Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kangoo plug-in hybrid ??

Startet av nah, lørdag 20. mars 2010, klokken 12:52

« forrige - neste »

Gaute

Jeg har nå opplevd det litt kjedelige i denne gata.  Vi skiftet børster i september på min bil, og dette har jeg gjort flere ganger tidligere.  Etter en tid begynner bilen å fuske, og nå på slutten gav den fra seg mye grovmalt lyd akkurat i det vi setter bilen i bevegelse. I fart var den som normalt.  I forbindelse med en annen feilsøking fikk vi løftet bilen opp på et verksted, og inspiserte børstene som nå skulle være gått kanskje 2500 km.  Den første børsten som normalt er den som er mest slitt på min bil var det ca 3mm igjen på. De tre neste var slitt ned til slitemerke. En av børstene (den som står motsatt av den nederste dvs. på topp) hadde kilt seg i sporet og satt fast.  Kommutator var flere steder blitt skadet i form av riper på lamellene - heldigvis ikke så dype riper. De tre børstene som er mest slitt har tydelige merker etter varmgang.  Videre ligger det en krans med kjøleribber paralellt med den kransen som børstene står i. Her kunne vi tydelig se at det hadde vært en kraftig aktivitet for den bar preg av at enten hadde noe slipt bort på den eller så har jeg kjørt rundt med et kraftig gnistregn.  Vi satte børstene inn igjen og sjekket grundig at alt var på plass og at børstene gikk lett. Dreide på drivhjul for å sjekke at alt gikk fint.  Etterpå erfarte jeg at bilen gikk kjempefint.  Når det gjelder kjørestil, så har vi ikke endret den, dette må skyldes at vi ikke gjorde en god nok jobb da vi satte inn børstene.  Nå skal jeg skifte børster til uka, samt pusse kommutator med smergelpapir  med 400 korning. Så får vi se utviklingen an.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

elektrolux

Sitat fra: Gaute på lørdag 20. november 2010, klokken 08:52
samt pusse kommutator med smergelpapir  med 400 korning. Så får vi se utviklingen an.

Du må ikke bruke smergelpapir, da det består av aluminiumsoksyd eller noe i den dur, og som leder strøm.

Bruk heller sandpapir.

Det er heller ikke dumt å ta motoren ut, og dreie kommutatoren. Da får du samtidig vasket alt rent, og byttet lager. Det hele tar et par, tre timer.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Gaute

Jeg har tanker om å gjøre det. Motoren er gått langt og trenger en rens, men vi har en mistanke om at en simiring eller et lager kan være gåent på passasjersiden av motoren, for der er det slark.  Vi kan løfte drivaksel noen mm rett ved motor.  Har også en svak dunking som minner svært om drivaksel lyd fra drivknute.  Jeg har nettopp fått skiftet drivaksel på venstre side.  Mekaniker hos citroen som kjenner min bil svært godt mener at det normalt ikke blir slark inn mot motor ved defekt drivaksel, altså trolig er det lager/simmiring i motoren som må skiftes.  Jeg tenker også å få dreid commutator i samme farten.  Har fått lokale anbefalinger om en som trolig kan gjør det.  Hans refernser i bransjen er gode.  Børsteskiftet og litt sliping nå er bare for å kjøpe seg litt tid. Takk for tipset ang. sandpapir elektrolux
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

hens

Helt riktig observert Elektrolux, strømmen ut fra batteriet er minimal, men strømmen som går over børstene når motoren står stille er den som skal til for å holde bilen stille. Og det er mange ganger batteristrømmen. Det er prinsippet i pulsbreddestyring.
De kjedelige med denne typen skade er at den ikke kommer umiddelbart, men etter lang tid, når høydeforskjellen på lamellene har fått tid til å utvikle seg.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Pulsbredde, og oppladede kondensatorer som gir mer strøm ut, en det en ser på batteristrømmen. Du har selvfølgelig helt rett Hens.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

Jeg tror en bør slipe mye glattere enn med korning 400.  Hva med 1200?
Leser her at mange bytter børster ganske ofte, på min Partner kan jeg nesten ikke se slitasje etter 25.000km (i min eie)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Gaute

Grunnen til at en går for ca 400 korning er at den gjør en jobb. Man kan selvsagt bruke finere papir som finish, men børstene sliter også, og vil over en tid slipe det tålig bra.  Nå kommer jeg trolig ikke til å slipe, fordi andre omstendigheter tilsier at motoren må ned og overhales.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

bosonic

#37
Sitat fra: Baltor på søndag 21. november 2010, klokken 12:45
Jeg tror en bør slipe mye glattere enn med korning 400.  Hva med 1200?
Leser her at mange bytter børster ganske ofte, på min Partner kan jeg nesten ikke se slitasje etter 25.000km (i min eie)

Dette er et mysterium for meg også Baltor. Kameraten har hittil kjørt 54.000km på samme børster.
Han kjøpte en 106e som var gått 36.000km, og dersom han fortsatt kjører på originalbørster så har disse gått 90.000km

På min arbeidsplass er det mange elektriske trucker, og børstene på disse holder ekstremt lenge. Jeg har kun skiftet børster på motorer som er blitt tilgriset av olje og lignenede.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Gaute

Jeg lurer på om det med børste slitasje også kan ha noe med montering eller andre årsaker som jeg ikke kjenner til.  Min forholdsvis høye slatasje for noen år tilbake skyldes en kommutator skade som kom av at vi som bileier ikke fulgte opp samt en for hard kjørestil.  Nå var vi kommet opp i akseptabel kjørelengde på ca 20000km pr skift med den skadete kommutator, før den nå plutselig smeller til med skadet kommutator igjen og børster som er nedslitt etter ca 2500km.  Hvorfor dette kunne skje uten at kjørestil og mønster er endret er det jeg undrer meg over.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

Thomas Parsli

Sitat fra: Gaute på søndag 21. november 2010, klokken 20:00
Jeg lurer på om det med børste slitasje også kan ha noe med montering eller andre årsaker som jeg ikke kjenner til.  Min forholdsvis høye slatasje for noen år tilbake skyldes en kommutator skade som kom av at vi som bileier ikke fulgte opp samt en for hard kjørestil.  Nå var vi kommet opp i akseptabel kjørelengde på ca 20000km pr skift med den skadete kommutator, før den nå plutselig smeller til med skadet kommutator igjen og børster som er nedslitt etter ca 2500km.  Hvorfor dette kunne skje uten at kjørestil og mønster er endret er det jeg undrer meg over.

Med skadet kommutator bør du kontrollere børstene ofte!

Jeg kjøpte min P106 når den hadde gått 12.000km og i starten skiftet jeg børster på rundt 15.000km (som er greit nok, når man kjører mye i 80-90km/t). Men intervallene krøp sakte ned mot 12.000km før bilen plutselig havarerte med neslitte børster etter bare rundt 5.000km (da hadde den nok gått rundt 60.000km totalt).
Jeg trodde umiddelbart verkstedet (ikke Enviro Drammen) hadde glemt å bytte børster (de tok betalt;), men har valgt å tro at det er en tidligere skadd kommutator som hadde skylden.
Kommutator ble pusset (igjenn), men Enviro Drammen var helt klar på at den var så slitt at den ikke kunne pusses igjenn. Etter denne stoppen byttet jeg børster etter 7000km (det var fortsatt en del igjenn på børstene) og sjekket de etter 5.000km.

Ved 83.000km havarerte motor og jeg kjøpte en fabrikkoverhalt motor fra Enviro Drammen.
Hva børstenes tilstand var rett før havariet aner jeg ikke, men basert på forrige bytte og inspeksjonen etter 5000km burde de vært i god stand.

Moralen må være at en skadet kommutator kan spise børster raskere enn man skulle tro -og at man bør sjekke de ved hver vannservise (5.000km) for å unngå havari.

(99' P106 som har gått 88.000km blir kjørt pent (på grønt) og jeg har minimal variasjon i kjøremønsteret.
Den går ca. 12-15.000km/år og alle servicer/reperasjoner er gjort hos Enviro Drammen eller Enviro Nesbru)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

hens

Høydekast på kommutatoren blir aldri bedre uten å dreie kommutatoren.
Ved sliping vil papiret eller brynet hoppe med høydekastet, ikke fjerne det. Den eneste måten er å bruke en trepinne og grovt papir, og legge pinnen inn gjennom børsteholderen slik at slipepunktet holdes i konstant høyde.   -Men det er en stor jobb. - Dessuten må det kontrolleres at en ikke sliper så mye at mellomrommet mellom lamellene blir for lite, da vil mikanitten(Isolasjonen)mellom lamellene løfte børstene slik at det oppstår lysbuer.
Er skaden på kommutatoren for stor, har det blitt varige skader på lamellinnfestingen. Da hjelper det ikke engang med dreiing og fresing. Feilen vil komme tilbake.

Jeg har fortsatt tilgang på dreie og freseutstyr for kommutatorer. ;)

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Gaute

En tilbakemelding etter mitt motorhavari.  Bilen ble satt inn hos Alternativ energi. De var villige til å se på jobben.  De tok ned motor, demonterte og vasket den.  Det ble skiftet lager og semiringer, commutator ble sendt til dreiing hos et verksted i Kr.sand.  Dreiiengen kom på ca. 1000 kr som jeg synes er overkommelig.  Det ble dreid av 2 mm for å få den plan igjen. Arbeidstid på demontering, rengjøring og montering ble ca en dags arbeid. I tillegg kommer 2 timer for å senke issolasjon mellom lamellene på communtator.  Kort summert så er bilen igjen tilbake på veien og jeg kan igjen motivere meg for bagateller som slokte pærer i dasjbord.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

elektrolux

Det var da voldsomt til dreiing? Sikker på at du ikke mener 0,2mm?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Gaute

Jeg har fått oppgitt 2mm og tviler ikke på  det, for jeg har sett slipe gropa etter børstene.  130000 km der ca 90000 km med dårlig kommentator og hyppige børsteskift har satt sine spor.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

elektrolux

I så fall må du kjøre veldig forsiktig til å begynne med. Børstene vil trenge ekstra lang innkjøring før de får full kontakt med den reduserte diameteren.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA