Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Renault zoe eller Nissan Leaf 30 kWh

Startet av fredsjo, mandag 26. oktober 2015, klokken 18:22

« forrige - neste »

fredsjo

Hei
Flere ganger har jeg kommet til ladeplasser hvor det er begrenset med kontakter og man må evt dra ut en for å få plass. Dette mener jeg er uproblematisk når en er fulladet. Problemet er at det er kun Leaf som har lettfattelig indikasjon på at den er ferdigladet....

Hva betyr lysene på laderne til Tesla, eUP, eGolf osv.? Hvordan ser man at bilen er fulladet?
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

E_S

På Tesla ser man ikke nødvendigvis noe på bilen, men om den lader med standard ladekabel er det på "kladden" på kabelen noen dioder. Om de lager en pulserende grønn "sti" lader bilen, om bare en grønn diode lyser lader den ikke. Med type 2-kabel vet jeg dessverre ikke om noen måte å se om bilen er ferdigladet, men type 2-kabelen sitter jo som oftest også fast i ladepunktet til den som plugget den inn låser opp..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

olegregert

Sitat fra: E_S på fredag 25. september 2015, klokken 15:27
På Tesla ser man ikke nødvendigvis noe på bilen, men om den lader med standard ladekabel er det på "kladden" på kabelen noen dioder. Om de lager en pulserende grønn "sti" lader bilen, om bare en grønn diode lyser lader den ikke. Med type 2-kabel vet jeg dessverre ikke om noen måte å se om bilen er ferdigladet, men type 2-kabelen sitter jo som oftest også fast i ladepunktet til den som plugget den inn låser opp..

På E-UP er den låst til eier låser opp bilen. Det betyr at man kan ikke røske ut kabelen fordi man vil ha ladepunktet for seg selv.

fredsjo

2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

Elmo

Sitat fra: olegregert på søndag 27. september 2015, klokken 10:59
På E-UP er den låst til eier låser opp bilen. Det betyr at man kan ikke røske ut kabelen fordi man vil ha ladepunktet for seg selv.

Alle Type2 kontakter på bil er sånn.  Type1 ikke, så de må man låse med hengelås i et hull på "pistolen".
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: fredsjo på fredag 25. september 2015, klokken 15:22
Hva betyr lysene på laderne til Tesla, eUP, eGolf osv.? Hvordan ser man at bilen er fulladet?

eGolf of eUp blinker grønt mens de lader og lyser ikkenå når de er ferdige.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Rio

#6
Sitat fra: fredsjo på fredag 25. september 2015, klokken 15:22
Dette mener jeg er uproblematisk når en er fulladet.

Det er overhodet ikke uproblematisk på en Leaf, for dersom du trekker ut kontakten får jeg ikke startet varmen i bilen fra mobilen. (Den låser seg dersom bilen er tilkoblet kladden, men kladden er uten strøm.)

Det kan også være problematisk for andre som har satt bilen til forsinket lading.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA