Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Audi A3 e-tron

Startet av hasog, mandag 26. oktober 2015, klokken 14:46

« forrige - neste »

hasog

Ser nå at det er mange elbilser som kjører i det nye bussfeltet til Askøy.
Det går fra busstopp fra Frida Fasmer til Storevaatnet.
Der er kun buss som har lov til å kjøre.  Så i går at det var flere elbil og drosjer
som kjørte der
Ciroen  Saxo  2002 (2003-2007)
Kia Soul 2016

siforko

Sitat fra: hasog på fredag 25. september 2015, klokken 12:19
Ser nå at det er mange elbilser som kjører i det nye bussfeltet til Askøy.
Det går fra busstopp fra Frida Fasmer til Storevaatnet.
Der er kun buss som har lov til å kjøre.  Så i går at det var flere elbil og drosjer
som kjørte der

Ja det er mange idioter i elbil som legger seg ut i bussfeltet for å kjøre 200 meter og så presse
seg inn i køen igjen.
Kjører E-Golf FL300

OlavEmil

Einig i at det er ganske meiningslaust å bruke dette feltet, då det berre er 100 meter langt. MEN, elbil har faktisk lov til å køyre i dette feltet. Drosje har ikkje lov, så dei er det berre å skvise ut.


http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kollektivfelt

SitatKollektivfelt for buss



I felt med dette symbolet kan følgende kjøretøy kjøre:
◾Busser og minibusser som dekkes av unntaket
◾Elektrisk eller hydrogendrevne motorvogner
◾Tohjuls motorsykkel uten sidevogn
◾Tohjuls moped
◾Sykkel
◾Uniformert utrykningskjøretøy
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

reptil

Som siste innlegg, elbil har lov ikke drosje
Svart Leaf Acenta

arnkl

Det er svært mykje ulovleg køyring av elbilar i kollektivfelta i Drotningsvik mot Sotrabrua. Elbilar har ikkje lov til å fortsette rett fram i kollektivfeltet i krysset mot Drotningsvik senter. Der er det skilta med påbudt køyrefelt til høgre (mot Drotningsvik) med underskilt "Gjeld ikkje buss og taxi". Elbilar er altså ikkje untatt frå påbodet.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

OlavEmil

Det er heilt rett. Såg det sjølv eine gongen eg (uheldigvis) skulle til Sotra på ettermiddagen. Flaut.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

LMOR

http://www.elbil.no/elbilfakta/nyttige-tips/610-kollektivfelt-og-skilting

Det er kanskje ikke så lett å forstå for alle, spesielt i de tilfellene det strider mot sunn fornuft. (uten at jeg kjenner den konkrete situasjonen på Sotra.)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

siforko

Det er bare å la være å bruke buss feltet, så enkelt er det. Vi har nesten ikke kollektiv felt i Bergen,
kun noen hundre meter her og der. Helt greit å la være å bruke dem, selv om det er lovlig, men idiotisk.
Kjører E-Golf FL300

trykkertor

Sitat fra: OlavEmil på lørdag 10. oktober 2015, klokken 12:10
Det er heilt rett. Såg det sjølv eine gongen eg (uheldigvis) skulle til Sotra på ettermiddagen. Flaut.
Det er riktig at skiltingen sier el-biler, motorsykler, mopeder osv skal svinge til høyre.
Men jeg synes det er dårlig skiltet.
De burde hatt lov til å fullføre kjørebanen helt ned til Sotrabroen.
Det blir unødvendig mye kluss når overnevnte må flette seg inn i venstre felt, akkurat hvor venstrefelt gjerne har folk som vil over i høyre for å komme til Drottningsvik.
Da oppstår det lett konflikt mellom de som skal tilbake til normalfelt mot Sotra, og de som vil fra normalfelt til Drottningsvik.
Så her burde de åpnet opp skiltingen slik at brukere av kollektivfeltet kunne brukt feltet helt ned til Sotrabroen, og andre veien helt opp til BT-trykkeriet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA