Ha varmen på under lading(AC), mens man sitter i bilen

Startet av stefse, lørdag 26. september 2015, klokken 18:16

« forrige - neste »

stefse

Har undersøkt i menyene og konsultert manualen, men ikke funnet noen måte å la varmepumpa gå, mens man sitter inne i bilen og lader. Man får klimavifta til å gå hvis tenningen er på, men varmepumpa går ikke, og det blir kaldt etterhvert.

Etter endel om og men, fikk jeg startet varmen med appen. Det burde være unødvendig å ty til remote løsninger når man faktisk sitter i bilen.
Tror det vil bli mer relevant når kulda setter inn, og ikke får startet varmen selv når man kobler til strøm. Det kan endog bli kritisk :/ Kanskje jeg må sette inn en schuko inni bilen som på de gamle Defa systemene  ;)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Råde

Lader du 10 eller 16A blir det ikke mye til batteriet hvis du også skal varme kupeen (bruker mellom 1 og 3kw). Kanskje derfor... Ved hurtiglading er ikke dette noe problem da du har mellom 30 og 40kw tilgjengelig.
e-Golf | X75D

stefse

Er klar over at det kan bli et problem. Men hvis jeg lader på 16A bør det være nok til begge deler. Har varmepume og ved 6-7 grader ute går det med 400-800Watt til å varme kupéen.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Thorbjørn Hellehaven

Jeg forsøkte meg på å sove i bilen i helgen, og hadde vifta på. Den trakk 0.1kWh/h, men utpå formiddagen da sola kom, ble det jo fort varmt. Jeg sjekket senere på dagen, da jeg stoppet i sola, da brukte bilen 0.5kWh/h (dvs. omtrent 500W). Når bilen har fått ønsket temperatur, og klimaanlegget stabiliserer seg, så er forburket vesentlig lavere enn før man har oppnådd ønsket tremperatur.

Jeg savner en enkel måte å starte klimaanlegget på, med AC-lading. Både både om sommer og vinter. Om det er mens jeg måker snø, eller gjør klart for avreise, eller mens jeg ønsker å oppholde meg inni bilen. Problemet med å starte fra appen, er jo at da stopper den igjen etter en stund, som er et problem spesielt hvis man ønsker å sove en hel natt. Og det burde ikke være nødvendig å bruke appen når man er inni bilen.

En annen ting var at jeg ikke kunne skru av lysene, da jeg satte bilen på, for å kjøre ventilasjon.

stefse

Jada, dette er noe stort tull, og medvirkende til at jeg høyst sannsynlig går over til Tesla etterhvert. Bilen er alt for rigid satt opp. Håndbrekk som ikke tåler at døra åpnes, klimakontroll, og lite justeringsmuligheter. Hvis man gidder å styre på med odbII verktøy kan man gjøre litt mer, men heller ikke her får man endret på ting som faktisk betyr noe.
VAG må ut av fossilalderen på software. :(
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

brako79

Hva med tillate klimatisering fra hovedbatteri, dette bør vel hjelpe? Muligens kun ved avgangstid, men da kan man sette inn avgangstid med litt mellomrom.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

stefse

Sitat fra: brako79 på søndag 08. juli 2018, klokken 12:37
Hva med tillate klimatisering fra hovedbatteri, dette bør vel hjelpe? Muligens kun ved avgangstid, men da kan man sette inn avgangstid med litt mellomrom.
Ja, har det.
Ja, kan det, men herregud liksom... :)>:(
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA