Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

High milage Teslaer?

Startet av SteelTown, tirsdag 27. oktober 2015, klokken 16:23

« forrige - neste »

SteelTown

Hei
Strømleverandørene er ikke så glad i enfasebelastning på 32A.
Er det noen som vet om det går an å omforme trefase til enfase, slik at 32A blir belastet på tre faser?
Vet det er litt komplisert, men er det mulig?

Det hadde vært en god ide for å unngå skjevbelastning av nettet.

Griffel

#1
Sitat fra: SteelTown på lørdag 26. september 2015, klokken 13:37
Hei
Strømleverandørene er ikke så glad i enfasebelastning på 32A.
Er det noen som vet om det går an å omforme trefase til enfase, slik at 32A blir belastet på tre faser?
Vet det er litt komplisert, men er det mulig?

Det hadde vært en god ide for å unngå skjevbelastning av nettet.
For elektroingeniører er det meste mulig, også dette. Økonomien i dette er derimot tvilsom.
Se: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11084.msg154332.html#msg154332
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

v-i-c

Sitat fra: SteelTown på lørdag 26. september 2015, klokken 13:37
Hei
Strømleverandørene er ikke så glad i enfasebelastning på 32A.
Er det noen som vet om det går an å omforme trefase til enfase, slik at 32A blir belastet på tre faser?
Vet det er litt komplisert, men er det mulig?

Det hadde vært en god ide for å unngå skjevbelastning av nettet.

Enkleste løsning er jo å kjøpe en bil som kan lade på trefase. (det er jo ikke aktuelt for deg da du allerede har gått  til innkjøp)

I dag finnes det biler som lader på trefase (AC11kw, AC22kw, AC43kw) i en rekke forskjellige størelser fra:

Små biler for to personer (SMART) til småbil (ZOE) til MB electric opp til Tesla

Slik at om man ved innkjøp ønsker å legge vekt på gode AC ladeegenskaper finnes biler i alle størrelser som gjør det

Selv for biler som ikke har gode AC ladeegenskaper som Leaf  og BMW anbefales ofte kjøpere av disse bilene å gå for best mulig AC ladeevne. Selv forskjeller fra 2kw, 3,6kw til 7,4kw kan oppleves som store. Forskjellen på  strøm (10A, 16A, 32A) mengden i enfase betyr mye i ladetid forskjell.

Selv merker jeg godt forskjell om jeg lader på 11kw, 22kw eller 43kw (16A, 32A eller 64A) trfase 400V.
Jeg ønsker helst å benytte AC43kw.

Har stor forståelse for at du ønsker å bruke 32A
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

ludo

Har vel nevnt det før, men kan hende bilen hadde taklet en aktiv diode bro kobling. Har ikke planer å prøve på min bil ;-)

Da hadde tapene blitt minimale!

Rav4_EV

Dersom du bare likeretter stømmen vil du bare "høvle" toppene av sinuskurven der spenningen er høyere enn batterispenningen . Resten av effekten i perioden blir ikke benyttet. En simpel ladeteknikk som kun kan forsvares i små, enkle strømforsyninger.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

ludo

Hvordan mener du Rav4_EV at en lader fungerer?

ludo

Kanskje du misforsto meg, jeg tenkte å koble seg inn på AC og ikke DC kontakten....

Homecast

Kort fortalt, la 1 fase være 1 fase og 3 fase være 3 fase....
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Griffel

Sitat fra: ludo på tirsdag 29. september 2015, klokken 07:04
Kanskje du misforsto meg, jeg tenkte å koble seg inn på AC og ikke DC kontakten....
Kanskje, kanskje ikke. Det kan hende det virker, kanskje skjer det ingen ting, det kan hende at lader ryker, eller at noe begynner å brenne. Helt avhengig av hvordan lader er bygget, så dette kan variere fra modell til modell. Avhengig av bilens lader tåler av overspenninger osv. og hvordan likeretterbroen er bygget.

Så her er det bare å prøve seg fram for de som har lyst, og økonomi.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ludo


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA