Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av Theotokos, tirsdag 27. oktober 2015, klokken 18:12

« forrige - neste »

Theotokos

For første gang på de snart 20.000 km jeg har kjørt teslaen min opplever jeg rekkeviddeangst. "Fanget" på fjellet med 80 km igjen på batteriet og behov for litt småkjøring, en dags strømtap og ca 50 km kjøring til nærmeste type-2 lader...

Vi har gjort denne øvelsen mange ganger med dieselbilen vår, og den kan kjøre en stund på tom tank...noen som vet hvor langt teslaen kan kjøre ca på tomt batteri? Eller er det faktisk helt tomt når den sier det er tomt...?

th

Muffinman

#1
Kjør til laderen først hvis du ikke har lademuligheter der du skal oppholde deg. Ikke noe å ta sjansen på.

Det skal være 5kwh under 0 som tilsvarer 2-2,5 mil på flat vei og noenlunde normalt forbruk, men Sondell her på forumet erfarte at det var stopp etter 15km. I motbakke med lav temp, våte veier osv kan du tømme reserven på et blunk. Dessuten bruker du mye av den gjenværende rekkevidden på å varme opp bilen om du tar den løs kald, og da er det slettes ikke sikkert at 80 km er 80 km lenger. Ikke veldig sunt for batteriet å kjøre det så langt ned heller.

EDIT: Er det ikke engang en stusselig husholdningskontakt der oppe på fjellet?

Trustno1

Du bør ikke legge opp til å kjøre etter du har tomt batteri. Tilbakemeldingene spriker med alt fra 30km til 0
Årsaken er at måling av batteri er ikke helt eksakt, og det kan variere ut fra balansering på cellene og andre årsaker.

Men ser du skriver at du er på fjellet, er laderen du skal til vesentlig lavere i terrenget enn du er nå? Høydemeter har ganske mye å si når du kjører. Har du 80km tilgjengelig og 50km til laderen så tror jeg du bør være ok om du har litt høydemeter å gå på også. Hjelper også på å kjøre sakte, eventuelt slå av klimaanlegget når du skal gjøre småkjøringen, slik at ikke bilen trenger å varmes opp for hver gang du skal småkjøre.

Theotokos

Hei, begge to og takk for svar! Det beroliger meg en del. Er flust av kontakter her, men hjelper lite når det er ladekabelen som er defekt :( Normalt er det flere teslaer her oppe...men ikke denne helgen...

Vi har i all hovedsak nedoverbakke, så det hjelper godt. Vi starter nok i relativt ok temperatur i morgen, og mye utforbakke til å begynne med, så forhåpentlig kan batteriet varme seg gradvis underveis.

Normalt når vi kommer opp hit har vi rundt 20 mil igjen...tilfeldighetene vil ha det til at ladekabelen røk samme dag vi kom opp med mindre igjen på batt enn jeg noen gang har hatt :( Alle andre ganger kunne vi bare kjørt hjem igjen (10 mil)...men ikke denne gangen.

Muffinman

Bare av nysgjerrighet, hvilken høydeforskjell er det mellom der du er nå og laderen?

Theotokos

jeg er på snaue 700 og laderen er nok på rundt 200 uten at jeg er helt sikker...

Muffinman

Skulle gi deg 15-20 km ekstra i forhold til flat vei.

aness

http://tesla.sondell.biz/?p=2285

"Ungefärligen så visade sig reserven vara runt 15 km typical range och 2.7-2.8 kWh på Total Energy."

Jejl

Er du helt sikker på at ladekabelen er defekt? Det hendte at vi måtte vente noen minutt med vår forrige ladekabel, og plugge den inn og ut før ladingen startet.

Theotokos

Den har stått på hele natten, og har tatt den inn og ut flere ganger i løpet av dagen. Har og resatt laderen og bilen...uten hell...

Muffinman


aguro

Hei Theotokos

Du kan lade hos meg i Grønnalivegen 1 på Bortelid, men vi reiser hjem i morgen formiddag

Arild



RaBalder

Sitat fra: Theotokos på lørdag 26. september 2015, klokken 16:25
.... men hjelper lite når det er ladekabelen som er defekt :(
:
Da er det på tide å begynne å tenke på og ha en ekstra ladekabel som backup i bilen.

Krangler ladekabelen og man har backup som kan brukes, så er problemet med en gang mye mindre.

Tyldums

Det er derfor jeg gikk for 32a blått industristikk og en ekstra umc isteden for ladestasjon. Har umc til vanlig hengende i garasjen, men tar den med på langturer inklusive til hytta på Knaben

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Muffinman på lørdag 26. september 2015, klokken 19:29
Er det lys i kladden?
Får du rødt lys ved ladeporten i bilen? Har hatt trøbbel med lader 2 ganger (dvs dvs den ene gangen var det selve UMC'en, den andre selve schucko adapteret), men i begge tilfeller fikk jeg rødt lys.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA