Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avsluttet lading før 100%

Startet av Trondra, onsdag 17. mars 2010, klokken 19:03

« forrige - neste »

Trondra

Hei !

Jeg er (den heldige) eier av en Think helt til i går da det kom et kraftig knallskudd fra bilen.
Instrument panelet viste "Failure" og gult blinkende utropstegn.....og jeg tolker det dithen at et eller flere batterier har tatt kvelden (veske på gulvet i garasjen sier vel også sitt).
Etter å ha satt bilen på lading i natt går nå ladeindikatoren kun opp til 65-70% (tidligere opp til 100%).
Er det noen som kan gi meg et tips på hva man nå bør/må gjøre på billigst mulig måte.

På forhånd takk, alle forslag mottaes med takk da dette høres dyrt ut.. Kan man fotsatt bruke/kjøre med bilen ?
;)
Trond

hkaspenberg

#1
Auda! Her har nok en eller flere blokker takk kvelden. Du bør ikke kjøre med den, men snarest få ned batteripakka og inspisert hva som har skjedd. Mulig bare et par blokker har gått, og de er ganske kurante å bytte, til en kost på en 3-4000 per stk for pent brukte blokker.  Hvis du fortsetter å kjøre vil du antakelig skade resten - så ikke gjør det! Hvis du ikke har erfaring /lyst til å mekke finnes det folk her inne som kan gjør jobben for en fornuftig penge. De tar nok kontakt med deg.

:-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

hens

Men så var det dette med bosted da.
Hvorfor er det så vanskelig å sette inn en omtrentlig adresse?
Da kunne det hende at noen tok kontakt!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Elmo

Sitat fra: Trondra på søndag 07. februar 2010, klokken 14:08
.... i går da det kom et kraftig knallskudd fra bilen.

Når batteriene eksploderer så høylydt kan du være heldig å få igjen på brannforsikringen. Noen har klart det.
Det er verdt et forsøk.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

PLUTO

Sitat fra: hkaspenberg på søndag 07. februar 2010, klokken 15:41
... Mulig bare et par blokker har gått, og de er ganske kurante å bytte, til en kost på en 3-4000 per stk for pent brukte blokker

Ja, det er jo mulig, men spesielt sannsynlig er det ikke at det kun er et par blokker som har gått i et kraftig smell. Desverre er blokkene koblet sammen og når det smeller har det en tendens å ta med seg nesten hele rekken på 5 eller 7 blokker. Beklager, det er ikke for å være skeptisk, men det er min erfaring til nå med reparasjon av slike biler.

Lykke til
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Boogie

Og selv om blokkene kan komme godt ut av en test etter en slik smell, så må blokkene i samme rekke trykktestes. Noen ganger er det vanskelig å finne sprekker i blokkene etter en slik smell, selv om de fleste blokker ser man det lett på.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA