Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Effektledd

Startet av ABjørnA, mandag 26. oktober 2015, klokken 23:00

« forrige - neste »

ABjørnA

Hei.

Ny på forumet og beklager hvis posten er feilplassert. Jeg går og overveier sterkt å kjøpe elbil. Det blir da sannsynligvis en Leaf med 3,3kw port/lader. Bilen kommer mest til å bli brukt til og fra jobb som ikke er lange avstanden. Jeg regner med å lade opp ila natten.

Jeg blir imidlertid helt forvirret av å prøve å finne ut hva jeg trenger for å lade denne hjemme.  :-\
Jeg har i carporten  2 vanlige stikk. Disse er koplet på 10A kurs. Denne deles imidlertid med boden med frys etc og som jeg har forstått er denne derfor uaktuel som ladepunkt.

I sikringsskapet er det en 16A sikring/kurs som står oppført som ledig.
Kan jeg få elektrikker til å trekke ledinger fra denne ut til boden via rør som ligger der til eksisterende stikk? Og hvilket stikk bør jeg i så fall ha?
Eller bør jeg installere hjemmelader?

Et vesentlig moment er å prøve å holde kostnadene nede. Bilen blir blandt annet kjøpt for å spare utgifter ifm innføring av rushtidsavgift her i Bergen.

Håper noen kan hjelpe meg litt her.

Tomrolun

Jeg har denne fra elbilhjelpen: http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Lader_mest_hjemme_med_16A

Den kan du bruke på 16 ampere kursen og gir sikker hjemmelading.Leveres med blått rundstikk.
Går du for den med 10 meter gir det mer fleksibilitet mtp parkering :)

2015 Nissan Leaf Tekna 6,6 Kw lader,og Ratio hjemmelader fra El-bilhjelpen.
2009 Renault Grand Espace 2,0 dci

nr1rayner

10A kurs med annet tilkoblet er utelukket ja.
Virker som du planlegger å kjøre svært lite, finnes kabler som lader ned i 6A, så da kan det vel fungere..
Men det er kanskje like billig, og mye mer praktisk å trekke opp egen kurs, som du uansett burde ha.
Har dere flere biler i husholdningen, så legg merke til at elbilen kjøpes som nr2 bil, men blir nr1 bil..!

Regner med Leaf fortsatt selges med schuko (vanlig støpsel) og 10A lader. Du bør jo "etter boka" ha enten wallbox eller hva det heter, eller CEE-stikk (blå stikk). Dette svaret får du nok også fra elektriker hvis du spør om kontakt til lading av elbil.
Men dedikert 16A-kurs og 10A kabel går da fint. Sørg bare for å henge opp "kladden" på kabelen. Den er temmelig tung, og gir belastning på stikkontakt/støpsel.

Lykke til :)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

ABjørnA

Sitat fra: nr1rayner på fredag 25. september 2015, klokken 21:44

Regner med Leaf fortsatt selges med schuko (vanlig støpsel) og 10A lader. Du bør jo "etter boka" ha enten wallbox eller hva det heter, eller CEE-stikk (blå stikk). Dette svaret får du nok også fra elektriker hvis du spør om kontakt til lading av elbil.
Men dedikert 16A-kurs og 10A kabel går da fint. Sørg bare for å henge opp "kladden" på kabelen. Den er temmelig tung, og gir belastning på stikkontakt/støpsel.

Lykke til :)

Men hvordan bruker jeg ladekladden som følger med sammen med blått CEE-stikk. Må vil da ha en overgang til schuko. Vil ikke denne bygge mye ut og bli ustabil? Må man legge opp spesiel jording for dette?

nr1rayner

Har du først CEE-stikk er det naturlig å skaffe annen kabel med 16A lading, som har CEE.
Skal du bruke original kabel på CEE kjøper du enkelt en overgang. Bl.a. Biltema har dette, drøye 1 meter mellom CEE og schuko på den kabelen.
Det er visst ansett at CEE er tryggere enn schuko. Men når man bruker en slik overgang er man jo på schuko uansett, så jeg kan ikke skjønne at det er tryggere enn vanlig stikk.

Regner med det er litt forvirrende, men håper du forstår etterhvert  8)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

ABjørnA

Sitat fra: nr1rayner på fredag 25. september 2015, klokken 22:10
Har du først CEE-stikk er det naturlig å skaffe annen kabel med 16A lading, som har CEE.
Skal du bruke original kabel på CEE kjøper du enkelt en overgang. Bl.a. Biltema har dette, drøye 1 meter mellom CEE og schuko på den kabelen.
Det er visst ansett at CEE er tryggere enn schuko. Men når man bruker en slik overgang er man jo på schuko uansett, så jeg kan ikke skjønne at det er tryggere enn vanlig stikk.

Regner med det er litt forvirrende, men håper du forstår etterhvert  8)

Ja det var omtrent som jeg tenkte også. Men skal jeg legge opp 16A kurs og kjøpe ny ladekabel kommer vel det ikke langt unna å installere hjemmelader.

Fant forresten følgene fra brosjyren til Nissan ang lading:

Normallading med hjemmelader
Den tryggeste og enkleste metoden for normallading er med en hjemmelader koblet direkte til et 220–240 V strømnett. Hjemmeladeren installeres av en Nissan- godkjent leverandør. Disse ladestasjonene er enkle i bruk og gir optimal vekselstrømlading til din Nissan elbil. En annen fordel er at det er mulig å fullade batteriet samtidig som du varmer opp kupeen, forutsatt at bilen er utstyrt med kommunikasjonssystemet Carwings.
Da kan du bruke Smart-telefonen til å kommunisere med bilen!


Vil det si at man ikke kan forvarme med Carwing når man lader med bare Ladekladden??

Takk for svar så langt forresten.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: ABjørnA på fredag 25. september 2015, klokken 22:17
Vil det si at man ikke kan forvarme med Carwing når man lader med bare Ladekladden??

Carwings fungerer like godt eller dårlig uavhengig av lademodus.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

ABjørnA

Hvordan er det å putte ladekladden som følger med i en 10A schuko kontakt som er dedikert til dette. Er det uheldig fordi kladden vil trekke maks kapasitet ut av kursen?

Carl Anton Stenling

Sitat fra: ABjørnA på fredag 25. september 2015, klokken 22:45
Hvordan er det å putte ladekladden som følger med i en 10A schuko kontakt som er dedikert til dette. Er det uheldig fordi kladden vil trekke maks kapasitet ut av kursen?

Det er tilrådelig å ikke trekke mer enn 8 A fra en 10 A kurs. Dette skyldes i hovedsak at automatsikringene kan løse ut hvis de får for høy belastning over tid, men også at schuko kan være risikabel med for høyt strømpådrag.

De fleste automatsikringer som er montert med litt luft rundt seg tåler 10 A kontinuerlig uten å løse ut. Siden den fabrikkleverte Leaf-kladden har temperatursensor så er jeg ikke spesielt bekymret for å bruke den på shuko. Den trekker ca. 9,5 A.

Uansett er det viktig at ladekladden ikke henger i ledningen - bruk krok eller kurv for oppheng. Man bør også sikre seg at kontakten i veggen er av god kvalitet og fri for støv eller korrosjon. Gjerne bytte den forebyggende etter noe tid. Det hører også med å sjekke jevnlig at pluggen ikke blir varm.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Carl Anton Stenling

En liten tilleggsinfo om forvarming: Hvis du forvarmer på 10 A så vil batteriet tappes litt pga. at strømtilkoblingen ikke gir tilstrekkelig effekt alene. Man mister om lag 2-10 % lading på dette.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

ABjørnA

Takk for mange gode svar. At batteriet tabbes under forvarming var jo interessant.
Hadde det vært et alternativ å legge ut en 16A kurs med et slikt kombistikk på enden.


Og så kople kladden i denne?
Da kan man jo senere koble til en hjemmelader hvis behovet melder seg?

Carl Anton Stenling

Sitat fra: ABjørnA på fredag 25. september 2015, klokken 23:28
Hadde det vært et alternativ å legge ut en 16A kurs med et slikt kombistikk på enden.

Dersom du har mulighet for å legge ut 16 A kurs så ville jeg absolutt gjort det. Det kan være smart å kjøpe en ny 16 A CEE ladekladd (kr 4500+) som du bruker hjemme og legge den fabrikkleverte kladden i bilen som ekstralader. Man bør alltid ha med ladekladd på tur.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

nr1rayner

Kombistikken høres fornuftig ut, både billig og trygg løsning. Da har du mulighet for framtiden, men kan bruke den originale uten å måtte kjøpe ny kabel. 16A lader ca 16-17% pr time, mens den originale lader ca 10% pr time.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

muggost

Ikke for å legge en demper på moroa her, men det er krav til montere type B jordfeilvern der hvor du skal lade elbil. Jeg tipper du vil få problemer med forsikringsselskapet ditt dersom det skulle skje noe og det kommer frem at du ikke har dette jordfeilvernet.

Du kan selvfølgelig skaffe deg en fast montert ladestasjon med type B jordfeilvern integrert, men de koster noe ekstra.

Uansett løsning, sørg for alt er i forskriftsmessig stand, så slipper du forsikringsproblemer hvis uhellet først skulle være ute...

nr1rayner

Sitat fra: muggost på søndag 27. september 2015, klokken 23:04
Ikke for å legge en demper på moroa her, men det er krav til montere type B jordfeilvern der hvor du skal lade elbil. Jeg tipper du vil få problemer med forsikringsselskapet ditt dersom det skulle skje noe og det kommer frem at du ikke har dette jordfeilvernet.

Du kan selvfølgelig skaffe deg en fast montert ladestasjon med type B jordfeilvern integrert, men de koster noe ekstra.

Uansett løsning, sørg for alt er i forskriftsmessig stand, så slipper du forsikringsproblemer hvis uhellet først skulle være ute...
Søkte litt opp om type B, men ble ikke helt klok.. Det er jordfeilbryter som kan stå i sikringsskapet på gjeldende kurs vel?
Hva skiller type A og B?
Regner med det er tydelig på sikringen hvilken type det er..
Betyr B16 at dette er type B med 16A?

Legger ved bilde av sikring til vår utestikk. Ikke strengt tatt dedikert til elbillading, men elektriker ble informert om at det skulle være mulig å lade der, med 10A..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA