 6 terminaler i Stromeren min (tror jeg fikk den på Biltema). Disse 6 kontaktene er via seriekoblede små 1A kabelsikringer koblet til følgende signaler/spenninger i/ved den bakre batterikassen:
+96V
96V/2
-96V
+ Shunt
- Shunt
NC
De små 1A sikringen skal kun hindre brann ved en evt. tilfeldig kortslutning. Ellers var nevnte spenninger kun ment brukt til spennings- og strøm-monitorering foran ved dashbordet. Til dette har jeg et lite meter og en bryter for valg av ønsket målesignal. På denne måten kunne jeg også måle differansespenningen mellom den øvre og den nedre delen av batteripakkens halvdeler (symmetri). Dette gjorde jeg for et par år siden, da jeg sporadisk fikk effektnedkobling på grunn av dårlig batteri-matching mellom øvre og nedre del av pakken. En om-allokering av en batteriblokk fra den ene til den andre siden løste problemet da.
Nå tenker jeg på nye Li batterier, men regner fortsatt med at koblingsboksen vil kunne være til nytte.
1996 Volkswagen Golf AIII CityStromer. 2011 bygget om fra bly til LiFeYPo4 (32 x 200Ah Thundersky)

bosonic

#28
Å montere en ekstra shunt er helt uproblematisk. En kan se helt bort ifra effekttapet. Eks: 200 A i 75mv shunt gir 15W. Motorytelsen ved 200A og 120V er 24000W.

Effekttapet i underdimensjonerte kabler og kabelsko er en mye større bekymring. Dette kan fort komme opp i 500W-1000W og noen ganger over dette også.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Sitat fra: bosonic på tirsdag 16. mars 2010, klokken 00:09
Effekttapet i underdimensjonerte kabler og kabelsko er en mye større bekymring. Dette kan fort komme opp i 500W-1000W og noen ganger over dette også.

Som eksempel kan nevnes at en helt standard kabel i topp stand mellom blokkene i en Think taper 50 mV ved 200A, mens en ganske så vanlig slik kabel med korrodert kabelsko gjerne gir dobbelt eller mer spenningsfall.

Gang dette opp med 18 forbindelser mellom blokkene og kanskje 10 andre i systemet er en lett oppi 250W tap på en helt god Think pakke. Tror de fleste har mer enn det, og Bosonic sine tall stemmer nok desverre for mange av bilene våre.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA