Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå banner jeg sikkert i kirken…

Startet av v-i-c, mandag 26. oktober 2015, klokken 15:50

« forrige - neste »

Kent

Sitat fra: v-i-c på fredag 25. september 2015, klokken 21:12
Sitat fra: Kent på fredag 25. september 2015, klokken 20:53
At to biler kan lade på 22kW er for de aller fleste bedre en at en håndfull biler lader på 43kW.

Selv de med utdatert Zoe kan også lade på 22kW, selv om du prøver å fornekte det.

Snakker vi ikke om hurtigladning dvs full tank på 30 min.

AC22kw er glimrende for Handle-ladning i "varesentre" hvor en normalt bruker minumum 30 min ofte opp mot 45 min

Men å stå langs veien midt på vinteren i 60 minutter for å fylle tanken før en kjører over fjellet blir da bare for dumt.

Hvorfor sette krav om 50KW på DC og ikke sette kravet til 25 KW på DC da blir det da mye billigere.

Kan en ZOE-eier vente 60 min , kan da også en LEAF-eier vente 60min.
LEAF -eieren er jo vant til sakte ladning.
Tingen er jo at 43kW er en standard som ikke finnes i, og ikke kommer til noen nye biler i overskuelig framtid, da er det bedre å legge til rette for at de aller fleste får et så godt som mulig ladetilbud, framfor å prioritere å legge til rette for noen få biler med eldre utgått ladeteknologi. Alle som kjøper Zoe i dag får fult utbytte av 22kW stolper.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Gliderman

Husk hva du skrev i en annen tråd om marked, kunder og tilbud. Ingen 43kW tilbud, ingen 43kW kunder, noe som er helt rett. Du kan også snu det og si; ingen 43kW kunder, intet tilbud. Du fyller ikke butikken med varer det ikke er kunder til.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

moderator 2

Har du lyst til å diskutere AC43kw lading, kan du gjøre det i denne tråden.

Her flytter jeg også innlegg som omhandler AC43kw, og som blir lagt inn i diskusjoner om ChaDeMo og Combo hurtiglading.

Lars
Forum admin
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Speeder

Sitat fra: Forum Admin på fredag 25. september 2015, klokken 22:32
Har du lyst til å diskutere AC43kw lading, kan du gjøre det i denne tråden.

Her flytter jeg også innlegg som omhandler AC43kw, og som blir lagt inn i diskusjoner om ChaDeMo og Combo hurtiglading.

Lars
Forum admin
Håper dette blir moderert strengt fremover. Selv jeg med 43kW Zoe er lei av 43kW temaet i 'alle' tråder som omhandler lading. Til alt overmål er det én og samme bruker som tar det opp hver gang!
Zoe 43kW

Kent

Bra initiativ.

Vi burde kanskje vært litt flinkere til å ignorere dette, men det er ikke lett når debatten dukker opp overalt. Nå kan vi  holde den her, så blir det litt triveligere i de andre trådene :)
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Leon

Sitat fra: v-i-c på fredag 25. september 2015, klokken 21:12

Hvorfor sette krav om 50KW på DC og ikke sette kravet til 25 KW på DC da blir det da mye billigere.

Kan en ZOE-eier vente 60 min , kan da også en LEAF-eier vente 60min.
LEAF -eieren er jo vant til sakte ladning.

Hvor mange biler med 43kW AC er det solgt i Norge? Et par hundre? Hvor mange vil det være om et år eller to? Neppe flere enn det er i dag. Statistisk sett vil de fleste av disse sjelden eller aldri besøke en hurtiglader.  Sikkert fint med like mange dedikerte hurtigladere som antall biler, men...

Det finnes til sammenligning anslagsvis mellom 40 og 50.000 biler som lader med DC CHAdeMO eller CCS, og antallet øker sikkert med totalt antall solgte Zoe 43kW, flere ganger i uka...

Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

ludo

For meg er det veldig merkelig at det ikke kan settes på en 43kW Type 2 kontakt på selve DC laderen. Det må jo være marginale kostnader?

Er det slik at det ikke leveres DC ladere med Type 2 kontakt uten ledning?




zbk

Grønn kontakt er oftest behjelpelige ved spørsmål. Send en mail til dem om hva pris og andre forskjeller som driftssikkerhet. Post svaret her.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Leon

#23
Grønn Kontakt har allerede svart, og gitt uttrykk for sitt syn - både på mange andre og på denne tråden.
Foreslår at du leser deres svar på denne tråden på nytt!

Tror det snart er på tide å innse at når den siste Kiwi laderen er satt opp, da er det slutt på nye 43kW AC ladere. Markedet er rett og slett for lite. Dere får trøste dere med at dere er av de få som får full effekt av de mange 22kW AC punktene som nesten alltid står ledige rundt omkring!
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

ludo

Spørsmålet var tilgjengelighet og pris for Type 2 kontakt (uten ledning) på DC ladere. Det er vel heller ingen av de andre i denne tråden som foreslår kun Type 2 kontakt (uten ledning) på DC laderen. Så det er en ny vinkling.

Jeg har Kia Soul EV, og trenger ikke Type 2 43kW.
Syntes det bare er interessant spørsmål!


Panduck

Sitat fra: ludo på lørdag 26. september 2015, klokken 09:18
For meg er det veldig merkelig at det ikke kan settes på en 43kW Type 2 kontakt på selve DC laderen. Det må jo være marginale kostnader? Er det slik at det ikke leveres DC ladere med Type 2 kontakt uten ledning?

DC-ladere med type2 kontakt uten ledning gir kun 22kW. Hva som defineres som "marginal merkostnad" kan man jo lure på. Fra enkelte leverandører var AC43kW/DC ladere mindre pålitelige enn de som kun har DC. Ettersom AC43kW må ha fastmontert kabel (dette har nok med sikkerhet å gjøre...), er det langt flere deler som kan feile og trenge service. En lader med 43kW må altså ha en fastmontert kabel. Om denne laderen kunne gi "overskuddskraften" til en ladende AC bil, vil en 22kW plugg være bedre, da SoulEV, LEAF, Trilling o.l vil kunne "lade mens de venter".


Kent

Om jeg har forstått ting rett, så er det Renault som har betalt ekstrakostnaden for 43kW AC tidligere, men slutta med det det når de innså at det ikke var en egnet standard.
Det er vel hovedgrunnen til at det ikke blir satt opp flere 43kW-punkter når kiwi-prosjektet er sluttført.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

v-i-c

Sitat fra: Panduck på lørdag 26. september 2015, klokken 11:57
Sitat fra: ludo på lørdag 26. september 2015, klokken 09:18
For meg er det veldig merkelig at det ikke kan settes på en 43kW Type 2 kontakt på selve DC laderen. Det må jo være marginale kostnader? Er det slik at det ikke leveres DC ladere med Type 2 kontakt uten ledning?

DC-ladere med type2 kontakt uten ledning gir kun 22kW. Hva som defineres som "marginal merkostnad" kan man jo lure på. Fra enkelte leverandører var AC43kW/DC ladere mindre pålitelige enn de som kun har DC. Ettersom AC43kW må ha fastmontert kabel (dette har nok med sikkerhet å gjøre...), er det langt flere deler som kan feile og trenge service. En lader med 43kW må altså ha en fastmontert kabel. Om denne laderen kunne gi "overskuddskraften" til en ladende AC bil, vil en 22kW plugg være bedre, da SoulEV, LEAF, Trilling o.l vil kunne "lade mens de venter".

Kan du dokumentere følgende påstand:
"
Ettersom AC43kW må ha fastmontert kabel (dette har nok med sikkerhet å gjøre...)
"

Dette er en påstand som tidligere er blitt fremsatt, vedkommende som kom med påstanden (sentralt plassert hos en ladeopperatør) har måtte gå tlbake på denne påstanden, så hvis noen faktisk har noen dokumentasjon for denne påstand så er det fint om den deles med oss andre.

Anbefaler alle å sette seg inn i de tekniske speifikasjone for type2 og AC før de slenger ut udomumenterte påstander.

For en kabel som benyttes i 30 min med 64A 400V og som er kort kan benyttes 5x10mm2 CU
For en kabel som dimmensjoneres til "kontinuerligbruk" bør man ha 5x16mm2 CU

5x16mm2 veier en del og noen synes de er for tunge å ta ut  og inn i bilen
5x10mm2 i kort lengde er grei å håndtere for en voksen person og enkel å ta ut  og inn av bil.

Som privat persom kan du f.eks kjøpe din egen mobile  hurtiglader
http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=195900&Vare=102453
http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=195900&Vare=49763

En crOhm EVSE1M63 for fastmontering på stolpe eller vegg er rimligere enn den mobile utgaven.
For levering i Norge av norsk selskap spesialisert på billadning er prisen under NOK 20.000.

En trenger kun 64A kabel om en vil ta ut 64A fra en type2 kontakt.
Det er lovlig og forsvarlig å sette inn en kabel for maks 13A / 20A / 32A / 64A i et type2 ladehull som kan levere AC43kw
Bil og veggboks leser av direkte på kabel hvor mye strøm som kan sendes i den enkelte kabel.
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196#Signal_pins

La oss slå fast at det er ikke noe teknisk problem å lage et type2 ladehull som leverer AC43kw ei heller å bygge dette inn i en DC lader om man ønsker dette.

Mange CCS DC ladere har dette i dag (i AC22kw utgave) det er et fåtals komponenter som skal byttes til en meget lav pris for å levere AC43kw.

Noen økonomer ønsker ikke å levere AC43kw ut fra politiske/markesmessige forhold. Tilsvarende at EU ønsket å forby den gamle japanske standard for DC ladning. Disse "økonomene" må selvfølgelig ha lov til å ha sine meninger, men de bør ikke komme med uriktige tekniske opplysninger og presentere det som sanferdige opplysninger.

En må ikke glemme at Renault er "Fransk" og Tyskland har verdens største bilprodusent som ønsker å dominere og bestemme over andre. Denne tyske bilfabrikanten har også benyttet direkte svindel/lovbrud i den hensikt å øke sin fortjeneste (er vel for tiden under politi etterforskning i Norge).
Det er tydelig at "Tyske" Interesser ønsker å motarbeide "franske" interesser. (Dette er velkjent for alle)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Gliderman

v-i-c er veldig glad i dokumentasjon. Kan han dokumenterer påstandene i de 2 siste avsnittene i innlegget under?
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

ludo


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA