Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Effektledd

Startet av ABjørnA, mandag 26. oktober 2015, klokken 23:00

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: ABjørnA på onsdag 04. november 2015, klokken 18:24
Løsningen ble trekking av ny 16A kurs fra ledig sikring. Installering av type B jordfeilvern og montering av et kombistikk med enfase CEE og schuko (fra elbilhjellpen.no) i carport. Dette gir fleksibilitet så jeg kan bruke stikket også til annet enn elbilen samt instalering av hjemmelader hvis jeg skulle ønske dette.

Fleksibelt, men neppe innafor forskriftsmessig da det ikke er lov å sikre schuko på nye ladekurser med mer enn 10A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Powerflux

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 04. november 2015, klokken 21:33
Sitat fra: ABjørnA på onsdag 04. november 2015, klokken 18:24
Løsningen ble trekking av ny 16A kurs fra ledig sikring. Installering av type B jordfeilvern og montering av et kombistikk med enfase CEE og schuko (fra elbilhjellpen.no) i carport. Dette gir fleksibilitet så jeg kan bruke stikket også til annet enn elbilen samt instalering av hjemmelader hvis jeg skulle ønske dette.

Fleksibelt, men neppe innafor forskriftsmessig da det ikke er lov å sikre schuko på nye ladekurser med mer enn 10A.
Han skriver jo at kursen skal brukes til også andre ting enn lading og således kan det vel ikke defineres som en dedikert kurs for lading av el-bil.
Er ikke dedikert det springende punktet i forhold til om det kan sikres med 16A istedenfor 10A?
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Ole Irgens

Sitat fra: Powerflux på onsdag 04. november 2015, klokken 22:14
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 04. november 2015, klokken 21:33
Sitat fra: ABjørnA på onsdag 04. november 2015, klokken 18:24
Løsningen ble trekking av ny 16A kurs fra ledig sikring. Installering av type B jordfeilvern og montering av et kombistikk med enfase CEE og schuko (fra elbilhjellpen.no) i carport. Dette gir fleksibilitet så jeg kan bruke stikket også til annet enn elbilen samt instalering av hjemmelader hvis jeg skulle ønske dette.

Fleksibelt, men neppe innafor forskriftsmessig da det ikke er lov å sikre schuko på nye ladekurser med mer enn 10A.
Han skriver jo at kursen skal brukes til også andre ting enn lading og således kan det vel ikke defineres som en dedikert kurs for lading av el-bil.
Er ikke dedikert det springende punktet i forhold til om det kan sikres med 16A istedenfor 10A?

Det er selvsagt ingen som nekter deg å bestille en Schuko-kontakt med en 16A kurs satt opp i garasjen. Men dersom denne kontakten skal brukes til lading av elbil, sier NELFOs forskrift at den SKAL beskyttes med et vern på maks 10A. Du kan jo forestille deg et spennende oppgjør med forsikringsselskapet dersom du får varmgang og brann i kontakten hvis du lader med 16A gjennom en Schuko-kontakt.

Mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Homecast

Sitat fra: Powerflux på onsdag 04. november 2015, klokken 22:14
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 04. november 2015, klokken 21:33
Sitat fra: ABjørnA på onsdag 04. november 2015, klokken 18:24
Løsningen ble trekking av ny 16A kurs fra ledig sikring. Installering av type B jordfeilvern og montering av et kombistikk med enfase CEE og schuko (fra elbilhjellpen.no) i carport. Dette gir fleksibilitet så jeg kan bruke stikket også til annet enn elbilen samt instalering av hjemmelader hvis jeg skulle ønske dette.

Fleksibelt, men neppe innafor forskriftsmessig da det ikke er lov å sikre schuko på nye ladekurser med mer enn 10A.
Han skriver jo at kursen skal brukes til også andre ting enn lading og således kan det vel ikke defineres som en dedikert kurs for lading av el-bil.
Er ikke dedikert det springende punktet i forhold til om det kan sikres med 16A istedenfor 10A?

Dersom punktet er ment for elbil lading hvilket det er her så er kravet at det skal ha en dedikert kurs
ikke noe springende punkt her, installasjonen er pr definisjon forskriftsstridig.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

olaover1

Her er en fin artikkel om lading og sikkerhet http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/36-elbilfakta/elbillading/670-lading-av-elbiler-og-sikkerhet
Glem ikke å overdimensjonere kabeltykkelsen. Sitat fra artikkelen - Nyere forskrifter forbyr belastning på mer enn 10A på en 1,5 mm². Skal man pr. i dag sikre en standard stikkontakt med 16A, MÅ man legge en kabel med hele 4 mm² for å få den godkjent. De fleste av oss kjenner ikke el-kravene og i langt mindre grad hvilke ledninger som brukes.
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

Vladimir Gillstrøm

Sitat fra: olaover1 på torsdag 05. november 2015, klokken 17:07
Her er en fin artikkel om lading og sikkerhet http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/36-elbilfakta/elbillading/670-lading-av-elbiler-og-sikkerhet
Glem ikke å overdimensjonere kabeltykkelsen. Sitat fra artikkelen - Nyere forskrifter forbyr belastning på mer enn 10A på en 1,5 mm². Skal man pr. i dag sikre en standard stikkontakt med 16A, MÅ man legge en kabel med hele 4 mm² for å få den godkjent. De fleste av oss kjenner ikke el-kravene og i langt mindre grad hvilke ledninger som brukes.

Vil det gå greit å bruke 2,5 mm2 for 16A kurs når den er dedikert for en fast hjemmelader eller bør det også her brukes en 4mm2 ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA