Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Deaktivere Vess?

Startet av larsk, onsdag 28. oktober 2015, klokken 07:22

« forrige - neste »

larsk

Det bygges ny stasjon i Ski, og det skal gå hurtigere med tog til sentrum.
Ski stasjon er en typisk pendle-stasjon og favner et stort område i Follo...

Hvis man hadde satt opp et stort (STORT) antall gratis ladeplasser reservert for EL-bil, så hadde jeg med glede kjørt elbil dit, for så å ta toget til sentrum. En bil mindre på veien....
Parkeringsplassene er fulle av fossilbiler i dag, så "markedet" er der.

Men det blir vel for dyrt å satse på miljø.... så det blir vel som det alltid har vært... folk kjører gamle, billige, "til-toget" diesel/bensin biler til/fra stasjon..... eller kjører fossibiler i kø langs toglinja på E6...

Det finnes stasjoner lenger sør, som er i umiddelbar nærhet til E6'n. Man kunne gjort samme der. Gratis lading av elbiler; Mossefolket, Fredrikstad-gjengen osv kunne stoppet, ladet, og tatt toget... slipper å sitte i kø, gratis lading... lite "gåing"....


2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

v-i-c

Dersom man mener at TOG skal ta mer transport av folk til og fra Oslo (Og det merner tydeligvis mange) må
-- Togene gå etter planen
-- Signalanlegget må få en akseptebel standard (Virke i månder i strekk uten feil)
-- Få utbygget ny tunnel fra Oslo til Lysaker i dag er denne strekningen til hinder for å frakte flere med tog til og fra Oslo.

Det vil ta minimum ti år før plannene for å utbedre dette er på plass, Nå skal dagens regjering ha skryt for å ta fatt i problemet

Parkerings plasser for sykler under tak tar mye mindre plass enn bil parkering
Vi får håpe at det gjøres noe med de 50/60 års gamle veisytemene på innfartsårne til Oslo
Kanskje bør vi i Norge gjøre som resten av verden lede trafikken utenom byene fremfor gjennom sentrum slik som Oslo

Parkeringsplasser ved Jernbane stasjoner blir stadig utbygd, dette er bra.
Om det er et relt behov for sakte-ladning på disse setter jeg spørsmålstegn ved.
Det er bedre å få mange parkeringsplasser for alle biler om en vil ha folk over på tog

Alle moderne elbiler klarer for de fleste å kjøre hjem- jobb(togparkering)-hjem uten å lade.
Så kan man lade hjemme
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Panduck

Sitat fra: v-i-c på søndag 27. september 2015, klokken 09:12
Alle moderne elbiler klarer for de fleste å kjøre hjem- jobb(togparkering)-hjem uten å lade.Så kan man lade hjemme

Lading på pendlerparkering vil kunne gi folk som ikke kan lade hjemme, mulighet til å lade bilen mens de er på jobb. Men selvfølgelig er det en fordel at de som har bensinbil, parkerer de ved stasjonen og tar toget inn.

steensk8

Hvorfor bør det være gratis å lade?
Citroen C-on. Ny juni 12

Panduck

Sitat fra: steensk8 på søndag 27. september 2015, klokken 10:05
Hvorfor bør det være gratis å lade?

Det er et godt spørsmål, og man kan argumentere i begge retninger. Det er ikke gratis å parkere på pendlerparkering rundomkring her, så det ville vel kostet 50kr pr mnd uansett. Så kan man spørre om ladeplassene burde være dyrere for å sikre at de som trenger de, får de.

v-i-c

#5
Sitat fra: Panduck på søndag 27. september 2015, klokken 09:49
Sitat fra: v-i-c på søndag 27. september 2015, klokken 09:12
Alle moderne elbiler klarer for de fleste å kjøre hjem- jobb(togparkering)-hjem uten å lade.Så kan man lade hjemme

Lading på pendlerparkering vil kunne gi folk som ikke kan lade hjemme, mulighet til å lade bilen mens de er på jobb. Men selvfølgelig er det en fordel at de som har bensinbil, parkerer de ved stasjonen og tar toget inn.

Kan ikke lade hjemme og må kjøre til toget. Dette er en svært liten gruppe.
Det er viktigere å få mange parkeringsplasser ved togstasjoner fremfor at elbiler skal kunne "sakte-lade på 10A"

Kan du ikke lade hjemme, men fremdeles ønsker å ha elbil, må du kjøpe en bil med adekavte lade-mulighter, I denne sammenhengen betyr det at bilen din må ha type2 kontakt og kan lade med trefase AC.

Nå er det mange butikker som legger opp til god handle-ladning med AC22kw (dette er ikke hurtigladning), men med små bil fyller du tanken fra tom til full på 1 time. DVS de fleste vil bruke 30 min på å handle litt i den tiden vil de fleste ha minimum 80% på batteriet om du ikke var helt tom når du parkerte.

Dette vil gi efektiv ladning. Det er mange gode biler som i dag har AC22kw ladning. Fra 2 personers opp til 7 personers og fra billig bil til luksus.
Så om du ikke kan lade bilen hjemme og må ta bil til og fra toget, da bør du kjøpe en bil med gode AC ladeegenskaper.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på søndag 27. september 2015, klokken 10:51
Kan ikke lade hjemme og må kjøre til toget. Dette er en svært liten gruppe.
Det er viktigere å få mange parkeringsplasser ved togstasjoner fremfor at elbiler skal kunne "sakte-lade på 10A"

Kan du ikke lade hjemme, men fremdeles ønsker å ha elbil, må du kjøpe en bil med adekavte lade-mulighter, I denne sammenhengen betyr det at bilen din må ha type2 kontakt og kan lade med trefase AC.

Nå er det mange butikker som legger opp til god handle-ladning med AC22kw (dette er ikke hurtigladning), men med små bil fyller du tanken fra tom til full på 1 time. DVS de fleste vil bruke 30 min på å handle litt i den tiden vil de fleste ha minimum 80% på batteriet om du ikke var helt tom når du parkerte.

Jeg vil ikke anbefale noen å kjøpe elbil som ikke kan lade enten på jobb eller hjemme. Selv om man kjøper en Tesla og har en SC i nærheten. Hvem ønsker å bruke en masse ekstra tid på lading? Lade mens man handler er jo kjekt, men siden det holder å handle mat en gang i uka eller så er det ikke stort man får ut av det. Hva gjør man de andre 6 dagene i uka? Sitter i bilen og kjeder seg? Nei takk. Noen ladeplasser på f.eks jernbanestasjonene fikser problemet. 16A Type 2 holder fint. Men det bør være betaling slik at de ikke fylles opp av folk som ikke trenger å lade. 3-5 kroner pr. time kan passe bra. Kan egentlig godt være 10A til 2-3 kroner timen også. Det gir selv en Tesla 100km pr. dag om vi regner 10 timers parkering, det blir 22.000km pr. år til en pris av 25 øre/km om ladingen koster 2,50 pr. time.

Skal man først vente på lading blir 22kW alt for tregt. Greit på tur en gang innimellom, men som daglig rutine blir det fort VELDIG kjedelig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Blouberg

Sitat fra: larsk på søndag 27. september 2015, klokken 08:13
Hvis man hadde satt opp et stort (STORT) antall gratis ladeplasser reservert for EL-bil, så hadde jeg med glede kjørt elbil dit, for så å ta toget til sentrum.

Synes dette er et godt eksempel på at EL bilister krever stadig favorisering og godtgjøring. Kan ikke på noen måte se argument for at EL biler skal stå / lade gratis. Enda rarere blir jo dette om man skal ta inn en avgift for andre biler. Om noen skulle favoriseres her burde det jo nettopp være de bilene som forurenser mest.

jkirkebo

Sitat fra: Blouberg på søndag 27. september 2015, klokken 11:18
Sitat fra: larsk på søndag 27. september 2015, klokken 08:13
Hvis man hadde satt opp et stort (STORT) antall gratis ladeplasser reservert for EL-bil, så hadde jeg med glede kjørt elbil dit, for så å ta toget til sentrum.

Synes dette er et godt eksempel på at EL bilister krever stadig favorisering og godtgjøring. Kan ikke på noen måte se argument for at EL biler skal stå / lade gratis. Enda rarere blir jo dette om man skal ta inn en avgift for andre biler. Om noen skulle favoriseres her burde det jo nettopp være de bilene som forurenser mest.

Ladeplasser slike steder bør helt klart koste penger å bruke, slik at de blir brukt av de som trenger det og ikke de som vil ha gratis strøm. Prisen bør dog være såpass lav at det fortsatt er bra lønnsomt å kjøre elbil. Si f.eks 20% høyere enn gjennomsnittlig strømpris hjemme.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Ved Ski bør det være gratis for fossilbil  og avgift og ingen  lading for elbilf.  Dermed får en flest mulig fossilbiler  bort fra Oslo.

eivhelle

Den beste måten å sikre at det er ledige ladeplasser for de som trenger det er å gjøre ladeplassene litt dyrere å parkere på enn de øvrige plassene. Legg på 20-30 kroner ekstra i parkeringsavgift så vil disse plassene fortrinnsvis  bli benyttet av de som trenger dem.

Men det er uansett langt frem før man får godt nok parkeringstilbud ved jernbanestasjonene rundt om kring.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

mo73ro

Etter hvert må vel de som legger til rette for el-bilisme legge merke til at fler og fler parkerer på ladeplasser uten å lade. Dette kan jo bare bety at det faktisk ikke er så stort behov for ladestolper som det blir argumentert for. Om lading var en nødvendighet for el-bilister når de står parkert, ville vi sett at 'alle' var plugget inn når muligheten var der.

Dette innlegget er litt ironisk ment, men må si at det overrasker meg hvor mange som ikke har behov for lading når de står parkert.
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

cra

Sitat fra: mo73ro på torsdag 01. oktober 2015, klokken 08:39
Etter hvert må vel de som legger til rette for el-bilisme legge merke til at fler og fler parkerer på ladeplasser uten å lade. Dette kan jo bare bety at det faktisk ikke er så stort behov for ladestolper som det blir argumentert for. Om lading var en nødvendighet for el-bilister når de står parkert, ville vi sett at 'alle' var plugget inn når muligheten var der.

Det kommer vel helt an på hvem som kommer først til mølla; den som faktisk trenger å lade, eller gjøken som bare er ute etter en gratis plass å sette fra seg bilen.

Med økende antall elbiler blir det nok stadig flere som har ladebehov, men enda flere som ikke har det til vanlig. Vi trenger egentlig å gjøre det mindre attraktivt å stå på ladeplassene om man ikke trenger å lade. Først når vi får eliminert "ladegjøkene" vil vi se hvor stor etterspørselen egentlig er.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

mo73ro

Sitat fra: cra på torsdag 01. oktober 2015, klokken 10:06
Sitat fra: mo73ro på torsdag 01. oktober 2015, klokken 08:39
Etter hvert må vel de som legger til rette for el-bilisme legge merke til at fler og fler parkerer på ladeplasser uten å lade. Dette kan jo bare bety at det faktisk ikke er så stort behov for ladestolper som det blir argumentert for. Om lading var en nødvendighet for el-bilister når de står parkert, ville vi sett at 'alle' var plugget inn når muligheten var der.

Det kommer vel helt an på hvem som kommer først til mølla; den som faktisk trenger å lade, eller gjøken som bare er ute etter en gratis plass å sette fra seg bilen.

Med økende antall elbiler blir det nok stadig flere som har ladebehov, men enda flere som ikke har det til vanlig. Vi trenger egentlig å gjøre det mindre attraktivt å stå på ladeplassene om man ikke trenger å lade. Først når vi får eliminert "ladegjøkene" vil vi se hvor stor etterspørselen egentlig er.

Korrekt. Det jeg beskriver er det inntrykket jeg er redd for skapes. Det er helt klart behov for flere ladestolper, ikke færre. Men lader man ikke er det jo vanskelig å forstå det for de som ikke kjører elektrisk.
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

SurSnasen

Sitat fra: larsk på søndag 27. september 2015, klokken 08:13
Hvis man hadde satt opp et stort (STORT) antall gratis ladeplasser reservert for EL-bil, så hadde jeg med glede kjørt elbil dit, for så å ta toget til sentrum. En bil mindre på veien....
Parkeringsplassene er fulle av fossilbiler i dag, så "markedet" er der.

Men det blir vel for dyrt å satse på miljø.... så det blir vel som det alltid har vært... folk kjører gamle, billige, "til-toget" diesel/bensin biler til/fra stasjon..... eller kjører fossibiler i kø langs toglinja på E6...

Tror det har langt mer for seg, miljømessig, om man introduserer gratis parkering for fossilbiler på pendlerparkeringene. Det blir feil å tvinge fossilbilene til å kjøre forbi og videre til vedkommendes arbeidssted, mens man gir de lokalmiljøvennlige bilene gratis parkering og lading. Det er jo å minske bensin- og dieselforbruket man vil, sant? Det er mange som ikke har anledning til å gå over til elbil ennå. Enten pga rekkevidde, manglende hengerfeste, svindyre langrekkevidde elbiler etc.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA