Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fjernlys

Startet av Espen Vindheim, mandag 26. oktober 2015, klokken 17:39

« forrige - neste »

Espen Vindheim

Hei!
Kjører i dag en MB ML som vi egentlig er strålende fornøyd med, men skal bytte den uansett nå og da må liksom tesla med i beregningen. Problemet er at vi bor midt i Bergen sentrum og er ikke spesielt lysten på å ha ladekabel liggende på fortauet over natten. Noen som har erfaring med å ha elbil i Bergen sentrum uten fast garasje?
Vi har et normalt sentrumsbeboerbilbruk, lite brukt i uken, en del i helgen for å kjøre til fjells. Hvor ofte lader man med lite/middels bruk. Ladetid for å fylle den opp i klostergarasjen?

Mvh Espen

TM

#1
Sitat fra: Espen Vindheim på fredag 25. september 2015, klokken 14:39
Hei!
Kjører i dag en MB ML som vi egentlig er strålende fornøyd med, men skal bytte den uansett nå og da må liksom tesla med i beregningen. Problemet er at vi bor midt i Bergen sentrum og er ikke spesielt lysten på å ha ladekabel liggende på fortauet over natten. Noen som har erfaring med å ha elbil i Bergen sentrum uten fast garasje?
Vi har et normalt sentrumsbeboerbilbruk, lite brukt i uken, en del i helgen for å kjøre til fjells. Hvor ofte lader man med lite/middels bruk. Ladetid for å fylle den opp i klostergarasjen?

Mvh Espen
Hei,
Med ditt bruksmønster og manglende lademulighet hjemme ville jeg ikke ofret Tesla en tanke. Dessuten har Tesla antydet at det kan komme begrensninger i bruk av superladerne, da de ikke er tenkt å erstatte hjemmelading. Siden du har Mercedes setter du sikkert pris på å ha en seriøs importør, forhandler og serviceapparat å forholde deg til. Det er dessuten en kjennsgjerning at Tesla ikke akkurat er kjent for premium-kvalitet og at antall feil ligger over konvensjonelle biler fra anerkjente leverandører.

Hilsen MB eier og tidl. eier av elbil fra VW,Renault,Citroen og BMW

Jejl

Har dere lademulighet på jobb?
Har dere fast p-plass i gaten utenfor huset?
Dere må finne ut hvor mye dere kommer til å kjøre, og hvilke lademuligheter dere har.
Lader dere f.eks på en 16A sikring får dere ca 13km/t på vanlig kontakt eller 16km/t med industiplugg.

Øyvind.h

Sjekk sakteladingspunkter i ditt nærområde. Med i hovedsak langkjøring er Tesla perfekt for deg. Superlader-nettverket er ment nøyaktig for dette. Og med stort batteri tenker man lite på lading såfremt man har grei tilgang til sakteladingspunkter.

Kvaliteten er også hevet betraktelig siden 2013. Jeg bruker innimellom en 2015 model. Den er helt på høyde med gode tyskere på både støydemping og opplevd kvalitet. Rett og slett nydelig å kjøre!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Espen Vindheim

Kan lade på jobb, men det er litt bingo hvem som er først ute..
I parkeringshuset rett ved der jeg bort er det Type 2, mode 3, og 16 amper til hvert ladeuttak. Dette sier ikke meg all verden med tanke på hastighet. Har registrert at det også er kommet en betalingslader i Bergen, men den ligger litt dumt til, usikker på hastighet, det er ikke aktuelt å kjøre dit og bli stående i timesvis...

Luftventil

Sitat fra: TM på fredag 25. september 2015, klokken 17:16
Sitat fra: Espen Vindheim på fredag 25. september 2015, klokken 14:39
Hei!
Kjører i dag en MB ML som vi egentlig er strålende fornøyd med, men skal bytte den uansett nå og da må liksom tesla med i beregningen. Problemet er at vi bor midt i Bergen sentrum og er ikke spesielt lysten på å ha ladekabel liggende på fortauet over natten. Noen som har erfaring med å ha elbil i Bergen sentrum uten fast garasje?
Vi har et normalt sentrumsbeboerbilbruk, lite brukt i uken, en del i helgen for å kjøre til fjells. Hvor ofte lader man med lite/middels bruk. Ladetid for å fylle den opp i klostergarasjen?

Mvh Espen
Hei,
Med ditt bruksmønster og manglende lademulighet hjemme ville jeg ikke ofret Tesla en tanke. Dessuten har Tesla antydet at det kan komme begrensninger i bruk av superladerne, da de ikke er tenkt å erstatte hjemmelading. Siden du har Mercedes setter du sikkert pris på å ha en seriøs importør, forhandler og serviceapparat å forholde deg til. Det er dessuten en kjennsgjerning at Tesla ikke akkurat er kjent for premium-kvalitet og at antall feil ligger over konvensjonelle biler fra anerkjente leverandører.

Hilsen MB eier og tidl. eier av elbil fra VW,Renault,Citroen og BMW

Haha, har du noe erfaring med dette? Eier du, eller har du eid Tesla? Dette virker som rene fordommer og spekulasjoner.

Til TS: Hør heller på de som faktisk HAR erfaring!
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Carl Anton Stenling

Tesla kan faktisk fungere greit dersom du har tilgang til lading på jobb 2-3 ganger i uka. Batteriet er såpass stort at med ditt kjøremønster vil det være tilnærmet fulladet når du drar på langtur.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

hstad

Sitat fra: Luftventil på fredag 25. september 2015, klokken 19:32
Sitat fra: TM på fredag 25. september 2015, klokken 17:16
Sitat fra: Espen Vindheim på fredag 25. september 2015, klokken 14:39
Hei!
Kjører i dag en MB ML som vi egentlig er strålende fornøyd med, men skal bytte den uansett nå og da må liksom tesla med i beregningen. Problemet er at vi bor midt i Bergen sentrum og er ikke spesielt lysten på å ha ladekabel liggende på fortauet over natten. Noen som har erfaring med å ha elbil i Bergen sentrum uten fast garasje?
Vi har et normalt sentrumsbeboerbilbruk, lite brukt i uken, en del i helgen for å kjøre til fjells. Hvor ofte lader man med lite/middels bruk. Ladetid for å fylle den opp i klostergarasjen?

Mvh Espen
Hei,
Med ditt bruksmønster og manglende lademulighet hjemme ville jeg ikke ofret Tesla en tanke. Dessuten har Tesla antydet at det kan komme begrensninger i bruk av superladerne, da de ikke er tenkt å erstatte hjemmelading. Siden du har Mercedes setter du sikkert pris på å ha en seriøs importør, forhandler og serviceapparat å forholde deg til. Det er dessuten en kjennsgjerning at Tesla ikke akkurat er kjent for premium-kvalitet og at antall feil ligger over konvensjonelle biler fra anerkjente leverandører.

Hilsen MB eier og tidl. eier av elbil fra VW,Renault,Citroen og BMW

Haha, har du noe erfaring med dette? Eier du, eller har du eid Tesla? Dette virker som rene fordommer og spekulasjoner.

Til TS: Hør heller på de som faktisk HAR erfaring!

Tar han feil?
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015
Teknikkpakke og "panorama" soltak

TM

#8
Sitat fra: Luftventil på fredag 25. september 2015, klokken 19:32
Sitat fra: TM på fredag 25. september 2015, klokken 17:16
Sitat fra: Espen Vindheim på fredag 25. september 2015, klokken 14:39
Hei!
Kjører i dag en MB ML som vi egentlig er strålende fornøyd med, men skal bytte den uansett nå og da må liksom tesla med i beregningen. Problemet er at vi bor midt i Bergen sentrum og er ikke spesielt lysten på å ha ladekabel liggende på fortauet over natten. Noen som har erfaring med å ha elbil i Bergen sentrum uten fast garasje?
Vi har et normalt sentrumsbeboerbilbruk, lite brukt i uken, en del i helgen for å kjøre til fjells. Hvor ofte lader man med lite/middels bruk. Ladetid for å fylle den opp i klostergarasjen?

Mvh Espen
Hei,
Haha, har du noe erfaring med dette? Eier du, eller har du eid Tesla? Dette virker som rene fordommer og spekulasjoner.

Til TS: Hør heller på de som faktisk HAR erfaring!

he, he..Regnet med at det kom noen reaksjoner. Jeg har aldri eid en Tesla av naturlige grunner, men over 50 andre biler av merke Audi, Mercedes og VW. Når det gjelder vurdering av kvalitet så bygger jeg både på enkelte eieres vurderinger av kvaliteten i forhold til andre biler de selv har. Ingen kan heller bestride det faktum at det har vært mye feil med Tesla og at det til tider har vært lang ventetid på service. En bilforhandler som ikke tar egne biler i innbytte, og bevisst bryter markedsloven må kunne defineres som lite seriøs. Og Elon Musk har i følge pressen antydet at de kanske må gjøre noen endringer i forhold til gratis lading. Til slutt vil jeg nevne at en billeverandør som må betale sine kunder 10.000 kr for å anbefale bilen til venner og kjente kanske har skutt seg selv i foten. Men det viktigste er at en som primært benytter bilen til hytteturer etc og ikke har tilgang til privat ladeplass er bedre tjent med å kjøpe en annen bil....og siden han har Mercedes er det naturlig å se på andre premium-biler.

Jejl

TM: Du har missforstått hele hovedformålet med superladerne til Tesla. De er til bruk på langkjøring, og ikke til daglig bruk i nabolaget. Slik har det vært helt fra starten. Du bør spørre deg selv hvorfor Tesla har de mest fornøyde kundene? Jeg vet ikke sikkert, men har en liten anelse etter å ha kjørt ca 40.000km over 2 år.
På min bil har det vært lite feil, men når det først har vært noe har det blitt fikset med en gang. Det tar meg ca 5 minutt å kjøre til Tesla på Forus. Jeg får lånebil mens bilen er inne, og vi får tilbake en bil som er nyvasket utvendig og innvendig (det har faktisk sett ut som om de har polert den i tillegg et par ganger), og med full (80%) "tank".

Luftventil

Mye kritikk mot Tesla her nå, men faktum er at de scorer 99 av 100 i kundetilfredshet... Og der er til og med i USA, hvor den ikke har de norske fordelene!

http://www.hegnar.no/motor/artikkel534226.ece
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

TM

#11
Sitat fra: Jejl på fredag 25. september 2015, klokken 21:12
TM: Du har missforstått hele hovedformålet med superladerne til Tesla. De er til bruk på langkjøring, og ikke til daglig bruk i nabolaget.
Det er mulig, og det skyldes kanskje markedsføringen hvor de trekker fra en betydelig sum i "prisen" på grunn av sparte drivstoffkostnader. Derfor skriver jeg at han som ikke har lademulighet hjemme IKKE bør vurdere å kjøpe Tesla (eller en annen elbil). At Tesla eiere er fornøyd er det ikke noen bestrider, men heller ikke at den har langt flere problemer enn andre biler i samme prisklasse. Kundetilfredsheten skyldes nok ganske enkelt at kundene er over gjennomsnittlig interessert i ny teknolog, og rå kraft og nærmest gratis drivstoff er en kombinasjon de naturlig nok setter pris på. Å kjøpe Tesla er uansett et risikoprosjekt all den tid selskapet ikke er i nærheten av å tjene penger, men det er imponerende hvis en mygg i bilindustrien mot alle odds skulle lykkes. Personlig ville jeg løpt og kjøpt en MB, Audi eller BMW dersom de leverte noe tilsvarende, men jeg ville heller ikke anbefalt noen elbil til en som ikke har en sikker ladeløsning hjemme. (Og det var som kjent tilfellet for trådstarter)

Øyvind.h

Sitat fra: Luftventil på fredag 25. september 2015, klokken 21:19
Mye kritikk mot Tesla her nå, men faktum er at de scorer 99 av 100 i kundetilfredshet... Og der er til og med i USA, hvor den ikke har de norske fordelene!

http://www.hegnar.no/motor/artikkel534226.ece
Ikke uten grunn at Tesla regelrett knuser all motstand på tilfredshet med produktet. Gamle tyske helter blir totalt uinteressante.

Som nevnt: opplevd kvalitet er nå godt på høyde med tyskerne. Og Tesla tar Teslaer i innbytte.
Stort batteri gir lade-fleksibilitet. Parkerer du bilen tilkoblet 16 amp etter jobb, og henter den dagen etter (17:00-07:00) har du fått 52kWh påfyll. Dvs du lader fra 10-80% SOC på en 85kWh modell (som har 75kWh utnyttbart).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

TM

Sitat fra: Espen Vindheim på fredag 25. september 2015, klokken 14:39
Problemet er at vi bor midt i Bergen sentrum og er ikke spesielt lysten på å ha ladekabel liggende på fortauet over natten. Noen som har erfaring med å ha elbil i Bergen sentrum uten fast garasje?
he,he...regnet vel uansett ikke med at jeg klarte å omvende Musk menigheten  ;)
Men vi står vel uansett tilbake med at elbil- selv ikke Tesla - er et spesielt godt valg når man ikke har en sikker ladeløsning der man bor.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: TM på lørdag 26. september 2015, klokken 07:00
Men vi står vel uansett tilbake med at elbil- selv ikke Tesla - er et spesielt godt valg når man ikke har en sikker ladeløsning der man bor.

Dersom kjøremønsteret tilsier få km i uken og langtur i helgen så kan sporadisk lading av Tesla fungere. Tilgang til 16 (13) A på jobb et par ganger i uken lader jo rundt 50 kWh - det dekker temmelig mye bykjøring. Det springende punktet er om langturene går forbi Åsane eller ikke. Alternativt kan Chademo-adapter være egnet. Det har også betydning om lading er tilgjengelig på endepunktet for langturen.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA