Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå banner jeg sikkert i kirken…

Startet av v-i-c, mandag 26. oktober 2015, klokken 15:50

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: OlavEmil på mandag 28. september 2015, klokken 11:07
Sitat fra: v-i-c på mandag 28. september 2015, klokken 10:56
Grønn Kontakt har vært meget klare på at de ikke ønsker å tilby ladeprodukter tilpasset alle elbiler i Norge.

Nei, ENOVA har vore veldig klare på at dei ikkje ønskjer å støtte byggjing av ladeprodukt til gamle elbilar som nyttar utdatert teknologi, som ikkje lengre er i bruk av nokre av elbilprodusentane som sel bilar i Noreg.

Jepp, om de skulle satt krav om hurtiglading til alle typer biler måtte man vel fått opp PSA-kompatible hurtigladere med Marechal-kontakten også...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ludo

SitatUtdatert teknologi
?

Vil vel heller kalle det teknologi for framtiden ;-)

Ferry

Uansett fortid eller framtid, det er ingen biler pr. i dag som leveres med mulighet for å benytte 43 kW AC. AC er strengt tatt ingen hurtiglader, da laderen sitter i bilen. Så AC har ingenting med "universell hurtiglader" å gjøre.  Det er kun uttak for nettstrøm, og det kan en få på en hvilken som helst CEE rundt omkring.

ZOE


pudderjagar

At 43 kw AC lading vil dukke opp igjen trur eg ikkje da bør vera tvil om, men da kan nok gå ei lita stund før den kjem tilbake. Men eg vil og tru at da vært i form av ein CCS kontakt i bilen. Då kan du lade med DC der da er tilgjengeleg og AC der da ikkje er DC.


I dag har vi små bilar som går ca 200 km. Om ei stund vil me få bilar på størrelse med Caravelle med rekkevidde på 300 km. Då treng dei større batteripakke som vil liggja rundt 60 - 80 kwt og vil bruka meira straum pr km enn dagens. Ergo må dei lade meira også. For å ikkje bruka dagar på å lade så må dei ha meir enn 3,6 kw.

Og batteriteknologien går framover så meir effekt på mindre vekt og masse.

Og når AC er mykje billigare å bygge ut så er det denne standarden som vil kome på hoteller og andre bedrifter som vil trekke til seg kunder. AC er også lettere å auke effekten på når behovet melder seg istadenfor å måtte skifte ut ein DC lader.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Rio

Type 2 kan jo også bruke til DC-lading, opptil 56 kW ved 400V (140 A) - helt standard.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

KjellG

Sitat fra: Ferry på mandag 28. september 2015, klokken 18:02
Uansett fortid eller framtid, det er ingen biler pr. i dag som leveres med mulighet for å benytte 43 kW AC. AC er strengt tatt ingen hurtiglader, da laderen sitter i bilen. Så AC har ingenting med "universell hurtiglader" å gjøre.  Det er kun uttak for nettstrøm, og det kan en få på en hvilken som helst CEE rundt omkring.
Å jeg som trodde "hurtiglader" hadde noe med hurtigheten på ladingen å gjøre, ikke hvor den hurtige laderen er montert.

Rio

Sitat fra: KjellG på torsdag 29. oktober 2015, klokken 22:57
Sitat fra: Ferry på mandag 28. september 2015, klokken 18:02
Uansett fortid eller framtid, det er ingen biler pr. i dag som leveres med mulighet for å benytte 43 kW AC. AC er strengt tatt ingen hurtiglader, da laderen sitter i bilen. Så AC har ingenting med "universell hurtiglader" å gjøre.  Det er kun uttak for nettstrøm, og det kan en få på en hvilken som helst CEE rundt omkring.
Å jeg som trodde "hurtiglader" hadde noe med hurtigheten på ladingen å gjøre, ikke hvor den hurtige laderen er montert.

Det er hurtiglading.

En hurtiglader er boksen som likeretter vekselstrøm (AC) til likestrøm (DC), som batteriet trenger. Når man har et AC-uttak, så er det ikke en "hurtiglader", men et "ladeuttak". Da må man ha en lader i bilen.

Det er viktig å være nøyaktig når vi bruker disse ordene, slik at vi ikke forvirrer nybegynnere.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

turfsurf

Sitat fra: Rio på torsdag 29. oktober 2015, klokken 23:06
Sitat fra: KjellG på torsdag 29. oktober 2015, klokken 22:57
Sitat fra: Ferry på mandag 28. september 2015, klokken 18:02
Uansett fortid eller framtid, det er ingen biler pr. i dag som leveres med mulighet for å benytte 43 kW AC. AC er strengt tatt ingen hurtiglader, da laderen sitter i bilen. Så AC har ingenting med "universell hurtiglader" å gjøre.  Det er kun uttak for nettstrøm, og det kan en få på en hvilken som helst CEE rundt omkring.
Å jeg som trodde "hurtiglader" hadde noe med hurtigheten på ladingen å gjøre, ikke hvor den hurtige laderen er montert.

Det er hurtiglading.

En hurtiglader er boksen som likeretter vekselstrøm (AC) til likestrøm (DC), som batteriet trenger. Når man har et AC-uttak, så er det ikke en "hurtiglader", men et "ladeuttak". Da må man ha en lader i bilen.

Det er viktig å være nøyaktig når vi bruker disse ordene, slik at vi ikke forvirrer nybegynnere.

Nå kan du bare kutte ut BS. En lader er boksen som likeretter, om den er hurtig eller ikke er vel foreløpig definert som 40-50kW potensiell levert effekt.

DC i seg selv har ingen ting med hurtig å gjøre...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Rio

Sitat fra: turfsurf på torsdag 29. oktober 2015, klokken 23:14

Nå kan du bare kutte ut BS. En lader er boksen som likeretter, om den er hurtig eller ikke er vel foreløpig definert som 40-50kW potensiell levert effekt.

Prøv å holde det sivilisert.

Ja, en lader er boksen som likeretter, og les gjerne det jeg skriver.

Når det er snakk om 43 kW AC-uttak, så skrev jeg man har "hurtiglading", men at det som sitter i veikanten er et "uttak" (og ikke noen hurtiglader).

Laderen/likeretteren (ev. hurtigladeren) sitter da i bilen, og ikke i veikanten.




DC i seg selv har ingen ting med hurtig å gjøre...

Det er det da ingen som har påstått.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

turfsurf

Sitat fra: Rio på torsdag 29. oktober 2015, klokken 23:20
Det er det da ingen som har påstått.
Sitat
En hurtiglader er boksen som likeretter vekselstrøm (AC) til likestrøm (DC), som batteriet trenger

Nei vel...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Rio

Sitat fra: turfsurf på torsdag 29. oktober 2015, klokken 23:27
Sitat fra: Rio på torsdag 29. oktober 2015, klokken 23:20
Det er det da ingen som har påstått.
Sitat
En hurtiglader er boksen som likeretter vekselstrøm (AC) til likestrøm (DC), som batteriet trenger

Nei vel...
Sitat fra: turfsurf på torsdag 29. oktober 2015, klokken 23:27
Sitat fra: Rio på torsdag 29. oktober 2015, klokken 23:20
Det er det da ingen som har påstått.
Sitat
En hurtiglader er boksen som likeretter vekselstrøm (AC) til likestrøm (DC), som batteriet trenger

Nei vel...

Ja?

Fremdeles ikke noen slik påstand.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

fredag

Elektrisk lastebil som lader på 43kW type2:


Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

pudderjagar

Eller denne varebilen som kan værta ein stor slager for bedrifter hvis dei fåt ein forhandler i Norge.

Den går nesten like langt som ein Tesla med 90 kwt batteri. Oppgitt til 300 km.

http://www.kreiselelectric.com/en/blog/electric-sprinter-with-300-km-range/

Og lading er TYPE2 AC 43 kw ;D ;D ;D ;D
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

v-i-c

I Danmark er det skilting ti Hurtigladere langs motorveiene på lik linje med bensinstasjoner.

Elbilladning og bensinstasjoner behandles likt.

Nå Har da også Danmark valgt å bygge ut en infrastruktur med universielle hurtigladere.
Denne utbyggingen mottar EU-støtte.

I Norge merkes ikke ladestasjoner systematisk. Og det skje en defakto nedbygging av hutigladetilbudet ved at man fjerner universielle hurtigladere.
(Nå er f.eks den universielle hurtigladeren som stod ved Kiwi Holmestrand fjernet, slik at det er ingen universielle hurtigladere mellom kiwi Asker og Kiwi Sandefjord ca 100 km, Kiwi Holmestand lå midt mellom)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA