Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå banner jeg sikkert i kirken…

Startet av v-i-c, mandag 26. oktober 2015, klokken 15:50

« forrige - neste »

fredag

Sitat fra: Rio på torsdag 29. oktober 2015, klokken 22:02
Type 2 kan jo også bruke til DC-lading, opptil 56 kW ved 400V (140 A) - helt standard.

Hvilke biler og ladestasjoner støtter dette? Ingen?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Rio

Sitat fra: fredag på lørdag 07. november 2015, klokken 14:37
Sitat fra: Rio på torsdag 29. oktober 2015, klokken 22:02
Type 2 kan jo også bruke til DC-lading, opptil 56 kW ved 400V (140 A) - helt standard.

Hvilke biler og ladestasjoner støtter dette? Ingen?

Nei, man har valgt å bruke CCS/Combo i stedet, men Type 2 standarden støtter det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

v-i-c

Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 11. november 2015, klokken 03:38
Fint med ladetilbudet på Kiwi, men det er svært mange andre hurtigladere både frittstående og på kjeder som McDonalds og Statoil. Coop har også våknet i det siste, og skal satse på hurtigladere ved sine butikker.

Tror de som har butikker og satser på hurtiglading er smarte, de skaper nye vaner hos elbilbrukere som prioriterer disse butikkene, og de for en handel på ca 30 min per hurtigladekunde.

Jeg har ikke sett en eneste brukbar hurtiglader ved McDonalds her har de kun "handlelader på AC22kw"

Ja Statoil har satt opp universielle hurtigladere.

Hvem andre er det som har satt opp universielle hurtigladere i år?

Jeg vil fremdelles hevde at de universielle hurtigladerne som er satt opp hos Kiwi utgjør hovedstammen av universielle hurtigladere som alle kan lade raskt fra (Tesla har sine egne ladere spesielt tilpasset Tesla så jeg ser bort fr Tesla her).

Jeg har som sakt meget stor forståelse for at Kiwi lager et opplegg som tvinger deg til å handle hos kiwi. (kjøp et eple om du ikke trenger annet)

Det er uheldig at man hos enkelte kiwi butikker har fjernet muligheten for hurtigladning, slik det ble gjort på "Kiwi ved Holmestadnd". Det er da ca 100 km mellom Kiwi Asker og Kiwi Sandefjord på vei sørvestover langs E18 fra Oslo.
En må bare håpe at det etterhvert vil komme opp en ny hurtiglader mellom Asker og Sandefjord.

Det er meget positivt at man på Kiwi Mølla i Oslo igjen har fått på plass to universielle hurtigladere.

Skiltingen må bli bedre slik at også oss "sløve" elbilister forstår at dette er handleparkering hos kiwi og at du får parkeringsbot om du ikke handler hos Kiwi om du ikke trekker parkeringslapp om du handler hos nabobutikken til kiwi.

Så du kan trekke parkeringslapp, starte ladning, handle hos kiwi, hvis nødvendig får du sette deg i bilen og vente til du har ladet nok. da får du ikke bot. Ja dette er vanskelig å forklare dette ved hjelp av skilting som ingen leser.

Kanskje burde noen som er flinke med det norske språket hjelpe Kiwi med å skrive ned dette på en slik måte at alle elbilister i Norge forstår dette. Tar noen utfordringen?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Leon

#63
Sitat fra: v-i-c på onsdag 11. november 2015, klokken 07:22
Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 11. november 2015, klokken 03:38
Fint med ladetilbudet på Kiwi, men det er svært mange andre hurtigladere både frittstående og på kjeder som McDonalds og

Jeg har ikke sett en eneste brukbar hurtiglader ved McDonalds her har de kun "handlelader på AC22kw"

Og som vanlig ser v-i-c verden gjennom sine egne sære "AC43kW-briller". Det kan lett skape forvirring for dem som ikke kjenner han og hans korstog... :o

McDonalds har faktisk ikke bare AC22kW "handleladere". De har faktisk også 40+kW DC hurtigladere for CHAdeMO og CCS. Disse er absolutt brukbare, og er vel det de fleste av oss andre mener når vi snakker om hurtiglading for andre enn Tesla...   :)

Edit: Skjønner ikke helt hvorfor et svar på et innlegg i tråden "parkeringsbot ved hurtiglading" skal havne i "AC43kW" tråden...
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Ferry

Sitat fra: Leon på onsdag 11. november 2015, klokken 11:54
De har faktisk også 40+kW DC hurtigladere for CHAdeMO og CCS.

Disse heter fra nå av "Multihurtiglader". Ikke å forveksle med v-i-cs noe misvisende begrep "universell hurtiglader". Det er jo nesten så en kunne tro at universell hurtiglader var noe alle kunne lade hurtig fra  ;D ;D ;D

Vyrde helsingar,

Kongen

v-i-c

Sitat fra: Rio på mandag 16. november 2015, klokken 23:59
Men det er jo fordi man satser på få hurtigladere, og ikke flere semihurtigladere, som vil ta unna køen langt raskere.

Husk at ENOVA bevist oppfordrer til ikke å bygge ut hurtiugladere som alle biler kan bruke.
Ved utbygging av ladere som alle kan benytte oppfordrer ENOVA til utbygging av semihurtigladere fremfor Hurtigladere.

I Danmark, Sverige og Tyskland bygges det ut langt flere hurtigladere enn i Norge (målt i forhold til antall elbiler).
I disse landene er det også normalt at en hurtiglader kan brukes av alle biler til rask ladning i motsetning til ENOVAS politikk i Norge.

Så ENOVA gjør som du ber om oppfordrer til utbygging av semihurtigladere fremfor hurtigladere som alle kan bruke.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Ferry

Sitat fra: v-i-c på tirsdag 17. november 2015, klokken 05:15
Husk at ENOVA bevist oppfordrer til ikke å bygge ut hurtiugladere som alle biler kan bruke.

Dette har jeg ikke hørt noe om, kan du utdype?

zbk

Værsåsnill, vennligst IKKE utdyp! Det er allerede gjort i tilstrekkelig mange tråder.

@Ferry: Les innleggene til v-i-c så finner du side opp og side ned om mangel på ladepunkter med 43kW AC: http://elbilforum.no/forum/index.php?action=profile;area=showposts;u=24416
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

elbil-1

43KW AC er vel ingen hurtiglader...   må vel opp på minst 100kw for å kalles "hurtig"...

:)

Rasmus.B

Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 17. november 2015, klokken 09:30
43KW AC er vel ingen hurtiglader...   må vel opp på minst 100kw for å kalles "hurtig"...

:)
Jaha? På grunn av at det er AC og ikke DC, eller?
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Rio

Når det er AC så er det per definisjon ikke noen "lader", men et helt vanlig strømuttak.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elbil-1


Jaha? På grunn av at det er AC og ikke DC, eller?
[/quote]

fordi (etter min mening) er 43KW alt for sakte til å kalles hurtiglading

THE

Sitat fra: Rasmus.B på tirsdag 17. november 2015, klokken 09:45
Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 17. november 2015, klokken 09:30
43KW AC er vel ingen hurtiglader...   må vel opp på minst 100kw for å kalles "hurtig"...

:)
Jaha? På grunn av at det er AC og ikke DC, eller?

Etter v-i-c sin definisjon av hurtiglading må tesla S90 ha ca 200 kW lader for å kalle det hurtiglading, men på en trilling er det tilstrekkelig med drøyt 30 kW lader for å være hurtiglading. Kravet er at man kan lade opp batteriet på 30 minutter, og da vil begrepet hurtiglading være avhengig av størrelsen på batteripakken.

Det som er sikkert er at definisjonen av hurtiglading nok vil endre seg med tiden. Når 60-150 kWh batteripakker er normalen, så vil nok dagens 43/50kW hurtiglading betegnes som semi-hurtig.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

elbil-1

ja, definisjonen av hurtiglading vil endre seg like raskt som hva som kalles/ble kalt "bredbånd"..

husker godt bredbånd på 64Kbit ISDN....  :)

THE

Ja, og den første PC'en jeg hadde var oppgradert til 1MB RAM... teknologiutvikling går raskt, og det er vanskelig å vite hva som kommer mer enn noen få år fram i tid.

Tror nok at Arctic Roads sitt demo/skryte-anlegg i Vestby viser hva som kommer om et par år. På sentrale trafikknutepunkter tror/håper jeg at det vil bli store ladeplasser, i likhet med Danmarksplass, der det er tilnærmet ubegrenset med effekt og plass til at mange biler kan lade samtidig. Ser også for meg at det vil bli max 200-250kW ladeeffekt siden IEC standard (IEC 62196-3:2014) for plugger og konnektorer for elbillading  allerede støtter dette, og antar da at noen jobber med standarder for DC-lading på minst disse effektene.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA