Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Deaktivere Vess?

Startet av larsk, onsdag 28. oktober 2015, klokken 07:22

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: StianSalG på lørdag 03. oktober 2015, klokken 14:54
Tror det har langt mer for seg, miljømessig, om man introduserer gratis parkering for fossilbiler på pendlerparkeringene.

I prinsippet enig, men tror "gratis" er noe som ligger litt vel langt inne, og her må man jo ikke glemme alle parkeringsvaktene som risikerer å miste jobben ;)  - Litt mer seriøst: andre parkeringsplasser/parkeringshus etc i nærområdene kan klage på at de blir utkonkurrert av pendlerplassene og at disse blir "missbrukt" av folk som egentlig ikke reiser med toget (eller trikken/bussen etc...).

Så det riktige skrittet her måtte være å kombinere parkeringen med kollektivreisen. At man f.eks. kan kjøpe månedskort/ukekort/enkeltbilletter inklusive parkering på pendlerplass. På den måten kan man lettere synliggjøre den samlede utgiften (parkering+tog/trikk/buss) både overfor kundene og de politiske beslutningstagerne. Hva prisen på parkeringen er, eller prisen på billetten, er egentlig litt irrelevant, det som teller er hvor mye det vil koste å parkere nær stasjon/holdeplass og ta kollektivtrafikk resten av veien. Denne kombinasjonen må være på ett nivå der man ikke føler at man betaler mer for å få mindre vs. å kjøre hele veien i egen bil.

Når det gjelder fossiler vs elbiler på disse plassene mener jeg det bør innføres 3 priser:
1. Fossiler
2. Elbiler
3. Elbiler på ladeplass

Joda, det er viktigere å få fossilene til å sette igjen bilen på pendlerplassen, men det er også ett poeng å redusere bilbruken i pressområdene så mye som overhode mulig - altså også få elbiler til å bytte over til kollektivt - samt også å få de som kun kjører til pendlerparkeringen til å kjøre elbiler. Så ser for meg at pris #2 kan være gratis, mens pris #3 kan være ca det samme som #1 dersom denne er høyere enn 0. Pris #3 bør uansett være over 0 av grunner som har vært nevnt før her i tråden. Plasseres en bil på en ladeplass uten å ha en billett i prisgruppe #3 vil det medføre kontrollavgift - uavhengig av om kontakten står i eller ei.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Kjell Leaf

Haha, du har så rett så rett.
Her vil "miljøaktivistene" stjele parkeringsplassene fra fossilbilene slik at de kan parkere elbilen på togstasjonen og ta toget  til Oslo. Fossilene skal tvinges til å kjøre i kø inn til sentrum.. Et bevis på at egoismen er større enn miljømotivet ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Amoss

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 05. oktober 2015, klokken 17:43
Haha, du har så rett så rett.
Her vil "miljøaktivistene" stjele parkeringsplassene fra fossilbilene slik at de kan parkere elbilen på togstasjonen og ta toget  til Oslo. Fossilene skal tvinges til å kjøre i kø inn til sentrum.. Et bevis på at egoismen er større enn miljømotivet ?

Jaha?  Og hvor har du så fått den rare ideen i fra da?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Panduck

Må være et helvete å bo i nærheten av en pendlerplass om vinteren. Før toget går er det pakket fullt av biler som står på tomgang, "tåka" ligger over plassen og lukten er ikke vidre innbydene. Hva NOx innholdet er, vet vi vel ikke, for testene skjer i en god del flere varmegrader. Og hjem igjen, når de desperat prøver å tine bilen mens motoren går og vinduer skrapes. Da er jeg glad jeg kan sette meg inn i en ferdigtint, varm LEAF og kjøre vekk så fort som mulig.

Rio

Poenget med gratis parkering for elbiler er jo nettopp at folk skal se at det er en fordel å ha en elbil.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

erikf

Sitat fra: Rio på fredag 09. oktober 2015, klokken 00:44
Poenget med gratis parkering for elbiler er jo nettopp at folk skal se at det er en fordel å ha en elbil.
Er det forurensingen du tenker på? Den liberalistiske holdningen med at folket selv velger å forurense, og at tanken om at siden de får de det i sitt eget ansikt så kommer de til å velge utslippsfritt, den tror jeg ikke på. Folk ser ut til å velge å fortsette å forurense siden hver enkelt bare er en dråpe i havet.
På systemnivå (politikk) burde det bety noe men regimet vårt er vel for tiden litt for liberalistisk.
Men kanskje jeg misforsto deg.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Rio

Sitat fra: erikf på fredag 09. oktober 2015, klokken 17:48
Sitat fra: Rio på fredag 09. oktober 2015, klokken 00:44
Poenget med gratis parkering for elbiler er jo nettopp at folk skal se at det er en fordel å ha en elbil.
Er det forurensingen du tenker på? Den liberalistiske holdningen med at folket selv velger å forurense, og at tanken om at siden de får de det i sitt eget ansikt så kommer de til å velge utslippsfritt, den tror jeg ikke på. Folk ser ut til å velge å fortsette å forurense siden hver enkelt bare er en dråpe i havet.
På systemnivå (politikk) burde det bety noe men regimet vårt er vel for tiden litt for liberalistisk.
Men kanskje jeg misforsto deg.

Jeg mener at siden samfunnet har et mål om å få ned forurensningen, så må man (for å oppnå det):

1) Gjøre det dyrere med eksosbiler.

2) Gjør det finansielt gunstig med el-biler.

I praksis kan det bety:

1) Eksosbiler betaler "dyrt", og "dyrere" dersom de kjører inn til Oslo, osv.

2) Elbiler får parkere gratis på vanlige plasser.

3) Samfunnet bygger normalladeplasser for pengene man får inn fra eksosbilene, og disse plassene kan ev. plasseres litt lengre vekke (for å forhindre at folk parkerer der uten ladebehov), eller et lite beløp innkreves.

Siden det her er snakk om innfartsparkering, så har de fleste trolig ikke behov for å lade (hvis det er "hus og garasjese"-strøk), men samfunnet ønsker jo fremdeles at folk skal bruke elbil mellom hus og parkering (dersom sykkel er utelukket).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

1. april bør selvsagt elbilforeningen gå ut og annonsere at en avtale mellom Jernbaneverket og Elbilforeningen gjør at elbiler nå har lov til å kjøre i togsporet på dobbelbanestrekninger. Perfekt kombinasjon av tog og elbil! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

asgeirn

Da trenger vi bare en Type 2 pantograf.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

KjellG

Sitat fra: Panduck på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 22:02
...Og hjem igjen, når de desperat prøver å tine bilen mens motoren går og vinduer skrapes. Da er jeg glad jeg kan sette meg inn i en ferdigtint, varm LEAF og kjøre vekk så fort som mulig.

Har dieselvarmer som har stått på i timesvis (stooor tank som kan refylles på minutter) så dieselbilen kan avkjøres med ferdigtinte vinduer og varm bil så fort som mulig fra LEAFer som må stå i kø og lades før hjemturen. ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA