Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Effektledd

Startet av ABjørnA, mandag 26. oktober 2015, klokken 23:00

« forrige - neste »

kodalse

Strengt tatt er det vel ikke store behovet for menigmann å kunne dette.
Her må elektrikeren inn i bildet uansett for kobling i sikringsskapet.

For ordens skyld har type B sikringer innebygd 30 mA jordfeilbryter på alle ledere.
De ordinære automatsikringene har kun manuell bryter/utslag ved overbelastning.

Det beste er å få tilbud fra et par-tre elektrikere og sette i gang.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Homecast

Dette er en A type jordfeilbryter med B karakteristikk utløserstrøm for 16 Ampere

Så dessverre du har ikke B type jordfeilbryter.

"beste" budsjett nå er vel elbil hjelpen sin ferdige ladeboks som kobles til industristikk med innebygd B vern, nå er jeg litt usikker på hvor ok det egentlig er med B type jordfeilvern etter et A type jordfeilvern

Så få elektriker til å bruke 16 ampere kurs og legg opp industristikk (ikke kombi stikk).

BTW så stemmer ikke info fra kodalse ang funksjon på jordfeilbryter, B type jordfeilbryter reagerer på DC feilstrømmer, det gjør ikke A type og det er hovedforskjellen. kombiautomat som du har detekterer både jordfeilstrøm, overstrøm og kortsluttninger
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

kodalse

Sitat fra: Homecast på mandag 28. september 2015, klokken 10:30
BTW så stemmer ikke info fra kodalse ang funksjon på jordfeilbryter, B type jordfeilbryter reagerer på DC feilstrømmer, det gjør ikke A type og det er hovedforskjellen. kombiautomat som du har detekterer både jordfeilstrøm, overstrøm og kortsluttninger
Takk for avklaringen :) Bra det er noen her som har detaljene klare.
Nå nevnte jeg vel ikke noe om Jordfeilbryter type A, kun vanlig automatsikring, men det betyr uansett fortsatt at dette skal håndteres av fagfolk :)
Når det er sagt DC feilstrømmer, betyr det at vernet primært er ment som vern fra det som utilsiktet kan komme i retur fra elbilen?
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Homecast

Sitat fra: kodalse på mandag 28. september 2015, klokken 11:18
Sitat fra: Homecast på mandag 28. september 2015, klokken 10:30
BTW så stemmer ikke info fra kodalse ang funksjon på jordfeilbryter, B type jordfeilbryter reagerer på DC feilstrømmer, det gjør ikke A type og det er hovedforskjellen. kombiautomat som du har detekterer både jordfeilstrøm, overstrøm og kortsluttninger
Takk for avklaringen :) Bra det er noen her som har detaljene klare.
Nå nevnte jeg vel ikke noe om Jordfeilbryter type A, kun vanlig automatsikring, men det betyr uansett fortsatt at dette skal håndteres av fagfolk :)
Når det er sagt DC feilstrømmer, betyr det at vernet primært er ment som vern fra det som utilsiktet kan komme i retur fra elbilen?

Den tar DC feilstrømmer i tillegg til AC, og ja er vel det man er redd for, hvor sansynlig det er for at det skjer er diskutert tidvis heftig rundt omkring men reglene er nå ihvertfall sånn pr idag =)
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

ABjørnA

Sitat fra: Homecast på mandag 28. september 2015, klokken 10:30

"beste" budsjett nå er vel elbil hjelpen sin ferdige ladeboks som kobles til industristikk med innebygd B vern, nå er jeg litt usikker på hvor ok det egentlig er med B type jordfeilvern etter et A type jordfeilvern

Så få elektriker til å bruke 16 ampere kurs og legg opp industristikk (ikke kombi stikk).


Hvorfor ikke kombistikk?
Slik jeg tenke får jeg satt opp en 16A kurs med jordfeilvern B og kombistikk. Da har jeg mulighet til å bruke denne kursen også til andre ting når jeg ikke lader bilen. Og kan koble på en hjemmelader hvis behovet viser seg etterhvert.

leaf-newbe

har hatt en 2013 nissan leaf i temelig nøyaktig 2 år.
lader for det meste hjemme med original ladekabelen som fulgte med bilen i vanlig stikk på dedikert 16A kurs.
med den kabelen så trekkes det godt under 10A så den kan fint brukes på en 10A kurs.
de fleste som lader elbil lader på 10A kurser det være seg offentlig eller privat ladeplass.
har du et eksisterende anlegg så kan det benyttes. skal du legge opp nytt ladepunkt er det krav om at det skal være et B værn pga vanlige værn ikke nødvendig vis utløses om du i verste tenkelig fall skulle få en feil på bilen som lager en DC returstrøm som i verste fall kan krype tilbake i strømnettet uten å utløse en tradisjonell jordfeil bryter.
det er ikke kommet noe krav om at de som har eksisterende anlegg  må bytte til B værn. det eksisterer heller ikke forbud mot lading på eldre anlegg.

om du greier deg med sakte lading (0 -100% på ca 14 timer) kan du fint greie deg med org kabel og en 10A stikk. har du behov for å lade raskere burde du enten instalere en hjemme lader eller det som er mere praktisk kjøp en ekstra regulerbar lade kabel slik at du reduserer tiden til ca 8 timer plus kan lade på 6A om du kobler til et sted der du ikke har min en dedikert 10A kurs.

jeg har montert fast den originale ladekabelen hjemme og har en og er veldig fornøyd med de mulighetene den gir.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

jkirkebo

#21
Sitat fra: ABjørnA på mandag 28. september 2015, klokken 23:10
Sitat fra: Homecast på mandag 28. september 2015, klokken 10:30

"beste" budsjett nå er vel elbil hjelpen sin ferdige ladeboks som kobles til industristikk med innebygd B vern, nå er jeg litt usikker på hvor ok det egentlig er med B type jordfeilvern etter et A type jordfeilvern

Så få elektriker til å bruke 16 ampere kurs og legg opp industristikk (ikke kombi stikk).


Hvorfor ikke kombistikk?
Slik jeg tenke får jeg satt opp en 16A kurs med jordfeilvern B og kombistikk. Da har jeg mulighet til å bruke denne kursen også til andre ting når jeg ikke lader bilen. Og kan koble på en hjemmelader hvis behovet viser seg etterhvert.

Fordi det er krav om sikring med maks 10A på nye ladekurser med schuko-stikk. Dessuten er det krav om maks ett uttak på kursen. Så løsningen er evt CEE-støpsel og portabel overgang til schuko de gangene du trenger det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ABjørnA

Men er ikke 10A kravet til schukostikk gjeldende når det stikket er til å elbil fordi denne trekker strøm over tid?
Det finnes jo godt med vanlige kurser som er 16A ellers.
Schukostikket i et kombistikk vil jo kunne brukes til andre ting når man ikke lader elbil.

jkirkebo

Sitat fra: ABjørnA på tirsdag 29. september 2015, klokken 07:04
Men er ikke 10A kravet til schukostikk gjeldende når det stikket er til å elbil fordi denne trekker strøm over tid?
Det finnes jo godt med vanlige kurser som er 16A ellers.
Schukostikket i et kombistikk vil jo kunne brukes til andre ting når man ikke lader elbil.

Så lenge kursen er beregnet for lading er kravet om maks 10A på kurs med schuko-kontakt samt maks 1 stikk absolutt. Med kombi-stikk har du to uttak hvorav ett er schuko. Altså ikke godkjent, samme hvor fornuftig man synes løsningen er...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Powerflux

Må jo være bedre å strekke opp en 16A kurs da som IKKE skal være dedikert til lading men kunne brukes til alt mulig! At den i praksis blir en dedikert ladekurs er en helt annen historie!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Trond.Strom

Jeg har en 16A kurs i garasjen som brukes til ymse, inkludert Tesla og Leaf ved behov. Primærlading skjer på jobb

Ole Irgens

Sitat fra: ABjørnA på fredag 25. september 2015, klokken 20:53

Jeg blir imidlertid helt forvirret av å prøve å finne ut hva jeg trenger for å lade denne hjemme.  :-\
Jeg har i carporten  2 vanlige stikk. Disse er koplet på 10A kurs. Denne deles imidlertid med boden med frys etc og som jeg har forstått er denne derfor uaktuel som ladepunkt.

I sikringsskapet er det en 16A sikring/kurs som står oppført som ledig.
Kan jeg få elektrikker til å trekke ledinger fra denne ut til boden via rør som ligger der til eksisterende stikk? Og hvilket stikk bør jeg i så fall ha?
Eller bør jeg installere hjemmelader?


Jeg har vært gjennom nøyaktig samme prosess som deg. I dag installerer elektrikeren en 16A kurs med CEE (rund) kontakt i garasjen min. Dette gir meg fleksibilitet dersom jeg skulle ønske å sette opp en hjemmelader eller bruke en ladekabel på 16A.

Det er IKKE anledning til å sette opp en Schuko-kontakt som skal brukes til lading av elbil med større sikring enn 10A. Dette følger av nye installasjonsregler, se http://nelfo.no/Elsikkerhet/Elbil--lading/ .

Årsaken er at kontinuerlig belastning på 16A på en Schuko-kontakt kan gi varmgang og i verste fall brann.

Vi betaler mellom 250.000 og 300.000 for en elbil, og det må være greit å bruke noen tusenlapper på god hjemmlading også. Jeg betaler 10' for en kontakt i garasjen, og så kommer en 16A ladekabel eller hjemmelader i tillegg. Helt greit.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

ABjørnA

Løsningen ble trekking av ny 16A kurs fra ledig sikring. Installering av type B jordfeilvern og montering av et kombistikk med enfase CEE og schuko (fra elbilhjellpen.no) i carport. Dette gir fleksibilitet så jeg kan bruke stikket også til annet enn elbilen samt instalering av hjemmelader hvis jeg skulle ønske dette.

Mazzbot

Sitat fra: ABjørnA på onsdag 04. november 2015, klokken 18:24
Løsningen ble trekking av ny 16A kurs fra ledig sikring. Installering av type B jordfeilvern og montering av et kombistikk med enfase CEE og schuko (fra elbilhjellpen.no) i carport. Dette gir fleksibilitet så jeg kan bruke stikket også til annet enn elbilen samt instalering av hjemmelader hvis jeg skulle ønske dette.

Kan jeg spørre deg hva du betalte for installasjonen og jordvern type B ? Skal gjøre det samme :) bare at jeg har kjøpt ladestasjon
Tesla model 3 reservert 31/3 .

ABjørnA

Avtalte fastpris på 6000. Jordfeilvernet er dyrt. Kombistikket måtte jeg kjøpe inn selv så det kom i tillegg.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA