Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå banner jeg sikkert i kirken…

Startet av v-i-c, mandag 26. oktober 2015, klokken 15:50

« forrige - neste »

v-i-c

Sitat fra: kodalse på fredag 25. september 2015, klokken 07:55
Hurtigladere hver 50. kilometer med fokus på hvor elbiltettheten er størst.
Får bare håpe at Fortum eller Grønn Kontakt får flesteparten her.

Hvem som bygger ut betyr ikke så mye for meg.
Det som betyr noe for meg er :
-- Grei pris ved drop inn kjøp.
-- Mulighet for å kjøpe fri bruk i et år, til grei pris
-- At de selger et tekniske ladeproduktet som jeg kan benytte til raskt å fylle opp tanken
   (maks 30 min ladepause for å få full tank)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

v-i-c

#1
Sitat fra: ThomasEL på fredag 25. september 2015, klokken 13:22
Denne "delmengden" utgjør ca 99% av dagens elbiler med hurtiglademulighet. Og det produseres ikke lenger elbiler med støtte for AC 43kW lading, så denne "delmengden" på 99% kryper oppover mot 100%.

Din mening er helt legitim, men syns med respekt å melde den ikke trenger å komme til uttrykk i alle tråder her på forumet. Moderator har vel mildt sagt hintet litt om det...

Ser du har startet en egen tråd om dette, og det er helt topp!!!

Hvor mange Tesla'er er det solgt i Norge?
Tesla'ene kan ikke hurtiglade på et av disse nye punktene. Ja Tesla kan lade via AC22kw eller via adapter til den "gamle" japanske standard for DC-ladning.

Men Tesla'en klarer ikke å fylle tanken på 30 min som er det praktiske kravet for hurtigladning

Så delmengden som kan hurtiglade blir nok mindre enn 99%.
Det er fint om vi ikke tuller med tallene.

Du står fritt til å ha din mening om AC43kw på samme måte som jeg gjør, men den diskusjonen kan vi ta i en annen tråd ... ikke sant ...

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23922.0.html kan jo benyttes til en drøftelse om Tesla kan hutiglade på disse nye kommende "hurtiglader" stasjonene
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

v-i-c

Sitat fra: Gliderman på fredag 25. september 2015, klokken 14:30
Køen av biler som kan lade med AC43kW blir nok ikke lang, om den i det hele tatt oppstår, så her er det bare å lade i ro og fred til DC lader ledig.

Mvh
Svein Erik

Det har du antagelig helt rett i siden dette ladepunktet ikke tilbyr universiell hurtigladning.
Alle med ZOE vil nok heller ta turen til KIWI på vei ned mot Sandefjord. der får man fylt tanken på 30 minutter.
Skal en sakte-lade på AC22kw vil det å fylle tanlken ta 60 minutter.

Du vet sikkert det samme som alle som driver butikk har du ikke produktet kundene ønsker får du ikke kunderf inn i butikken.

Dersom kunden ønsker AC43kw gå kunden til en butikk som har AC43kw (i dette tilfeldet Kiwi butikk i Sandefjord)

Ønsker man hurtigladning drar man til et sted som selger tjenesten hurtigladning.
Dette ladepunktet tilbyr ikke tjenesten hurtigladning tilpasset meg og min bil.

Du kan da ikke forvente å finne kunder som vil kjøpe en dress i en butikk som kun selger olabukser.
uten dress ingen dresskunder
Uten AC43kw ingen AC43kw kunder.

Men det at du ikke ser ZOE med AC43kw mulighet på dette ladepunktet betyr da ikke at vi ikke finnes.
Forstår ikke at det kan være så vanskelig å forstå dette.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

eivhelle

#3
Sitat fra: v-i-c på fredag 25. september 2015, klokken 18:53
Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på tirsdag 15. september 2015, klokken 09:23
Sitat fra: v-i-c på tirsdag 15. september 2015, klokken 09:19
Flott og forståelig holdning.

Sett fra mitt perspektiv blir det da følgende:
Dersom noen vil dekke investeringene til en multistandard "KIWI"-lader som dekker behovet for alle elbiler, så påtar Grønn Kontakt drift og vedlikehold av denne. Er dette riktig forstått?

mvh
V-I-C

Hei,

Det er helt riktig forstått.

Mvh Ole Henrik

Vel Nå vil ENOVA dekke investeringskostnaden til Grønn Kontakt.
Det blir spennende å se om Ole Henrik holder ord og er til å stole på

Nå har vel Ole Henrik tidligere skrevet at de har et standard oppsett med DC 50KW (CHADEMO + CCS) og to stolper med 22KW AC. Så jeg kan ikke helt se at han har forpliktet seg til å endre dette til et typisk "Kiwi" oppsett med AC43 KW og 50KW CHADEMO + CCS. Men du skal ha for forsøket. ;)

Jeg tolker det vel heller dit at hvis du tar på deg oppgaven med å søke ENOVA om støtte til å sette opp de ladestasjonen du selv ønsker, så skal Grønn Kontakt ta på seg oppgaven med å drifte og vedlikeholde dem.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Ole Henrik Hannisdahl

Sitat fra: v-i-c på fredag 25. september 2015, klokken 18:53
Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på tirsdag 15. september 2015, klokken 09:23
Sitat fra: v-i-c på tirsdag 15. september 2015, klokken 09:19
Flott og forståelig holdning.

Sett fra mitt perspektiv blir det da følgende:
Dersom noen vil dekke investeringene til en multistandard "KIWI"-lader som dekker behovet for alle elbiler, så påtar Grønn Kontakt drift og vedlikehold av denne. Er dette riktig forstått?

mvh
V-I-C

Hei,

Det er helt riktig forstått.

Mvh Ole Henrik

Vel Nå vil ENOVA dekke investeringskostnaden til Grønn Kontakt.
Det blir spennende å se om Ole Henrik holder ord og er til å stole på

Hei v-i-c,

ENOVA dekker ikke merkostnader for utstyr utover det ENOVA selv krever, nemlig 22kW AC. Det er altså ikke snakk om at jeg skal "holde ord" og bygge 43kW. Jeg har tvert i mot vært krystallklar hele veien på at vi ikke kommer til å prioritere dette fremover, rett og slett fordi det ikke er noe marked for 43kW AC. Det finnes et par hunder biler i Norge som støtter dette. Det finnes ingen planlagte biler, hverken på tegnebrettet eller i produksjon, som støtter 43kW AC. Jeg har gjort så godt jeg kan for å forklare hvorfor vi ikke kommer til å bygge dette fremover, men skjønner at jeg ikke når igjennom. Jeg forstår svært godt at du ønsker et komplett ladetilbud til din bil, men vi kommer ikke til å prioritere 43kW AC. Jeg vil gjerne ha meg frabedt at du legger ord i munnen på meg, og holder meg ansvarlig for løfter jeg ikke har gitt.

Jeg føler vi har hatt denne diskusjonen noen ganger nå, og vet ærlig talt ikke hvordan jeg kan være noe klarere enn jeg allerede har vært. Fremover kommer vi til å prioritere 22kW AC, samt CCS + CHAdeMO, i tråd med det ENOVA ber om, og som det finnes et marked for å bygge.

Mvh Ole Henrik
Daglig leder, Grønn Kontakt.

Kent

Hehe, denne diskusjonen har på en eller annen måte funnet sted i de fleste trådene på elbilforum i det siste,så det er langt i fra bare du som har hatt den diskusjonen før :) Jeg heier på dere, selv om jeg ikke har kommet over en ladestasjon som dere drifter som har hatt combo ennå. Men regner med det bare er et spørsmål om tid.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

ChiefHoghead

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på fredag 25. september 2015, klokken 19:29
Sitat fra: v-i-c på fredag 25. september 2015, klokken 18:53
Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på tirsdag 15. september 2015, klokken 09:23
Sitat fra: v-i-c på tirsdag 15. september 2015, klokken 09:19
Flott og forståelig holdning.

Sett fra mitt perspektiv blir det da følgende:
Dersom noen vil dekke investeringene til en multistandard "KIWI"-lader som dekker behovet for alle elbiler, så påtar Grønn Kontakt drift og vedlikehold av denne. Er dette riktig forstått?

mvh
V-I-C

Hei,

Det er helt riktig forstått.

Mvh Ole Henrik

Vel Nå vil ENOVA dekke investeringskostnaden til Grønn Kontakt.
Det blir spennende å se om Ole Henrik holder ord og er til å stole på

Hei v-i-c,

ENOVA dekker ikke merkostnader for utstyr utover det ENOVA selv krever, nemlig 22kW AC. Det er altså ikke snakk om at jeg skal "holde ord" og bygge 43kW. Jeg har tvert i mot vært krystallklar hele veien på at vi ikke kommer til å prioritere dette fremover, rett og slett fordi det ikke er noe marked for 43kW AC. Det finnes et par hunder biler i Norge som støtter dette. Det finnes ingen planlagte biler, hverken på tegnebrettet eller i produksjon, som støtter 43kW AC. Jeg har gjort så godt jeg kan for å forklare hvorfor vi ikke kommer til å bygge dette fremover, men skjønner at jeg ikke når igjennom. Jeg forstår svært godt at du ønsker et komplett ladetilbud til din bil, men vi kommer ikke til å prioritere 43kW AC. Jeg vil gjerne ha meg frabedt at du legger ord i munnen på meg, og holder meg ansvarlig for løfter jeg ikke har gitt.

Jeg føler vi har hatt denne diskusjonen noen ganger nå, og vet ærlig talt ikke hvordan jeg kan være noe klarere enn jeg allerede har vært. Fremover kommer vi til å prioritere 22kW AC, samt CCS + CHAdeMO, i tråd med det ENOVA ber om, og som det finnes et marked for å bygge.

Mvh Ole Henrik
Fint å få dette avklart så kan den uendelige diskusjonen i de fleste tråder avsluttes nå.
Bor på Stord i Hordaland
Er nå på min andre Mercedes B250e 2017 som vil fungere som bil Nr. 1

ThomasEL

Jeg er imponert over Ole Henrik i Grønn Kontakt som klarer å holde hodet kaldt og svare så fornuftig nok en gang. Han hadde hatt all grunn til å bli skikkelig irritert her.
   Og ja, Ole Henrik, jeg tror det store flertallet her på forumet forstår argumentasjonen din godt.
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

v-i-c

Sitat fra: Kent på fredag 25. september 2015, klokken 19:05
Har Grønn Kontakt fått tilsagnet for noen av utlysningene til Enova allerede? I såfall er jeg imponert over tempoet i behandlingene.

Nei, men jeg regner med at Grønn Kontakt vil søke på noen av strekningene og anser det som svært
sansynlig at de får minimum en ny strekning.

Det er viktig å merke seg at ENOVA sier minimum AC22kw det er jo helt klart at AC43kw vil bli vurdert som bedre....
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Olee

Sitat fra: v-i-c på fredag 25. september 2015, klokken 20:37
Sitat fra: Kent på fredag 25. september 2015, klokken 19:05
Har Grønn Kontakt fått tilsagnet for noen av utlysningene til Enova allerede? I såfall er jeg imponert over tempoet i behandlingene.

Nei, men jeg regner med at Grønn Kontakt vil søke på noen av strekningene og anser det som svært
sansynlig at de får minimum en ny strekning.

Det er viktig å merke seg at ENOVA sier minimum AC22kw det er jo helt klart at AC43kw vil bli vurdert som bedre....
Det vil ikke bli vurdert som bedre av GK, og det skjønner jeg godt.  Fint om du leser hva Ole Henrik skriver.

Kent

At to biler kan lade på 22kW er for de aller fleste bedre en at en håndfull biler lader på 43kW.

Selv de med utdatert Zoe kan også lade på 22kW, selv om du prøver å fornekte det.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

eivhelle

#11
Når det gjelder fremtidige ladestasjoner har jeg  inntrykk av at Grønn Kontakt holder kortene litt tett til brystet og ikke annonserer før nye stasjoner er like rundt hjørnet. For eksempel oppdaget jeg nettopp at det har dukket opp noen nye ladere på kartet : Seljord og Haukeligrend som skal komme i Q4. Dermed skal det heretter være mulig å komme seg mellom øst og vest hele året, med maks 6 mil mellom hver hurtiglader. :D :D

Hvis dere nå i tillegg kan få oppgradert Geilo til å støtte CCS i tillegg til CHADEMO blir det helt perfekt. Har dere noen planer her, eller vil dere ikke si noe før laderen brått og uventet dukker opp på ladekartet?  ;)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Panduck

Sitat fra: v-i-c på fredag 25. september 2015, klokken 20:37
Det er viktig å merke seg at ENOVA sier minimum AC22kw det er jo helt klart at AC43kw vil bli vurdert som bedre....

Av Enova? Hva får deg til å tro det?

Kent

Ja, jeg synes både Grønn Kontakt og Fortum holder planene sine litt for "hemmelig" når det gjelder nye ladere uten enovastøtte. Selv om de ikke er 100% spikra, så er det nyttig få litt informasjon om framdrift.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

v-i-c

Sitat fra: Kent på fredag 25. september 2015, klokken 20:53
At to biler kan lade på 22kW er for de aller fleste bedre en at en håndfull biler lader på 43kW.

Selv de med utdatert Zoe kan også lade på 22kW, selv om du prøver å fornekte det.

Snakker vi ikke om hurtigladning dvs full tank på 30 min.

AC22kw er glimrende for Handle-ladning i "varesentre" hvor en normalt bruker minumum 30 min ofte opp mot 45 min

Men å stå langs veien midt på vinteren i 60 minutter for å fylle tanken før en kjører over fjellet blir da bare for dumt.

Hvorfor sette krav om 50KW på DC og ikke sette kravet til 25 KW på DC da blir det da mye billigere.

Kan en ZOE-eier vente 60 min , kan da også en LEAF-eier vente 60min.
LEAF -eieren er jo vant til sakte ladning.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA