Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå banner jeg sikkert i kirken…

Startet av v-i-c, mandag 26. oktober 2015, klokken 15:50

« forrige - neste »

Rio

Det har svært liten hensikt med høyere effekter enn 50 til 100 kW, på samme måte som det har lite hensikt med batterier utover 100 kWh i de fleste tilfeller.

Etter f. eks. 400 km så må mennesker hvile/spise og i løpet av den tiden kan man fylle godt opp batteriet med 50 eller 100 kW.

Joda, det er fint med 250 kW, men det er dyrt, og har få fordeler.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elbil-1

med dagens teknologi kanskje, men det er veldig greitt å kunne se for seg i fremtiden at man kan kjøre 1000+km uten å lade og så kan man stoppe når man vil...

lastebiler vil også få store batteripakker som bør kunne lades raskt. da er  2-300kw batteri med tilsvarende lading noe som raskt kommer på banen.

teknologi blir bare billigere og enklere, så den utviklingen vil nok ikke stoppe

jkirkebo

Sitat fra: Rasmus.B på tirsdag 17. november 2015, klokken 09:45
Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 17. november 2015, klokken 09:30
43KW AC er vel ingen hurtiglader...   må vel opp på minst 100kw for å kalles "hurtig"...

:)
Jaha? På grunn av at det er AC og ikke DC, eller?

Definisjonsmessig er ingen AC-ladeuttak "hurtigladere" siden laderen faktisk sitter i bilen ved AC-lading ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

#78
Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 17. november 2015, klokken 10:54
med dagens teknologi kanskje, men det er veldig greitt å kunne se for seg i fremtiden at man kan kjøre 1000+km uten å lade og så kan man stoppe når man vil...

lastebiler vil også få store batteripakker som bør kunne lades raskt. da er  2-300kw batteri med tilsvarende lading noe som raskt kommer på banen.

teknologi blir bare billigere og enklere, så den utviklingen vil nok ikke stoppe

Hvor mange, sånn helt seriøst, tror du trenger å "kjøre 1000+km uten å lade"? ;)
Vi kan ikke dimensjonere infrastrukturen etter de helt marginale brukerne.

Så snart man er over 400 km (gjerne mindre i Norge), så tar man uansett pause og skal spise, osv. Da vil selv 50 kW være nok til å lade under pausen.

Det er veldig mye bedre med mange 50 kW hurtigladere enn det er med noen få, dyre 100 kW hurtigladere. Mindre kø, og mindre omvei for å finne en lader.

For lastebiler vil man uansett trenge egne ladere, fordi det er ikke fysisk plass til lastebiler på de fleste stedene hvor man har hurtigladere nå.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rasmus.B

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 17. november 2015, klokken 13:29
Sitat fra: Rasmus.B på tirsdag 17. november 2015, klokken 09:45
Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 17. november 2015, klokken 09:30
43KW AC er vel ingen hurtiglader...   må vel opp på minst 100kw for å kalles "hurtig"...

:)
Jaha? På grunn av at det er AC og ikke DC, eller?

Definisjonsmessig er ingen AC-ladeuttak "hurtigladere" siden laderen faktisk sitter i bilen ved AC-lading ;)
Sant nok, men det var nok ikke det som var sakens kjerne her. Her var det påstanden om at en må opp i minst 100 KW for å kalle det hurtig som jeg egentlig reagerte på, men stilte ett litt klønete kontrollspørsmål.
Man kan selvfølgelig mene at man må opp i minst 100 KW for å kalle det hurtiglading,  men det blir ikke nødvendigvis sant av den grunn.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

elbil-1

#80
Sitat fra: Rio på tirsdag 17. november 2015, klokken 18:30

Hvor mange, sånn helt seriøst, tror du trenger å "kjøre 1000+km uten å lade"? ;)
Vi kan ikke dimensjonere infrastrukturen etter de helt marginale brukerne.

Så snart man er over 400 km (gjerne mindre i Norge), så tar man uansett pause og skal spise, osv. Da vil selv 50 kW være nok til å lade under pausen.

Det er veldig mye bedre med mange 50 kW hurtigladere enn det er med noen få, dyre 100 kW hurtigladere. Mindre kø, og mindre omvei for å finne en lader.

For lastebiler vil man uansett trenge egne ladere, fordi det er ikke fysisk plass til lastebiler på de fleste stedene hvor man har hurtigladere nå.

jeg snakker ikke om den "fremtiden" vi kan se for oss nå - men ved å se litt i "glasskula" så TROR JEG at vi vil se en dramatisk endring av både lademøsnter og infrastruktur i de neste 5-10-15 årene.

ikke sikkert alt slår til, men noe av det jeg TROR vil være realiteter:
(og kanskje ikke lurt å være så bastant som enkelte her - IBM sa i sin tid at det bare var bruk for 2 datamskiner i verden...)

fakta: Norge "flommer over" av strøm allerede i dag - 5% økning vil dekke all transport i norge viser undersøkelsene.

- Jeg TROR derfor det vil være bortkastet i norge å bruke strømmen til å lage hydrogen som så skal lage strøm i bilen igjen. Hydrogen vil vi eksportere til land uten god og utslippsfri strøm produsert lokalt.

Kanskje følgende scenario vil skje eller deler av det:
- Strøm blir en konkurransevare på lik linje med drivstoff i dag
- Ladestasjoner lik dagens bensinstasjoner - de erstattes av store ved hovedfartsårene, mindre utenfor, som i dag.
- Store ladestasjoner med 20-30-40-50 ladepistoler, plass til både lastebiler og personbiler
- Batterier som gjør at vi kan kjøre 1000+ km både med personbiler og lastebiler, eller bare lade en gang i uka for de som vil det og kjører kort. (Dagens biler har jo 100L tank og kjører lett 1000km, selv om de fleste klarer seg med 20L tank og fylle en gang om dagen..) Skal jeg på ferie så kan jeg velge å stoppe på veien og fylle på "tilbud" eller ikke.
- Ladetider som er maks 10-15 min på småbiler og 30-40 min på store lastebiler med 1000kw batteri. Ladere på 200-500KW på biler og høyspentlading på lastebiler.
- Automatisk ladepistol - kjør inntil, bilen starter å lade. Eller induksjonslading etc.
- "tilbud" på full "tank" - strøm er konkurransevare - kom innom og kjøpe en burger, få full tank på kjøpet - 20% rabatt på søndager etc etc.
- "gratis saktelading" - 22-43kw-50kw på butikken - de som ikke har en slik lader vil ikke få kunder - går konkurs.
- effektavgift blir borte - utbygging av nettet og/eller battericontainere (Gjøres alt i dag) med et par MW kapasitet på de store stasjonene vil glatte ut effekttoppene.


etc. etc.

mange scenarier som kan bli realitet - teknologi blir billigere og billigere og forskningen går raskt på dette feltet.

Rio

1) Jeg mener også at hydrogen er et blindspor.

2) Jeg mener man må dimensjonere ladeeffekten etter mennesker/bruk. Mennesker trenger ikke kjøre 1000+ km uten å lade. Vi kjører i gjennomsnitt 33 km per dag, så vi trenger ikke engang å lade vanligvis.

3) Vi må dimensjonere for "mange elbiler" og det betyr at vi må tenke på hvordan vi kan fordele effekten best mulig, raskest mulig, for å få minst mulig kø.

4) Vi må ikke lage knalldyre løsninger, som gjør at det er dyrere med elbil enn fossilbil når man skal på tur. Keep it simple!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elbil-1

#82
jeg tror fortsatt at Stort = billig og at teknologien vil sørge for at også små ladestasjoner med en eller 2-3 hurtigladere på 100-500kw vil være billig.

teknologien vil sørge for at fremtidens biler med 1000km rekkevidde har samme kostnad som dagens 200km biler. Da vil ingen ha "20L tank", for de vil heller fylle på tilbud hver søndag og klare seg hele uka.

Så kan man selv velge når og hvor man fyller eller tar pause - akkurat som med dagens biler. (Volvo XC60 går 1100-1200km på full tank, samme gjør golf diesel)

Men det kan godt hende man får bittesmå el-biler (som eks. smart for two) som har 20L "tank" og går 200km - til innkjøpspris 30.000,- med dagens kroneverdi.


men skal vi diskutere dette videre bør vi lage en ny tråd, for dette er streengt tatt ikke diskusjon om 43KW ac.. (men vi kan jo kuppe VIC sin tråd, slik han har kuppet det meste...) :)

Rio

Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 17. november 2015, klokken 22:55
jeg tror fortsatt at Stort = billig og at teknologien vil sørge for at også små ladestasjoner med en eller 2-3 hurtigladere på 100-500kw vil være billig.

teknologien vil sørge for at fremtidens biler med 1000km rekkevidde har samme kostnad som dagens 200km biler. Da vil ingen ha "20L tank", for de vil heller fylle på tilbud hver søndag og klare seg hele uka.

Så kan man selv velge når og hvor man fyller eller tar pause - akkurat som med dagens biler. (Volvo XC60 går 1100-1200km på full tank, samme gjør golf diesel)



Men du får mer kø med 1 x 200 kW enn 2 x 100 kW enn 4 x 50 kW, osv. på grunn av batterikjemi.

Tenk over folks bruksmønstre:

Du glemmer at folk ikke kjører 1000 km hver dag. De kjører 35 km, og lader hjemme.

Av og til kjører de på hytten - la oss si den er 300 km vekke. Da trenger de ikke hurtiglading dersom bilen har 400 km effektiv rekkevidde. Dersom de ikke har strøm på hytten, så må de lade ca 250 km verdt med strøm på vei hjem.

En gang i året kjører de til Italia eller Nord-Norge. Da kjører de opptil 400 km før de lader med 50 kW i under en time, mens de spiser.

Selvsagt er det bedre med batterier med 10000 km rekkevidde, og 1 MW superduperladere, men det er faktisk ikke noe det er behov for. Ikke reelt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elbil-1

hvorfor har volvo 100L tank og kan kjøre 1100km da?  Fordi det ikke er bruk for det??

Jeg har bruk for det...

fordi jeg vil stoppe når jeg ønsker, fylle en gang i uka, når det et på tilbud etc.

jeg TROR du tar feil, fordi teknologien vil bli så billig at det vil bli en realitet med store batterier og kraftigere ladere.

men, time will show :)

Rio

Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 17. november 2015, klokken 23:06
hvorfor har volvo 100L tank og kan kjøre 1100km da?  Fordi det ikke er bruk for det??

Jeg har bruk for det...

fordi jeg vil stoppe når jeg ønsker, fylle en gang i uka, når det et på tilbud etc.

jeg TROR du tar feil, fordi teknologien vil bli så billig at det vil bli en realitet med store batterier og kraftigere ladere.

men, time will show :)

Nå er vi vel off-topic i denne tråden.

Volvo har en "100 liter"-tank fordi den koster det samme som en 50 liter-tank.

150 kWh-batterier koster ikke det samme som 75 kWh-batterier. De er også dobbelt så tunge.

Foreslår vi tar resten i den andre tråden.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

THE

Sitat fra: Rio på tirsdag 17. november 2015, klokken 22:51
2) Jeg mener man må dimensjonere ladeeffekten etter mennesker/bruk. Mennesker trenger ikke kjøre 1000+ km uten å lade. Vi kjører i gjennomsnitt 33 km per dag, så vi trenger ikke engang å lade vanligvis.

Alle mennesker har ikke det samme behovet som gjennomsnittet. Egentlig finnes det ikke en eneste elbil som dekker mine behov på markedet i dag, og ikke som jeg vet kommer heller. Den som ser ut til å være nærmest er Tesla X, men til en pris på 8-900k kroner blir det uaktuelt, i alle fall med ulempene som følger med bilen.

I dag har jeg en Zoe med 43kW AC lademulighet. Måtte nevnes slik at jeg fikk med noe som er relevant for tråden  ;D  Jeg kjører ca 100 km hver dag til/fra jobb, uten lademulighet på jobb. På mandag og onsdag ettermiddag har jeg behov for å kjøre drøyt 70 km en time etter at jeg kommer hjem fra jobb. Det lar seg gjøre uten problem, og uten lading på sommer, men på vinter er løsningen 11kW lading hjemme. Fredager på vinteren er det av og til kveldskjøring i slalåmbakken, og da blir det ca 120 km kjøring på ettermiddagen etter jobb. I tillegg er det stigning fra 0-1000moh på denne turen. Ingen lademulighet i alpinanlegget og ingen hurtigladere jeg kan lade på heller. Denne turen klarer jeg ikke å kjøre med Zoe, både pga. rekkeviddeutfordring og mangel på skistativ. Enn så lenge får den gamle diesel-SAAB'en ta de turene som ikke er praktisk mulig med elbil.

SAAB'en må nok også finne seg i å dra tilhenger og campingvogn de gangene det er aktuelt, den må også fungere som familiefrakter når mye bagasje, ski osv. skal med, eller når vi skal på langturer.

Til sommeren blir det en tur opp til Øst-Finnmark, og da vil til og med en Tesla bli veldig upraktisk pga mangel på hurtige lademuligheter i Nord-Sverige, Nord-Finland og Nord-Norge.

Når jeg skal på "langturer" som krever max 2-3 korte ladestopp på 43kW AC tar jeg gjerne elbilen, men jeg orker ikke å ta elbilen hvis det er kun 22kW AC tilgjengelig der jeg må stoppe for å lade. Heldigvis er det godt utbygd med 43kW i Hordaland og deler av Sogn og Fjordane der jeg er avhengig av å lade. Veldig greit å kjøre 43kW Zoe også, siden de fleste hurtigladeren klarer å lade på AC samtidig som DC, og da kan jeg med god samvittighet snike i køa mens Golf og Leaf venter på DC-kontakten.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

elbil-1

Generell ladediskusjon er flyttet til egen tråd...

v-i-c

Sitat fra: Electrix på fredag 20. november 2015, klokken 14:01
Dette er jo kjempebra, GK har stabile ladere og ok prising, og bensinstasjoner og kiosker/spisesteder er ideelle steder å stoppe for å lade.

Det er bra Renault også bidrar, men jeg er redd de ødelegger litt for seg selv med avtalene om gratis lading. Dette fører ofte til overforbruk og unødvendig kø, det hadde vært bedre med et visst antall timer med lading eller et visst antall kWh med strøm. Da hadde man sluppet at "skal bare ha fordi det er gratis"-folket beslaglegger stasjonene unødvendig.

>> Da hadde man sluppet at "skal bare ha fordi det er gratis"-folket beslaglegger stasjonene unødvendig.

En meget viktig faktor om hvor lenge en elbil står til ladning er hvor mye energi som overføres pr tidsenhet.
Statoil har frem til nå lagt til rette for rask ladning av alle elbiler. Grønn kontakt har ikke vist vilje til å gjøre dette.
Det blir spennende å se om denne avtelen medfører at Statoil endrer sin politikk om å legge tilrette for rask ladning av alle elbiler. Det blir også spennende å se hvor rask eventuelt Grønn kontakt fjener eksterendde muloighet for rask ladning for alle elbiler på de statoil stasjoner som har dette i dag.

Noen vil nok oppleve det som en blokkering av hutiglader når jeg bruker en time å fylle tanken fordi ladeopperatøren ikke gidder å legge til rette for rask ladning av alle elbiler, slik Grønn Kontakt har vist manglende vilje til å gjøre.

For all del det er meget bra at det bygges ut flere ladestasjoner når vi etterhvert får flere elbiler.
Jeg for min del hadde heller sett at det hadde vært Fortum og ikke Grønn Kontakt som hadde inngått denne kontrakten, da Fortum har vist større vilje til å dekke mitt behov for rask ladning.

Det er meget fint om vi får reel konkuranse mellom flere ladeopperatører i samme geografiske område.

Håper at ENOVA bevist gir støtte til to Opperatører på alle de utslyste strekningene i den hensikt å skape konkuranse og ikke lademonopol i et område. Mange har bekleget at f.eks AR har hatt lademonopol i enkelte områder f.eks over Dovre.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

elbil-1

100 stk zoe med 43kw lader - er det så mange som er solgt i norge?

Skjønner godt at en ladeoperatør tar hensyn til de mange dusen bilene med chademo eller css + 22kw type 2 når man bygger ut.

Man kan ikke bruke midler på masse ladepunkter i tilfelle en av disse 100 tilfeldigvis dropper innom.

Nei, dere som har en slik "sær" bil får
Finne dere i at det ikke blir noe særlig annet enn 22kw lading å få...


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA