Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Slutt på elbil fordeler på ferger

Startet av Magisak, tirsdag 27. oktober 2015, klokken 11:28

« forrige - neste »

Magisak

Idag tidlig våknet jeg til at det røyk fra blybatteriene i buddyen. Tror dette har en sammenheng med at jeg tuklet litt med tempraturledningen inn i ladeenheten i dag tidlig. Batterien hadde en tempratur på cirka 85 grader.

Virker som laderen har pøsa på med strøm gjennom hele natta.Tror dere dette har sammenheng med at feks tempraturledningen ikke sto godt nok i ladeenheten? (DIN pluggen)

Kan jeg prøve å starte buddyen nå, eller er det kjørt for batteriene på den?

ØysteinBuddy

Tror ikke dette egentlig har noe med fraværende temp.føler og gjøre, men den skal jo bryte lading ved for høy temp.
Laderen blir styrt av spenning og vil ved ca 90 volt avslutte lading.
Har bilen gamle/dårlige batterier? Eller stått veldig lenge uten lading?
Løpet er nok kjørt for det/de batteriene som har kokt.
X-div buddy
X-2xthink city
Nå- 2014 Nissan Leaf Tekna

Magisak

Batteriene er blitt snart 3 år gamle. Har blitt kjørt og ladet relativt jevnt og trutt, men har blitt kjørt noe mindre de siste 3 månedene. De siste dagene har den vært litt kranglete når jeg har ladet. Det har kommet alarm og lyst gult i dioden på zivanen. Derfor jeg også tukla litt med tempraturføleren i går kveld.

Prøvde å starte den litt utpå dagen i dag etter at temperaturen hadde gått ned på batteriene. Så langt virker alt tilsynelatende greit. Bare kjørt veldig kort foreløpig.

elektrolux

Høres ut som et eller flere defekte celler som gjør at batterispenningen aldri kommer opp i høy nok spenning til at laderen stopper. Når så temperaturstoppen er fjernet er det bare eventuell kapasitets stopp som er i drift.

Batteri som har vært over 60C har nok store skader.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Magisak

Takk for svar. Etter denne hendelsen har rekkevidden synke med ca 1,5 mil. Er det uforsvarlig å kjøre med disse batteriene nå? Hvis ikke, burde jeg lade til batteriene er fulle også ta ut laderen igjen, enn så lenge?

Noen som vet om de fortsatt bytter batterier på Enviro Nesbru? Og om de gjør en skikkelig jobb?

elektrolux

Du vil typisk se buling på skadde batteri. Kobler du tilbake temperatur sensoren bør det være relativt trygt å lade og kjøre videre så lenge det er liv igjen i blokkene dine.

Har erfaring med at batteri som har vert utsatt for samme som dine har et liv videre og blir ikke varme ved neste opplading.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Magisak

Takk igjen for svar.

Er det noen måte jeg kan sjekke at den lader som den skal nå. Er ikke helt trygg på å la den stå å lade over natta, og skulle gjerne hatt en måte finne ut at tempføleren stopper ladingen. Hvor lang tid tar det før batteriene blir merkbart varme hvis ikke tempføleren slår inn?

bosonic

Det normale på blyladere med temperatursensor er at de justerer ladespenningen etter omgivelsetemperaturen slik at batteriene alltid oppnår optimal lading. Den skal normalt ikke slå av laderen ved overtemperatur.
Jeg vil fraråde deg til å lade bilen overnatten før du har funnet ut hva som forårsaker varmgang.
Jeg tror at batteriene dine er ødelagt! (Det kan selvsagt også være laderen som er kaputt) En måte å sjekke dette på er å måle spenningen på alle 6 batterisett under lading. Det er to måter å gjøre dette på. Du kan fjerne setebenken og deksler for å måle direkte på batteriene, eller ta en utskrift fra carcontrolleren (Dette krever for øvrig en kabel og pc med hyperterminal)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA